Jak mogę uzyskać w takiej sytuacji odszkodowanie? Czy w takim przypadku można liczyć na jakieś ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej sprawcy?Paweł z WarszawyZa szkodę odpowiada osoba, która ją wyrządziła. Ta dość oczywista reguła zawarta jest w artykule 415 Kodeksu cywilnego - "kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia". Podkreślić przy tym należy, że "wina" oznacza tu nie tylko działanie z zamiarem wyrządzenia szkody, lecz także niedbalstwo. Warto więc zaznaczyć, że za małoletnich, którzy nie ukończyli 13 lat, odpowiadają ich prawni opiekunowie. W razie wypadku pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego odpowiedzialność za sprawcę przejmuje, na mocy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, firma ubezpieczeniowa. Jednak w przypadku spowodowania szkód przez osobę, która nie ma obowiązku być ubezpieczona (np. pieszy, rowerzysta) zastosowanie znajdzie wprost przywołana wcześniej norma kodeksowa. Musimy więc pisemnie wezwać sprawcę do naprawienia szkody. Oczywiście powinniśmy ją jak najlepiej udokumentować. Jeżeli nasz samochód został uszkodzony przez wandala, warto wezwać policję. Oszacowanie poważniejszych szkód najlepiej powierzyć rzeczoznawcy. Generalnie zaś wszystkie podejmowane przez nas działania powinny mieć formę pozwalającą na ich zastosowanie jako dowodów w przypadku, gdyby doszło do sprawy sądowej. Jeżeli nie uda nam się osiągnąć porozumienia ze sprawcą szkody, pozostaje nam droga sądowa. Wiąże się ona niestety z koniecznością wyłożenia pieniędzy na opłatę od pozwu (w wysokości 5 proc. dochodzonej sumy) i ewentualnie wynagrodzenie adwokata lub radcy prawnego. Trzeba też mieć świadomość, że na odzyskanie pieniędzy poczekamy co najmniej kilka miesięcy, w wielu przypadkach mogą to być nawet lata.Skąd auto wie, ile pali?Mój samochód jest wyposażony we wskaźnik chwilowego zużycia paliwa. Nigdzie w układzie paliwowym nie mogę jednak znaleźć przepływomierza kontrolującego ilość benzyny trafiającej do silnika. Gdzie może znajdować się ten element?Adam GierłaśMontowane w samochodzie wskaźniki chwilowego zużycia paliwa nie korzystają z żadnych przepływomierzy. Takie rozwiązanie byłoby bardzo trudne do zrealizowania, bo znaczna część paliwa tłoczonego przez pompę w kierunku wtryskiwaczy wraca do baku przewodami powrotnymi. Na podstawie pomiaru ilości paliwa opuszczającego bak nie da się określić, ile auto faktycznie go zużyło. W większości nowoczesnych aut zużycie paliwa obliczane jest przez komputer na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami - jeżeli znany jest ich czas otwarcia i ciśnienie paliwa, bez problemów można z dużą dokładnością określić zarówno chwilowe, jak i średnie zużycie paliwa. Problemy z dokładnością pomiaru mogą się pojawiać np. w przypadku zatkanych wtryskiwaczy, które w określonym czasie są w stanie dostarczyć mniejszą ilość paliwa, niż zakładał to konstruktor auta. W starszych pojazdach można też spotkać rozwiązania polegające na pomiarze podciśnienia w kolektorze dolotowym. W taki sposób nie można jednak dokładnie określić zużycia paliwa, da się jednak w przybliżeniu stwierdzić, czy kierowca jeździ w sposób ekonomiczny.Gotujący się akumulatorOd kiedy zrobiło się cieplej, mam problemy z akumulatorem. Po dłuższej jeździe zdarza się, że elektrolit zaczyna się gotować. Czy konieczna jest wymiana akumulatora?Arek SławskiPrzyczyną Pańskich problemów z pewnością nie jest akumulator, ale inne elementy układu elektrycznego samochodu. Radzę sprawdzić (samodzielnie lub w warsztacie)prąd ładowania akumulatora. Wystarczy w tym celu najzwyklejszy, dost'pny w każdym sklepie technicznym multimetr.Pomiaru należy dokonać po uruchomieniu silnika na klemach akumulatora. Nawet przy znacznie podwyższonych obrotach silnika napięcie nie powinno przekraczać 14,4 V. Jeżeli jest wyższe,elektrolit akumulatora będzie się gotował. To bardzo niebezpieczne zjawisko, bo w trakcie tego procesu wydziela się wodór, który w połączeniu z powietrzem tworzy niezwykle wybuchową, niebezpieczną mieszaninę. Wystarczy wtedy iskra, żeby doszło do eksplozji.Winę za zbyt wysokie napięcie ładowania ponosi niesprawny regulator napięcia. Koszt takiego elementu to zazwyczaj zaledwie kilkadziesiąt złotych. Warto go niezwłocznie wymienić, bo jazda z niesprawnym regulatorem prędzej czy później musi spowodować zniszczenie akumulatora kosztującego z reguły znacznie więcej.Dlatego teżpo wymianie regulatora napięcia radzę poprosić w specjalistycznym warsztacie również o zdiagnozowanie stanu akumulatora. Jeżeli miał Pan szczęście, być może wystarczy uzupełnić wygotowany elektrolit wodą demineralizowaną. Jeżeli nie, konieczna będzie najpóźniej przed zimą wymiana.Geometria po naprawachW kilku warsztatach porównywałem koszt wymiany drążków kierowniczych i sworzni wahacza. W części zakładów dowiedziałem się, że konieczna jest potem kontrola i ewentualnie regulacja geometrii zawieszenia, niektórzy mechanicy twierdzili, że wystarczy, że zostanie zaznaczone poprzednie ustawienie elementów. Komu wierzyć, bo nie chciałbym bez sensu wydawać ok. 100 złotych na geometrię?cyryl22 (mail)Po niemal każdej naprawie zawieszenia, a także po wymianie niektórych części układu kierowniczego konieczna jest regulacja geometrii układu jezdnego. Niektórzy mechanicy rzeczywiście zamiast ustawiać geometrię w trakcie naprawy,zaznaczają na gwintach śrub dotychczasowe położenie elementów. To zły sposób! Nigdy nie ma gwarancji, że samochód przed naprawą miał poprawnie ustawione parametry zawieszenia. Poza tym zastosowane części zamienne mogą się nieznacznie różnić wymiarami od elementów oryginalnych. Wtedy znaczki na śrubach w niczym nie pomogą. Samochód ze źle ustawioną geometrią gorzej się prowadzi, zużywa więcej paliwa (ma znacznie wyższe opory toczenia), gorzej hamuje. Już kilkadziesiąt kilometrów po niefachowej naprawie może dojść do zniszczenia opon. Wydatek 100-200 zł na ustawienie geometrii zawieszenia z całą pewnością nie jest bezsensowny. Biorąc pod uwagę zły stan dróg i ciężkie warunki, w których eksploatowane są w Polsce samochody, warto sprawdzać geometrię nie tylkopo naprawach zawieszenia, lecz także profilaktycznie, w zależności od konstrukcji auta raz na rok lub 2 lata. Im nowocześniejsza konstrukcja zawieszenia, tym częściej należy je kontrolować.Problemy z paskiemDlaczego paski rorządu zrywają się? Na co należy koniecznie zwrócić uwagę przy obsłudze tego podzespołu?Po raz drugi zerwał się pasek rozrządu w moim samochodzie. Jakie mogą być przyczyny takiej awarii? Jacek KowalikZ naszych doświadczeń wynika, że najczęstszą przyczyną zerwania paska rozrządu jest po prostu jego zużycie eksploatacyjne i zignorowanie przewidzianych przez producenta terminów wymiany. Jeżeli pasek jest zużyty, do jego zerwania lub przeskoczenia dochodzi zazwyczaj przy gwałtownej zmianie obciążenia silnika, np. przy przyspieszaniu lub redukcji biegu. Sporadycznie odnotowujemy przypadki awarii wynikające z wad materiałowych paska rozrządu, znacznie częściej przyczyną bywa zużycie napinacza paska. Część ta musi być zawsze wymieniana wrazz paskiem, nawet jeśli nie widaćjej zużycia! W razie zauważenia jakichkolwiek podejrzanych odgłosów dochodzących z układu rozrządu należy natychmiast zgłosić się do warsztatu.Bardzo szybki skuterJestem właścicielem skutera zarejestrowanego jako motorower (poj. 50 cm³, prędkość maks. 45 km/h). Chciałbym zamontować w nim zestaw tuningowy podnoszący znacznie jego osiągi przy zachowaniu pojemności silnika.Czy to prawda, że takie przeróbki są nielegalne? kalun22 (mail)Po zamontowaniu zestawu tuningowego poprawiającego osiągi Pana pojazd przestanie być motorowerem, a stanie się motocyklem. W takiej sytuacji do jego prowadzenia niezbędne będzie posiadanie prawa jazdy kategorii A. Jeżeli zostanie Pan przyłapany przez policję w czasie jazdy z prędkością przekraczającą 45 km/h, to w razie braku takiego prawa jazdy zostanie Pan ukarany za prowadzenie bez odpowiednich uprawnień, a skuter trafi na badanie techniczne.
Pieniądze od wandala
Przyłapałem na "gorącym uczynku" osobę, która zarysowała bok mojego samochodu. Oczywiście twierdzi ona, że zrobiła to niechcący.