Pompa wody, czyli pompa cieczy chłodzącej jest sercem układu chłodzenia. W jego skład wchodzą także: chłodnica, wentylator chłodnicy z wyłącznikiem termicznym, termostat oraz zbiornik płynu chłodzącego i przewody płynu. W nowych autach możemy zaliczyć także do układu czujniki elektroniczne. Układ chłodniczy wykorzystuje płyn chłodniczy, który jest stworzony na bazie glikolu, alkoholu i środków zapobiegających pienieniu się w układzie. Warto wiedzieć, jak działa układ chłodniczy, by zrozumieć rolę pompy wodnej. Układ ten działa zaraz po uruchomieniu samochodu. Pompa wody napędzana jest przez pasek rozrządu, łańcuch lub pasek klinowy. Dzięki jej pracy płyn eksploatacyjny krąży po całym układzie chłodniczym.

Pompę wody montuje się przy samym silniku. Składa się ona z czterech elementów: koła napędowego, wirnika metalowego, ułożyskowanego wału oraz metalowej obudowy. Aby uszczelnić pompę wodną, stosuje się na przykład pierścienie ślizgowe.

Jak działa pompa wody?

Pompa wody napędzana przez pasek rozrządu, łańcuch rozrządu lub pasek klinowy działa tak, aby płyn chłodniczy mógł swobodnie krążyć w układzie chłodniczym. Płyn ten zaraz po starcie silnika krąży po tak zwanym małym obiegu i dzięki specjalnym kanałom obmywa ścianki cylindrów i dociera do głowicy. Temperatura płynu chłodniczego rośnie wraz z temperaturą roboczą silnika. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury otwiera się termostat. Wówczas płyn zaczyna krążyć po dużym obiegu z chłodnicą. Układ chłodniczy dba wtedy o to, aby silnik się nie przegrzał. Dzięki temu, że płyn może przepływać przez pompę wody bez konieczności jej uruchamiania, można stosować takie rozwiązania jak ogrzewanie postojowe, czy elektryczne grzałki.

Pompa wody - co się psuje?

Awaria pompy wodnej jest łatwa do rozpoznania. Można ją zaobserwować poprzez metaliczny hałas spod maski, wysoką temperaturę płynu eksploatacyjnego oraz duże ubytki płynu wraz z plamami widocznymi pod samochodem. Uszkodzenie pompy jest na tyle groźne dla samochodu, że może prowadzić do przegrzania silnika oraz jego zatarcia. Długotrwały brak chłodzenia i przegrzanie oleju silnikowego to zabójstwo dla silnika. Warto wiedzieć także, że wyciekający płyn chłodniczy może uszkodzić pasek rozrządu.

Pompa wody psuje się z wielu powodów. Mechanicy zaobserwowali, że najczęściej jest to wynikiem korozji w układzie chłodzenia na skutek stosowania wody zamiast płynu eksploatacyjnego, uszkodzenia koła napędowego poprzez niepoprawne napięcie paska rozrządu, czy paska wieloklinowego. Powodem awarii pompy ciepła mogą być także wycieki płynu z pompy oraz uszkodzenia łożysk pompy, czy uszkodzenia łopatek wirnika, które są zrobione z tworzywa sztucznego.

Aby zadbać o pompę wody, należy stosować odpowiedni płyn chłodniczy o parametrach, które zostały dobrane przez producenta samochodu. Jeśli stosujecie jednak płyny uniwersalne, które zazwyczaj są znacznie tańsze, warto wymieniać płyn co dwa lata. Pamiętajcie, że przy wymianie paska rozrządu, łańcucha lub paska wieloklinowego musicie wymienić także pompę. Podobnie jest w odwrotnej sytuacji - wymiana pompy obliguje nas do wymiany paska, czy łańcucha.

Jeśli musicie wymienić pompę wody, warto poznać wcześniej, ile to będzie kosztować. Zawsze trzeba wymieniać pompę na nową część. Używane, zdemontowane i przekładane pompy do kolejnego samochodu doprowadzą nas w bardzo krótkim czasie do nowych wydatków. Pompa wody to często koszt około 120-250 zł, jeśli mówimy o markowych zamiennikach, dopasowanych jakościowo do popularnych aut. W przypadku starszych modeli możemy liczyć się z kosztem nie większym niż 25 zł.