mieszaniny glikoli z wodą, zawierają dodatki i inhibitory korozji. Każdy wytwórca dobiera takie zestawy indywidualnie do własnego produktu. Dlatego w płynach różnych producentów znajdują się dodatki i inhibitory korozji, które po zmieszaniu płynów mogą ze sobą reagować, w wyniku czego wytworzą się związki, które nie będą zabezpieczały przed korozją. Prawidłowo przeprowadzona wymiana płynu powinna zostać poprzedzona przepłukaniem układu wodą. W przypadku uzupełniania płynu w zbiorniczku należy stosować produkt, który znajduje się w układzie chłodzenia.Płyn hamulcowy Czy można mieszać płyny hamulcowe tego samego typu, ale pochodzące z różnych firm?Andrzej z Warszawy Podobnie jak w przypadku płynów chłodniczych każdy producent płynów hamulcowych stosuje własne dodatki i inhibitory korozji oraz różne bazy surowcowe. Ze względów bezpieczeństwa przed dopuszczeniem płynu do stosowania w samochodzie wykonywane są próby mieszalności z płynem wzorcowym, który jest mieszaniną ośmiu płynów występujących w handlu. Na etykietach producenci płynów podają informację, że płyn jest mieszalny z innymi płynami. Informacja ta jest niepełna, gdyż nie precyzuje, że dotyczy to tzw. mieszalności doraźnej, tzn., że w przypadku konieczności dolania płynu można użyć innego środka niż znajdujący się w układzie, ale potem należy go wymienić, gdyż nie wiadomo, jakie będzie np. działanie korozyjne tej mieszaniny.Podczas wymiany płynu hamulcowego układ należy wypłukać nowym płynem.
Porady specjalistów
Mieszalność płynów W moim aucie występują nieznaczne ubytki płynu chłodniczego. Czy dolewając go, zawsze muszę stosować ten sam płyn, którym zalany jest układ chłodzenia, czy też mogę użyć innego preparatu o odpowiednich parametrach?Krzysztof KowalPłynów do chłodnic różnych producentów nie należy mieszać ze względu na to, że oprócz bazy, tj.