Wiele osób, jeżdżąc autem na co dzień, zapomina o regularnym kontrolowaniu stanu wszystkich płynów eksploatacyjnych. Warto jednak pamiętać o sprawdzaniu co jakiś czas, czy wszystko jest w porządku. Dostrzeżone w porę niepokojące symptomy mogą uchronić Twój samochód przed poważną awarią i tym samym powstrzymać Cię od ogromnych, nieprzewidzianych wydatków. W przypadku, gdy zauważysz, że w Twoim aucie ubywa płynu chłodniczego, powinieneś sprawdzić, co jest tego powodem i jak najszybciej zareagować.

Czy powinno ubywać płynu chłodniczego?

W trakcie jazdy samochodem temperatura płynu chłodniczego waha się między 80 a 95 stopni Celsjusza, choć w autach wyposażonych w nowsze mechanizmy może to być nawet 110 stopni. Dopóki temperatura silnika jest w normie, to układ chłodniczy działa przede wszystkim w jego obrębie oraz wpływa na nagrzewnicę. Chłodnica pracuje również dzięki pędowi powietrza, które dodatkowo działa na korzyść mechanizmu. Po przejechaniu około 30-50 tysięcy kilometrów można zauważyć, że ubywa płynu chłodniczego, jednak zbyt duże niedobory powinny wzbudzić Twój niepokój.

Wielu kierowców spotyka się z sytuacją, gdy ubywa płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Niepokojącą oznaką, którą można dostrzec jeszcze przed otwarciem maski pojazdu, jest wyraźny wyciek pod samochodem na poziomie chłodnicy, a czasem także gorąca para wydobywająca się spod maski. Do takiej sytuacji może dojść podczas długich tras w bardzo wysokiej temperaturze na zewnątrz. Takich objawów awarii nie wolno lekceważyć. Niebezpieczną sytuacją jest również zmieszanie płynu chłodniczego z olejem, co można łatwo zauważyć po zmianie koloru mieszanki w zbiorniku.

Najczęstsze przyczyny ubywania płynu chłodniczego

Jedną z najpoważniejszych awarii sprawiających, że ubywa płynu chłodniczego, jest nieszczelność nagrzewnicy, przez którą przepływa. Może być to spowodowane używaniem niewłaściwej mieszanki, która z czasem wywoła w mechanizmie korozję bądź poważne zanieczyszczenie substancjami chemicznymi złej jakości. W efekcie nagrzewnica może rozszczelnić się, a nawet pęknąć. Aby tego uniknąć, warto wybierać płyn dobrej jakości dostosowany do specyfiki danego modelu auta. Niestety taka naprawa jest bardzo kosztowna, dlatego warto starać się zapobiegać tego typu usterce.

Wielu kierowców skarży się, że w bardzo mroźne dni ubywa płynu chłodniczego. Zimą jest to częste zjawisko spowodowane zwiększaniem się objętości mieszanki oraz uszkodzeniem starych uszczelek. Pod wpływem mrozu uszczelki w układzie chłodniczym stają się mniej elastyczne, a za to mogą łatwiej się kruszyć i łamać. Wówczas nietrudno o przecieki. Jeżeli jednak po wymianie gumowych elementów sytuacja powtarza się także latem, warto skonsultować się ze specjalistą i poszukać przyczyny gdzieś indziej.

Ubywa płynu chłodniczego – jak postąpić w razie awarii?

Jeśli zauważysz w swoim aucie niepokojące symptomy i nie jesteś w stanie sam ustalić, dlaczego ubywa płynu chłodniczego w samochodzie, udaj się do mechanika, który specjalizuje się w tego typu awariach. Czasami może być to spowodowane drobnym uszkodzeniem uszczelki, a w innych przypadkach powód może stanowić poważne zniszczenie mechanizmu.

Jeżeli w trakcie jazdy dostrzeżesz, że ubywa płynu chłodniczego, natychmiast zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i nie kontynuuj jazdy. Jak najszybciej przeholuj auto do mechanika. Aby uniknąć tragicznego wypadku na drodze, warto przede wszystkim zadbać o profilaktykę i regularnie sprawdzać stan pojazdu u specjalisty.