Zaawansowane systemy elektroniczne umożliwiają projektantom tworzenie zupełnie nowych funkcji, o których jeszcze kilkanaście lat temu nikomu się nie śniło. Interesującym pomysłem jest wykorzystanie nawigacji GPS do aktywnego prowadzenia kierowcy Road Preview.
Systemwyświetla na szybie informacje o przebiegu drogi i najbliższych utrudnieniach (np. dokładny przebieg zakrętu), by prowadzić kierowcę jak po sznurku po nieznanej mu drodze. Układ wspomagany jest przez kamerę, która rejestruje wszystkie istotne znaki drogowe w odległości 30-50 m.
Postaw na PReVent
Informacje o nich mogą być również przekazywane kierowcy, by zminimalizować ryzyko przeoczenia ważnych ostrzeżeń.Interesujący jest projekt PReVENT subsydiowany przez Unię Europejską. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez zaawansowane monitorowanie infrastruktury (sygnalizacja świetlna), jak również uczestników (pojazdy poruszające się po drogach).
Co się dzieje wkoło? Wszystko jest na szybie
Dzięki wzajemnej wymianie informacji system przekazuje kierowcy komunikaty (wyświetlane na szybie) o zbliżającej się zmianie sygnalizacjii optymalnej prędkości, by najbliższe skrzyżowanie pokonać przy zielonym świetle.
Kierowca otrzymuje również ostrzeżenia od innych uczestników ruchu drogowego (np. motocyklistów). W chwili, gdy poprzedzający motocyklista jest zmuszony do gwałtownego hamowania, system w motorze wysyła ostrzeżenie do pojazdów nadjeżdżających z tyłu.
Ostrzeżenia o gwałtownym hamowaniu czy nieoczekiwanej zmianie pasa ruchu są wysyłane także do samochodów nadjeżdżających z różnych stron skrzyżowania, by ostrzec ich kierowców o ryzyku kolizji.Ewolucję przeszedł radarowy system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu Active Cruise Control.
Przydatne systemy
Udoskonalonyukładpołączonoz systemem Stop & Go, który znacznie poprawia komfort jazdy w korku. Samochód płynnie utrzymuje zadany dystans i automatycznie wyhamowujew sytuacji dojeżdżania do korka. Gdy auta stojące w korku ruszą w ciągu kilku sekund od zatrzymania, wówczas pojazd automatycznie ruszy za nimi. Jeśli postój trwa nieco dłużej, system przechodzi w stan czuwania. By go uaktywnić, wystarczy lekko nacisnąć na pedał gazu.
Parkowanie na życzenie
Wystarczy wyposażyć garaż w specjalny, lustrzany reflektor, by samochód mógł automatycznie zaparkować, gdy kierowca stoi na... zewnątrz.Nowy system parkowania to układ z kamerą wbudowaną w wewnętrzne lusterko. System śledzi obraz przed samochodem oraz w lustrzanym odbiciu i nadzoruje najważniejsze podzespoły auta (silnik, skrzynia biegów, hamulce, gaz).
Z niewielką prędkością auto wjeżdża do garażu, korzystając ze wspomagania systemu radarowych czujników wokół auta. Oczywiście działanie systemu jest ściśle uzależnione od wolikierowcy. Auto samoczynnie wjeżdża i parkuje tylko wtedy, gdy kierowca trzyma wciśnięty przycisk pilota. W przeciwnym wypadku system przerywa samoczynne parkowanie lub wyjazdz garażu.
Wszystko na wizji
Czujniki parkowania zapewne odejdą do lamusa. Aby ułatwić ten manewr, konstruktorzy pracują nad systemem kamer wysokiej rozdzielczości (umieszczone sąw lusterkach i zderzakach samochodów), które rejestrują obraz wokół całego pojazdu. Widok w odpowiedniej skali wyświetlany jest na ekranie kontrolnym umieszczonym w konsoli centralnej.
Układ współpracuje z czujnikami radarowymi analizującymi odległość od przeszkód wokół samochodu. Wystarczy tylko włączyć bieg wsteczny, by automatycznie aktywować system.