Pozostaje więc uzbroić się w cierpliwość (dużo cierpliwości) albo skorzystać z alternatywnego rozwiązania, czyli przenośnych systemów GPS określanych w reklamach mianem pierwszej samochodowej nawigacji z mapą Polski. Na ich potrzeby opracowano szczegółowe mapy. Przystosowano je tylko do przenośnego sprzętu, a nie do typowej nawigacji, której można używać wyłącznie w samochodzie. Nad prawdziwą mapą samochodową w Polsce pracuje firma Imagis, która podpisała stosowną umowę z największym europejskim dostawcą oprogramowania Tele Atlas. Jedyna zatem działająca w Polsce nawigacja to sprzęt przenośny. Od strony technicznej (sprzętowej) prezentuje się dość dobrze. W zależności od producenta proponowane są urządzenia wyłącznie do nawigacji (np. Garmin) lub poręczne komputery typu palmtop obsługujące różne programy (m.in. nawigacyjne). Palmtop z GPSŻeby palmtopy spełniały funkcję nawigacyjną (określały położenie), trzeba dokupić przystawkę GPS. Palmtopy są dość uniwersalne, gdyż przenośny komputer przyda się na co dzień nie tylko po to, by wytyczać trasy czy określać aktualne położenie. Trzeba jednak wiedzieć, że nie każdy współpracuje z przystawką GPS, nie każde urządzenie więc może być wykorzystane w nawigacji. Istotne kryteria podają producenci oprogramowania (Auto Mapa czy Navigo). Sam palmtop to jednak nie wszystko. Potrzebna będzie też dodatkowa antena GPS oraz pakiet akcesoriów, bez których użytkowanie nawigacji byłoby bardzo utrudnione. Na pewno przyda się ładowarka, gdyż antena jest urządzeniem o znacznym zapotrzebowaniu na energię (pobiera je z baterii palmtopa). W związku z tym trzeba się liczyć, że po kilku godzinach pracy z GPS-em akumulator urządzenia będzie wymagał doładowania. Niezbędne jest też oprogramowanie, czyli mapa w wersji elektronicznej. To wciąż jednak nie wszystko. Mapę należy zapisać w pamięci palmtopa. Umożliwiają to specjalne stacje dokujące, dostarczane razem z urządzeniem. Palmtopa trzeba podłączyć do stacji, której przewód łączymy ze zwykłym komputerem PC, na którym wcześniej zainstalowano mapę. Mapy zaś dostarczane są na krążkach CD. Sam proces instalacji nie jest trudny, ale wymaga czasu. OprogramowanieWybór oprogramowania nie powinien nastręczać problemów. Obecnie dostępne są produkty Navigo firmowane przez PPWK (Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera) oraz Auto Mapa powstała przy współpracy firm Aquarat i Geosystems. Mapy obejmują zasięgiem cały kraj. Pierwsza wersja Auto Mapy zawierała jedynie szczegółowe plany Warszawy i Poznania oraz gratisowo dołączony do nich skromny plan całego kraju w niezbyt dużej skali, który obejmował główną sieć dróg. Od początku czerwca w sprzedaży jest już bardziej szczegółowa wersja Auto Mapy ze znacznie większą ilością szczegółów. Oba produkty różnią się przeznaczeniem i zastosowaniem. Navigo jest przede wszystkim nowoczesną elektroniczną mapą, dzięki której możemy łatwiej planować podróż, wytyczać trasę i wyznaczać swoją aktualną pozycję na mapie. Auto Mapa jest natomiast produktem, który umożliwia nie tylko to, co konkurent, ale również zapewnia takie same funkcje jak zwyczajna samochodowa nawigacja. System prowadzi do celu, posługując się czytelnymi ikonami wskazującymi aktualny kierunek jazdy, informacje potwierdzającgłosowo. W odróżnieniu od klasycznych rozwiązań nawigacyjnych niewielki palmtop nie wymaga podłączania do prędkościomierza (tzw. łącze z kablem typu speed pulse), co oznacza, że samodzielnie szacuje odległość, jaka pozostała np. do najbliższego skrętu. Prędkość i kierunek jazdy szacuje na podstawie danych dostarczanych przez układ GPS. Prawdopodobieństwo wystąpienia niewielkich błędów w podawaniu odległości jest jednak nieco większe niż w przypadku "prawdziwej" nawigacji. Montaż zestawuSprzęt wymaga bardzo profesjonalnej instalacji. Warto zainwestować w odpowiedni uchwyt zaprojektowany specjalnie do określonego modelu auta (jeśli nie ma go w ofercie palmtopa, może zostać zastąpiony uniwersalną konstrukcją). Uchwyt powinien znajdować się w miejscu, do którego mamy bardzo łatwy dostęp, a także na odpowiedniej wysokości, by ułatwić obserwację wskazań na kolorowym wyświetlaczu palmtopa. Duże znaczenie ma odpowiednie przeprowadzenie przewodów zasilania (do ładowania wbudowanego akumulatora w komputerze) i zamaskowanie ich w kabinie. Solidny przewód nie może być nigdzie ściśnięty (np. dociśnięty przez plastikowe elementy do metalowej części samochodu), gdyż w najgorszym wypadku konsekwencją może być poważne uszkodzenie palmtopa. Warto zatem skorzystać z rady doświadczonych specjalistów lub montaż powierzyć wykwalifikowanym sprzedawcom sprzętu.
Polska szkoła nawigacji
Prawdziwej nawigacji samochodowej w Polsce właściwie nie ma. Sam sprzęt można obejrzeć bez większych problemów u dystrybutorów (Alpine'a, Blaupunkta, Clariona, Pioneera i VDO) lub zamówić z nowo kupowanym autem, ale w naszym kraju na niewiele się on przyda, gdyż wciąż nie ma wyspecjalizowanych map Polski.