Wraz z temperaturą chłodziwa rośnie również jego ciśnienie, więc aby nie doszło do eksplozji wewnątrz układu, rozgrzana para po osiągnięciu ciśnienia ok. 1,5 bara i temperatury ok. 130 °C uchodzi przez specjalny zawór w pokrywie zbiorniczka wyrównawczego. Uwaga – pod żadnym pozorem nie należy jej wtedy odkręcać!

Przegrzany silnik - radzimy jak uniknąć poważnej awarii Foto: Auto Świat
Przegrzany silnik - radzimy jak uniknąć poważnej awarii

Czekając na spadek ciśnienia i temperatury płynu, należy zająć się poszukiwaniem przyczyn awarii. Na początek radzimy skontrolować wentylator chłodnicy: powinien włączać się, gdy temperatura w układzie osiągnie ok. 100 stopni, a jego awaria jest jedną z najczęstszych przyczyn przegrzania silnika. Często dochodzi również do tzw. zawieszenia się termostatu. Najgroźniejsza w skutkach może być jednak awaria pompy wody – zatarcie jej łożysk często powoduje zerwanie paska rozrządu.