Za paskiem zębatym przemawia przede wszystkim cena. W dodatku w porównaniu z alternatywnie stosowanymi łańcuchami paski zapewniają cichszą pracę silnika oraz znacznie mniej ważą. Idealne rozwiązanie?Niestety nie, paski zębate mają również sporo wad. Przede wszystkim wymagają regularnych kontroli oraz okresowej wymiany. Co gorsza, nawet przy zachowaniu odpowiednich procedur serwisowych niekiedy zawodzą. Wydawałoby się, że awaria części wartej często zaledwie kilkadziesiąt złotych nie powinna być niczym strasznym. Nic bardziej błędnego. Zerwany pasek rozrządu może oznaczać całkowite zniszczenie silnika. Droga awaria taniej częściDlaczego pasek jest aż tak ważny? Zadaniem tego elementu jest skorelowanie pracy zaworów i tłoków. Zerwanie paska powoduje, że ruchy wału korbowego i wałka rozrządu nie są zsynchronizowane. W zależności od konstrukcji efekty mogą być różne. W najlepszym przypadku, jeżeli silnik jest "bezkolizyjny", to tylko przestanie pracować. Niestety, większość współczesnych jednostek napędowych ma rozrząd "kolizyjny". Oznacza to, że po zerwaniu paska rozrządu dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami. Jego skutki są trudne do przewidzenia. Wiele zależy od konstrukcji silnika oraz od tego, w jakich warunkach pracował on w chwili awarii. Po zerwaniu nie wystarczy więc montaż nowego paska. Silnik musi zostać rozebrany w celu określenia rozmiaru zniszczeń.Najczęściej konieczna jest wymiana przynajmniej uszkodzonych zaworów. Zazwyczaj naprawy lub wymiany wymaga głowica i jej podzespoły. Zderzenie może się również dać we znaki całemu układowi korbowemu, a w szczególności tłokom. Jeżeli np. w wyniku uderzenia urwał się i wpadł do cylindra grzybek zaworu, do wymiany może nadawać się też blok silnika. Wtedy koszty naprawy mogą sięgać nawet klikudziesięciu tysięcy złotych.W przeciwieństwie do innych usterek zerwanie paska nie jest poprzedzone żad-nyminiepokojącymi obja-wami. Podczas wnikliwego przeglądu mechanik może jednak stwierdzić pierwsze oznaki jego zużycia. W razie jakichkolwiek wątpliwości nie warto ryzykować. Wymiana paska jest tańsza niż naprawa silnika.
Pasek nie wybacza!
Życie silnika wisi na kawałku gumy! W większości jednostek napędowych aut europejskich rozrząd sterowany jest za pomocą paska zębatego. Konstruktorzy w ciągu ostatnich dwudziestu lat najwyraźniej bardzo polubili to rozwiązanie.
Auto Świat
Pasek nie wybacza!