nadkolach, progach). Zabrudzenia te nie tylko nie wyglądają estetycznie, ale także niszczą lakier i mogą powodować powstawanie ognisk korozji.Jedyna skuteczna metoda na pozbycie się brudu, to częste i dokładne mycie. Niestety, na nic w takich warunkach nie zda się wiaderko z wodą i zwykła szczotka. Prawdziwy sukces możemy osiągnąć, tylko pracując pod wysokim ciśnieniem, i to dosłownie.CiśnienieNajlepszym sposobem mycia podwozia i nadwozia auta jest stosowanie wysokociśnieniowych urządzeń czyszczących. Już od kilku lat są one powszechnie dostępne nie tylko w wyspecjalizowanych sklepach, ale także w supermarketach. Myjki wysokociśnieniowe stosowane w gospodarstwie domowym są zasilane z normalnego ujęcia wodnego, a ciśnienie wody uzyskuje się dzięki jej tłoczeniu przez wbudowaną pompę elektryczną. Urządzenia mają wydajność zazwyczaj od 300 do 550 litrów na godzinę, z maksymalnym ciśnieniem 150 barów. Moc, która jest zużywana, wynosi od 1200 do 3000 watów.Ale dzięki takiej budowie myjek wysokociśnieniowych można używać nie tylko do mycia pojazdów, ale także elewacji, posadzek, przyczep kempingowych, łodzi, a także urządzeń i sprzętów ogrodowych. Są więc to urządzenia uniwersalne i przydatne w wielu sytuacjach.Mycie za pomocą wysokociśnieniowych myjek jest nie tylko proste, ale także łatwe i wygodne. Ale nawet i te urządzenia można wykorzystywać na wiele sposobów. Niektóre spośród nich (jak np. urządzenia firmy Kärcher) pozwalają także na zastosowanie oryginalnego środka czyszczącego już podczas wstępnego mycia (środek jest automatycznie pobierany ze specjalnego zbiornika, mieszany z wodą i nanoszony na mytą powierzchnię pod niskim ciśnieniem). Jak myć?Aby takie mycie było skuteczne, należy dokładnie pokryć roztworem środka całą powierzchnię pojazdu. Nanosimy go od przodu do tyłu samochodu i z dołu do góry okrężnymi ruchami. Środek czyszczący może wtedy oddziaływać przez dłuższy czas i ma możliwość skutecznego rozpuszczenia brudu. Środek potrzebuje zazwyczaj kilkunastu minut, by zacząć działać, my ten czas możemy poświęcić na usuwanie innych zanieczyszczeń, np. z reflektorów czy szyb pojazdu lub z felg. Następnie spłukujemy karoserię silnym strumieniem wody, zaczynając od przodu do tyłu pojazdu i z dołu do góry. Trochę inaczej postępujemy, kiedy nie używamy środka czyszczącego. Wtedy samochód myjemy strumieniem wody, zaczynając z góry (od dachu) auta w dół. Po usunięciu pierwszych zanieczyszczeń możemy przystąpić do mycia ręcznego (szczotką i płynem) tych miejsc, na których pozostały jeszcze zabrudzenia. Następnie jeszcze raz dokładnie spłukujemy auto (znowu zaczynając od dachu).Jeśli do mycia ręcznego czy też wysokociśnieniowego używamy szczotki, wtedy powinniśmy upewnić się przed jej użyciem, czy jest ona czysta. By szybko usunąć zanieczyszczenia, połóżmy ją na ziemi włosiem do góry, nadepnijmy nogą na uchwyt i użyjmy silnego strumienia wody (rada: dobrze jest używać jednej szczotki do powierzchni wrażliwych jak lakier czy szyby, a drugiej tylko do znacznych zabrudzeń, np. na obręczach kół, grillu chłodnicy).Na koniec warto jest zastosować wosk lub inny środek chroniący powłoki lakiernicze. Dzięki takiemu zabezpieczeniu karoseria naszego auta długo zachowa ładny wygląd.
Pod wysokim ciśnieniem
Zimową porą trudno jest utrzymać samochód w czystości. Jednak zarówno sól, jak i piasek, którymi posypywane są drogi i ulice, a także inne zanieczyszczenia, bardzo szybko zbierają się i osadzają na karoserii auta, a także na elementach podwozia (np.