-
Jeżeli skuter nie jest motorowerem, do jego prowadzenia potrzebne będzie prawo jazdy kategorii A1 (poj. silnika do 125 cm3, moc do 11 kW) lub A (bez ograniczenia mocy i pojemności). Jest też ono niezbędne do prowadzenia odblokowanych "50-tek".
Na czym polega odblokowanie?
-
Większość skuterów rejestrowanych jako motorowery może osiągać prędkości znacznie wyższe od dopuszczonej przez prawo (45 km/h) – wystarczy usunąć fabryczne zabezpieczenia. Uwaga! Motorower staje się wtedy motocyklem, motorowerowe OC traci ważność, a kierowca musi mieć prawo jazdy kat. A!
Czy skutery są ekonomiczne?
-
Typowe, niewielkie skutery o pojemności 50 cm3 zużywają od 2 do nawet 4 l/100 km. Pojazdy z silnikami 4-suwowymi są z reguły znacznie bardziej oszczędne od 2-suwów. Duży wpływ na zużycie paliwa ma to, ile waży kierujący!
Czym grozi zakup w hipermarkecie?
-
Marketysprzedają skutery nawet za ok. 1600 zł. Czy warto? Naszym zdaniem: nie! Za niską cenę otrzymujemy zwykle źle wykonany, awaryjny pojazd z iluzoryczną gwarancją.
Skąd się biorą różnice cen?
-
Dlaczego u poważnych dystrybutorów nawet chińskie skutery są znacznie droższe niż w marketach? Bo szanujące się firmy przed sprzedażą weryfikują podzespoły wpływające np. na bezpieczeństwo.
Motorowerem po autostradzie?
-
Jeśli skuter jest zarejestrowany jako motorower, to nie wolno poruszać się nim po autostradach i drogach ekspresowych – są one przeznaczone wyłącznie dla pojazdów samochodowych, a motorowery, rowery, ciągniki rolnicze i pojazdy zaprzęgowe nie są do nich zaliczane! Naruszenie zakazu grozi mandatem w wysokości 250 zł.
Czy trzeba zakładać kask?
-
Kodeks drogowy nakazuje kierowcom i pasażerom motocykli oraz motorowerów używania kasków (hełmów) ochronnych. Za złamanie tego przepisu grozi mandat karny w wysokości 100 zł oraz dwa punkty karne. Uwaga! W przypadku gdy kasku nie ma pasażer, za wykroczenie zostanie ukarany zarówno on, jak i kierujący.
Jakie dokumentydo rejestracji?
-
Kupując nowy skuter, powinniśmy otrzymać rachunek lub fakturę z wyszczególnionym modelem i numerem ramy, wyciąg ze świadectwa homologacji, ewentualnie zaświadczenie o odprawie celnej. Dokumenty te są konieczne do rejestracji pojazdu.
PodsumowanieOd kilku lat na polskich drogach przybywa jednośladów. Spora część z nich to skutery rejestrowane jako motorowery.Nie wymagają one motocyklowego prawa jazdy, są tanie, a po zakorkowanych ulicach miast poruszają się znacznie sprawniej od samochodów. W naszym klimacie nie zastępują wprawdzie auta, ale zapewniają (przynajmniej w ciepłych miesiącach roku) mobilność i mnóstwo frajdy.Poszukiwaczom okazji radzimy jednak zachować rozsądek i ostrożność – najtańsze chińskie pojazdy to często niebezpieczne atrapy skuterów.W najniższej kategorii cenowej lepszym rozwiązaniem będzie zakup pojazdu używanego, ale markowego.