Najczęściej kontrolowane paramety to ciśnienie doładowania i temperatura spalin.Zegar ciśnienia doładowania pokazuje aktualne ciśnienie/podciśnienie w kolektorze ssącym.
Wskaźniki podciśnieniowe stosuje się w autach z silnikami wolnossącymi, w których w kolektorze dolotowym można uzyskać najwyżej ciśnienie atmosferyczne, czyli około 1 bara ciśnienia absolutnego.
Wskaźnik może pomóc w uzyskaniu niskiego zużycia paliwa (im większe podciśnienie w kolektorze ssącym, tym mniej uchylona jest przepustnica). Skacząca wskazówka zegara może być przyczyną nieszczelności w układzie dolotowym i zaworów ssących, niewłaściwego zapłonu albo złego ustawienia rozrządu.
W silnikach doładowanych wskaźnik pokazuje podciśnienienie podczas niskich obrotów turbiny oraz aktualne ciśnienie (dodatkowe sprężone powietrza) w układzie dolotowym. Zegar pomaga wykryć np. nieszczelność instalacji oraz awarie: sprężarki, zaworu upustowego powietrza i obejściowego spalin oraz elektroniki.
Można również określić stan filtra oraz drożność wydechu
Dlatego powinno go mieć każde auto z silnikem z doładowaniem jako główny wskaźnik przyczyn spadku osiągów lub ich wzrostu (awaria zaworów upustowych, elektroniki), co może doprowadzić do rozsadzenia lub stopienia silnika na skutek przeładowania.
Znaczne podniesienie ciśnienia spalania bardzo obciąża cieplnie tłoki i głowicę. Parametrem, który bezpośrednio informuje o warunkach panujących w komorze spalania, jest temperatura spalin.
Bada się ją zaraz po wyjściu z głowicy w kolektorze wydechowym (w wyczynowych autach na każdy cylinder przypada jedna sonda). W ten sposób można określić, jak w danej chwili obciążony jest silnik i czy właściwie ustawiono kąt wyprzedzenia zapłonu oraz czy dobrze działa układ dolotowy i chłodzący powietrze.
Im gorsza jakość i mniejsza dawka paliwa, powietrze za gorące, a zapłon opóźniony, tym temperatura spalin wyższa. Może to doprowadzić w kilka sekund do stopienia tłoków i zaworów.Elektroniczny obrotomierz do Malucha kosztuje około 60 zł.
Ceny zegarowych wskaźników zaczynają się od 140 zł (średnica 52 mm), większych (90 mm) od 260 zł. Najpopularniejszych firm, Omori, GReddy, Phantom, potrafią kosztować 500-2500 zł. Wskaźniki wyposażone w pamięć mogą rejestrować największą wartość danego parametru.
Zamontowanie wskaźnika wiąże się z ingerencją elektromechanika. Prawidłowe podłączenie ma wpływ na rzetelność odczytu. Zegary powinny być w miejscu dobrze widocznym dla kierowcy.