PrzepisyNa początku lat dziewięćdziesiątych zaczęły pojawiać się masowo samochody oklejone foliami przyciemniającymi. Głównie były to pojazdy sprowadzane z Europy Zachodniej, jednak w krótkim czasie powstało wiele firm sprzedających i wyklejających szyby samochodowe. Od razu też pojawiły się kontrowersje, do jakiego stopnia i jakimi foliami można oklejać auta. Nierzadko można było spotkać samochody, w których wszystkie szyby boczne i tylne wyklejone były bardzo ciemnymi foliami lub - co gorsza - foliami lustrzanymi. Zwłaszcza te ostatnie, odbijając padające na nie światło, są bardzo niebezpieczne dla innych użytkowników pojazdów. To spowodowało, że wprowadzono zakaz montażu folii przyciemniających, a policyjne patrole zaczęły bezwzględnie egzekwować ten przepis. Jednak kolejny raz życie udowodniło, że niektóre zakazy mogą być martwe. Tak też się stało z foliami, gdy ostatecznie zgodzono się na ich stosowanie, ale pod kilkoma warunkami: - liami przyciemniającymi można oklejać szyby nie mające wpływu na pole widzenia kierowcy, czyli szybę tylną samochodu oraz szyby boczne z wyjątkiem szyb w drzwiach przednich. - szyby w drzwiach przednich można oklejać foliami, których przepuszczalność światła jest większa niż 70 procent.- nie wolno stosować folii, które dają efekt lustrzanego odbicia.- można montować tylko te folie, które posiadają atest Instytutu Szkła i Ceramiki. Podobny atest do montażu muszą mieć warsztaty, które je instalują. Co dają?Podstawowy dla wielu posiadaczy samochodów argument przemawiający za montażem folii przyciemniających odnosi się do estetyki auta. Szczególnie niektóre typy pojazdów (np. terenowe, vany, kombi) bardzo ładnie wyglądają z oknami wyklejonymi foliami dobranymi do koloru nadwozia. Innym argumentem jest zmniejszenie nagrzewania się wnętrza samochodu, zwłaszcza jeśli plastikowe wykończenie jest wykonane z czarnych bądź ciemnych plastików. Wnętrze, które się mniej nagrzewa, pozwala wydajniej pracować nadmuchowi zimnego powietrza czy klimatyzacji. Folie przyciemniające są także zbawienne dla osób wrażliwych na silne światło słoneczne lub przy przewożeniu osób starszych czy dzieci, które z natury szybko męczą się podczas upałów. Ale jest jeszcze jeden, ważny i rzadko podnoszony argument - folie okienne zabezpieczają samochód przed włamaniami dokonywanymi przez zbicie szyby (pokruszone szkło nie wpada do wnętrza). Folia w wielu wypadkach skutecznie uniemożliwia dostanie się złodziejowi do auta w celu np. otworzenia zamków czy wyjęcia wyposażenia. Co wybrać? Choć na rynku jest wiele firm oferujących wyklejanie, to tylko nieliczne używają materiałów wysokiej jakości i mają spore doświadczenie w instalacji. Dlatego też powinniśmy bardzo uważnie zapoznać się z ofertą i wybrać warsztat polecany przez znajomych lub fachowców. Zdecydowanie odradzamy samodzielne wyklejanie foliami samoprzylepnymi, które można kupić w niektórych sklepach z akcesoriami tuningowymi lub na giełdach samochodowych. Oszczędność będzie pozorna, a efekt może być bardzo niezadowalający. Zwłaszcza że bardzo często szyby są profilowane (wyoblone), a do ich wyklejania używa się specjalnych folii termokurczliwych.Jedną z bardziej znanych firm je produkujących jest amerykański Sun-Gard/ Glass-Gard, który w swojej ofercie ma aż 100 wersji i kolorów folii okiennych. Tak mnogi wybór może przyprawić o zawrót głowy, dlatego też warto przed montażem dokładnie określić wykonawcy, jakiego efektu wizualnego oczekujemy.Ile to kosztuje?Zarówno cena jak i czas montażu uzależnione są w równej mierze od wielkości samochodu (ilości szyb do oklejenia) jak i skomplikowania montażu (wyobleń powierzchni szkła). Tam gdzie szyby są przesuwane (w drzwiach bocznych pojazdu), niezbędny okaże się demontaż i późniejszy montaż tapicerki drzwi, co podnosi całkowity koszt. Istotną rolę może odgrywać także jakość użytej folii, choć markowe warsztaty zazwyczaj stosują materiały tylko jednego sprawdzonego producenta. Pamiętajmy, że warsztat powinien używać tylko homologowanych folii, a po ich montażu wręczyć nam odpowiednie zaświadczenie stwierdzające, że są one dopuszczone do instalacji w samochodach.Walka ze słońcem Różne są sposoby walki ze słońcem. Problem nie polega tylko na oślepianiu, ale także na nagrzewaniu się wnętrza pod wpływem promieni słonecznych. A producenci samochodów ze swoimi czarnymi plastikowymi tapicerkami nas nie rozpieszczają. Jeśli więc nie chcemy mieć sauny wewnątrz auta, powinniśmy odpowiednio wcześniej się przygotować.
Przeciwsłoneczne dla auta
Montowanie folii okiennych znowu jest popularne. Wpływ na to mają trzy czynniki: po pierwsze, zliberalizowane zostały przepisy dotyczące ich instalacji; po drugie, nowa generacja folii ma bardzo wysokie parametry i przy właściwym montażu jej trwałość może być porównywalna z mechaniczną trwałością samochodu, po trzecie w końcu, mają one bardzo korzystny wpływ nie tylko na wygląd auta, ale także na zmniejszenie nagrzewania się jego wnętrza.
Auto Świat
Przeciwsłoneczne dla auta