Ostrożnie z komputerem Foto: Auto Świat
Ostrożnie z komputerem

Konieczność zakupu podzespołu, którego koszt sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych, może dla wiekowego auta oznaczać nawet wyrok śmierci.Zresztą i właścicielom całkiem niestarych samochodów trudno się pogodzić z takim wydatkiem. Jednak nie ma co załamywać rąk: choć mechanicy potrafią na ogół zaproponować jedynie wymianę "komputera", to nie jesteśmy skazani na duże wydatki lub poszukiwania na szrotach - są warsztaty, które zajmują się naprawą układów elektroniki.Naprawić można właściwie wszystkoCo można naprawiać? Właściwie wszystko, począwszy od sterowników silnika i skrzyni biegów przez moduły ABS po tzw. moduły komfortu, czyli sterowniki szyb, zamka centralnego itp. Wyjątek jest tylko jeden - sterowniki poduszek powietrznych.

Ostrożnie z komputerem Foto: Auto Świat
Ostrożnie z komputerem

Większość fachowców nie podejmuje się ich naprawy, bowiem nie ma sposobu stuprocentowej weryfikacji, że zakończyła się ona powodzeniem. A chodzi przecież o bezpieczeństwo ludzi. Naprawa modułów komfortu nie w każdej sytuacji jest opłacalna - ceny elektroniki spadają i czasem taniej jest kupić nowy moduł. Jednak naprawa sterownika silnika będzie zawsze tańsza niż kupno nowego. W tym wypadku osiągnięcie progu opłacalności nie stanowi problemu. Kto najczęściej trafia do warsztatów zajmujących się naprawami elektroniki? Krzysztof Chwirot, pracujący w serwisie "Elektronika" z podwarszawskiego Piaseczna, jednej z najstarszych w Polsce firm tego typu, nie ma wątpliwości. Na pierwszym miejscu są właściciele samochodów "po przejściach" - popowodziowych, powypadkowych itp. Zwykle trafiają one do obrotu wtórnego za pośrednictwem handlarzy, którzy "naprawiają" je tak, by klient mógł odjechać o własnych siłach. To co stanie się za dwa, trzy miesiące już ich nie interesuje.