Co wtedy? Czy trzeba koniecznie kupować nową część? Obecnie da się naprawić większość części wykonanych z tworzyw sztucznych. Dotyczy to m.in. zderzaków, spoilerów, niektórych zbiorników, np. na płyn do spryskiwaczy, a nawet desek rozdzielczych wraz z odtworzeniem odpowiedniej struktury powierzchni zewnętrznej. Podstawowym kryterium przy tego typu naprawach jest ich opłacalność. Jeżeli wartość naprawy nie przekracza ok. 50 proc. ceny nowej części zamiennej, to warto rozważyć odtworzenie elementu. Większość części plastikowych naprawia się za pomocą spawania lub klejenia. To, co można zespawać, da się też skleić, ale odwrotnie już niekoniecznie. W konstrukcji samochodów wykorzystywane są najczęściejtworzywa należące do trzech grup. Pierwsza to termoplasty. Po podgrzaniu da si' je prawie dowolnie formować, a po ostygnięciu twardnieją. Ich zaletą jest to, że można je wielokrotnie podgrzewać. Do termoplastów należy m.in. polipropylen (PP), z którego często wykonywane są zderzaki. Można je z powodzeniem spawać, naprawiając skutecznie nawet rozległe uszkodzenia i ubytki, np. poprzez wstawienie łaty wykonanej z takiego samego materiału. Inny rodzaj samochodowego plastiku to tworzywa termoutwardzalne. Nabierają swoich właściwości pod wpływem temperatury, ale tylko podczas formowania. Raz uformowany element jest odporny na działanie temperatury. Takie plastiki lepiej jest kleić. Klejenie stosuje się także w przypadkupoliuretanów. Trzecią grupę stanowią elastomery. To bardzo elastyczne tworzywa, niestety bardzo trudne w naprawie. Dwie metody, taka sama skuteczność, różna cenaWbrew obiegowym opiniom połączenia wykonane za pomocą klejenia i spawania mogą mieć podobną wytrzymałość. Ale uwaga! Tylko wtedy, gdy podczas naprawy ściśle stosuje się rygory technologiczne. A porządne klejenie jest trudne i bardzo drogie. Spawa się względnie łatwo, nie zajmuje to tak dużo czasu, jak klejenie, w dodatku jest tańsze. Zestaw do klejenia renomowanej firmy(a tylko te umożliwiają uzyskanie dobrych efektów) kosztuje ponad 1000 zł! Do klejenia nie można stosować specyfików uniwersalnych dostępnych np. w hipermarketach, gdyż jakość takiej naprawy będzie niewystarczająca.Sprawdzają się one tylko w przypadku elementów, które nie są narażone na drgania i wibracje. W samochodzie nie tylko wszystko się mniej lub bardziej trzęsie, lecz także dochodzą zmienne, czasem bardzo skrajne warunki atmosferyczne. Nie trzeba chyba przekonywać, jak niebezpieczne może być oderwanie się jakiejś części w czasie jazdy, np. na autostradzie. Na niekorzyść klejenia oprócz ceny wpływa jeszcze długi czas naprawy elementów. Przy tej technologii bardzo ważne jest dokładne oczyszczenie powierzchni, odtłuszczenie, mechaniczne zwiększenie powierzchni przyczepności kleju, zastosowanie siateczki wzmacniającej i odpowiednio dużej ilości kleju oraz dobre rozprowadzenie go. Do tego trzeba dodać czas potrzebny na wyschnięcie, który można skrócić przy zastosowaniu lamp do podgrzewania. Ale to i tak zajmuje sporo czasu. Klei się wtedy, gdy nie ma możliwości zespawania danego elementu i gdy nie powinno być widać śladów naprawy. Dotyczy to np. niektórych kloszy lamp. Podczas klejenia trzeba pamiętać, że im większa powierzchnia połączenia, tym będzie ono pewniejsze. W przypadku np. dźwigienek jest to o tyle trudne, że od spodu mają najczęściej pustą przestrzeń, co utrudnia połączenie ich. Wyjściem może być wzmocnienie np. metalowym bolcem, ale w tym (i w wielu innych przypadkach) najlepiej postarać się o nowy element.Metoda powszechna i najbardziej skutecznaPołączenia wykonane za pomocą spawania są trwałe (o ile oczywiście robi to fachowiec i potrafi np. rozróżnićtworzywa i dobrać właściwą spoinę). Po naprawie w miejscu uszkodzenia znajduje się grubsza warstwa plastiku niż pierwotnie. Dotyczy to jednak wewnętrznej warstwy np. naprawianego zderzaka. Fachowo przeprowadzana naprawa z zewnątrz pozostaje niewidoczna. Większa grubość tworzywa powoduje, że przy kolejnym uderzeniu element niemal na pewno pęknie w zupełnie innym miejscu, niż był poprzednio naprawiany. Proces spawania jest względnie łatwy, ale wymaga sporej wprawy. Dlatego właśnie, mimo że na rynku dostępne są urządzenia do spawania plastików, lepiej jest pozostawić to zadanie specjaliście. Tak samo jak w przypadku klejenia należy oczyścić powierzchnię oraz ukośnie zeszlifować krawędzie. W ten sposób zwiększa się powierzchnię łączenia, poza tym po spawaniu da się zeszlifować nadmiar tworzywa i uzyskać równą powierzchnię. Kłopotliwymi elementami do spawania są małe części oraz zbiorniki. Chociaż można je naprawiać w ten sposób, to niewielka grubość materiału, z jakiego są wykonane, utrudnia proces. Spawanie można stosować do elementów wykonanych z PCW (twardegoi miękkiego), polietylenu (PE), polipropylenu (PP), poliizobutylenu (PIB), poliamidu (PA) czy polimetakrylanu metylu (PMMA).Warto dodać, że poza tym, iż naprawianie niektórych plastików może być opłacalne, ma ono również aspekt ekologiczny. Naprawa tworzyw chroni środowisko, bo uszkodzony element nie trafia na śmietnik. To ważne, bo plastiki są kłopotliwe w recyklingu. 1 Sposoby na szybko Dość popularne wśród wielu użytkowników aut jest stosowanie uniwersalnych specyfików. Niestety nawet dobre oczyszczenie powierzchni nie gwarantuje skutecznego połączenia. W większości przypadków tak naprawiany element trzeba reperować ponownie. Na ciepło, przy pomocy klejarki Kupno klejarki w markecie może w wielu przypadkach okazać się dobrym rozwiązaniem. Koszt zakupu urządzenia i sztyftów służących do klejenia jest stosunkowo nieduży (od kilku do kilkudziesięciu zł), a można je wykorzystać przy naprawie elementów plastikowych nie tylko samochodowych, lecz także wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Sztyfty stosowane do tego typu napraw po ostygnięciu cechują się pewną elastycznością, co zwiększa trwałość połączenia. Ma to istotne znaczenie w przypadku elementów stosowanych w samochodach. Ale i tak skuteczność tej metody jest dużo gorsza niż w przypadku zastosowania profesjonalnego zestawu do klejenia. Na naprawdę trwałą spoinę nie ma co liczyć. Nie nadaje się do ważnych elementów.2 Sposób zły i sposób zalecanyPopularne kleje szybko schnąceCzęsto powtarzanym błędem, który utwierdza opinię o niskiejskuteczności klejenia, jest stosowanie szybko schnących specyfików. Popularne Kropelki czy SuperGlue nie nadają się do łączenia elementów, które z założenia wymagają pewnej elastyczności. Nawet zastosowanie się do rygoru technologicznego przy klejeniu profesjonalnym nie zda egzaminu. Efektem będzie niewielka trwałość połączenia i ponowne pęknięcie. Dzieje się tak dlatego, że te kleje po zaschnięciu są dość twarde i mało elastyczne.Kleje drogie i profesjonalneNajpewniejszym sposobem klejenia tworzyw samochodowych jest zastosowanie specjalistycznych preparatów. Trzeba jednak pamiętać o przestrzeganiu zaleceń producenta kleju i stosować preparaty przeznaczone do konkretnego tworzywa. Niestety taki zestaw fachowych produktów jest dość kosztowny i nieopłacalny przy jednorazowej naprawie. Samo klejenie ma trwałość porównywalną ze spawaniem, ale czas poświęcony na naprawę jest niestety długi. Zaletą zastosowania profesjonalnych produktów jest fakt, że po wyschnięciu sądostatecznie elastyczne, co gwarantuje znaczną trwałość naprawianej części. 3 Metoda bardzo trwała, skuteczna i taniaNajczęściej stosowanym sposobem naprawy plastikowych części samochodowych jest spawanie. Dobrze wykonane gwarantuje niemal taką samą trwałość, jak w przypadku nowego elementu, a na zewnątrz naprawianego elementu, np. zderzaka czy obudowy lusterka, nie powinno być widać żadnych śladów ingerencji.Nie jest to jednak sposób, który można wykorzystać w przypadku amatorskich napraw. Przede wszystkim bardzo istotną rzeczą jest dobór właściwej temperatury tak, aby plastik był dostatecznie plastyczny, ale nie topił się i nie zwęglał. Niestety liczne dodatki stosowane przez producentów aut utrudniają sam proces spawania. Dzieje się tak dlatego, że różne materiały, z których wykonany jest dany element, mają inne temperatury topnienia. Część z tych dodatków może całkowicie uniemożliwić naprawę elementów przy pomocy spawania. Czynnikiem decydującym o tym, że spawaniem zajmują się niemal wyłącznie warsztaty naprawcze, jest sam koszt urządzeń przeznaczonych do tego typu napraw. Dobra nagrzewnica kosztuje ok. 3000 zł. Poza tym do spawania potrzebne są jeszcze druty spawalnicze, czyli plastikowe paski wykonane z poszczególnych rodzajów tworzyw wymaganych przy naprawach różnych elementów. Materiały te można kupić tylko w ilościach hurtowych.Naprawiaj w warsztacieChociaż naprawa plastikowych części wydaje się sprawą prostą, to w rzeczywistości tak nie jest. Zarówno przy spawaniu, jak i przy klejeniu trzeba zachować ścisłe rygory technologiczne. Podstawą jest jak najszersza wiedza o tworzywach sztucznych i o sposobach ich profesjonalnej naprawy, która w rezulatacie umożliwia udzielenie odpowiednich gwarancji na wykonywaną usługę. Jednakże niezbędnej do tego praktyki nie sposób zdobyć podczas sporadycznych napraw. Niestety z praktyki wiem, że tego typu naprawy dokonywane są często przez dalekich od profesjonalizmu amatorów, na dodatek w tak zwanych domowych warunkach. Nie znając często podstawowych zasad i uwarunkowań wymaganych podczas klejenia czy spawania tworzyw,stosują oni na dodatek różne nowe metody-wynalazki, które niestety w niczym nie pomagają, a wręcz szkodzą. Najczęściej tak przeprowadzone naprawy oznaczają wizytę u specjalisty i kolejny związany z tym wydatek, którego można było uniknąć. Popularne złomowiska Bardzo często najprostszym i najtańszym sposobem zdobycia interesującego nas elementu jest wizyta na złomowisku. W przypadku popularnych modeli można znaleźć poszukiwany element za nieduże pieniądze, a przy tym nawet w interesującym nas kolorze. Wybór zbliżonego kolorystycznie czy nawet identycznego elementu może spowodować, że mniej czasu i pieniędzy trzeba będzie poświęcić na późniejsze lakierowanie elementu i dopasowanie go do nadwozia. Najczęściej oznacza to także niewielkie koszty naprawy.Błędne spawanie Podstawowym błędem stosowanym przez osoby początkujące jest spawanie plastików, których nie można spawać. Inne rodzaje błędów to m.in.: złe połączenie, zbyt mały garb spawalniczy, zwęglona spoina czy nierównomierne zespawanie. Czynnikami decydującymi o tym mogą być m.in. zbyt duża lub zbyt mała prędkość spawania, za wysoka lub za niska temperatura, niedokładne przygotowanie miejsca spawania, nierównomierny docisk drutu spawalniczego. Czasami kłopotliwe lub wręcz niemożliwe okazuje się spawanie dwóch różnych tworzyw. Istotna kwestia to dopasowanie temperatury spawania do materiału, z którego wykonano naprawiany element. Efektem takiej naprawy bywa najczęściej niska trwałość spawanej części lub jej zniszczenie. Źle wykonana naprawa może też oznaczać kłopoty z ponownym przymocowaniem reperowanego elementu do samochodu.Co na to ubezpieczenie? Kwestia naprawy tworzyw sztucznychjest istotna także w świetle umów ubezpieczeniowych. Firmy ubezpieczniowe coraz częściej zamiast wymiany uszkodzonych elementów na nowe zalecają właśnie naprawę. Różnice pomiędzy firmami sprowadzają się do wieku auta, w którym uszkodzona część wymieniana jest na nową (może to być wiek trzech lat, czasami czterech). Zawsze wymianie podlegają poważnie uszkodzone części, których ewentualna naprawa może okazać się zbyt kosztowna. Sposobem na gwarancję tego, że część zostanie wymieniona na nową, jest wykupienie pełnego ubezpieczenia autocasco.Naprawa zniszczonych elementów jest także stosowana przez samych właścicieli. Mowa tu o sytuacji, gdy kierowca uszkodził samochód i nie chce stracić zniżek.
Plastikowa blacharka
Nadwozia współczesnych samochodów wprost oblepione są mnóstwem plastików. Nietrudno więc uszkodzić jakiś element wykonany z tworzywa.