Ekologia to od lat modny temat, z kolei widmo kryzysu gospodarczego skłania do myślenia o oszczędnościach. Najwyższy więc czas, żeby przypomnieć sobie o tym, że wiele części zamiast wyrzucać, można naprawiać. Regeneracja popadław ostatnich latach w niełaskę w związku z coraz lepszą dostępnością tanich (i jeszcze tańszych) zamienników. Większość użytkowników aut – chyba z przyczyn psychologicznych – woli kupić część nową (nieważne jakiej marki), a nie używaną, choćby nawet przywróconą do stanu pełnej używalności. Niesłusznie!
Regenerowane mogą być lepsze od nowych Korzyści z regeneracji wynikają z faktu, iż wiele elementów wchodzących w skład danego podzespołu nie zużywa się wcale lub tylko w minimalnym stopniu. Po co wymieniać kompletny rozrusznik, jeśli zużyły się w nim tylko zębnik i szczotki, a obudowa różni się od nowej tylko tym, że jest brudna?Wyczyszczenie elementów jest znacznie tańsze od wyprodukowania ich od nowa, a w dodatku pozwala oszczędzać coraz cenniejsze surowce. Wymieniane są te podzespoły, które nie spełniają norm dla elementów nowych. Tym różni się regeneracja od zwykłej naprawy – w tym drugim przypadku wymienia się bowiem wyłącznie to, co się popsuło.
Zdaniem Przemysława Wołosewicza z firmy Lauber, dostarczającej części regenerowane do hurtowni motoryzacyjnych Inter Cars SA, wyrób regenerowany może być nawet lepszy niż fabrycznie nowy! Zdarza się to wtedy, gdy doświadczenia eksploatacyjne wskazują na niedociągnięcia konstrukcyjno-technologiczne, które udaje się wyeliminować w procesie regeneracji.
Części regenerowane dostępne są w ofercie większości hurtowni motoryzacyjnych, serwisów sieciowych, a w wielu przypadkach nawet w autoryzowanych serwisach różnych marek. Sprzedawcy niekiedy nie chwalą się tym, że oferowane przez nich podzespoły mają już za sobą „jedno życie”. Można je zwykle poznać po tym, że oferowane są taniej, ale pod warunkiem zwrotu elementu używanego. Zużytej przekładni kierowniczej do Golfa nie uda się więc wymienić na zregenerowaną maglownicę Corolli. Ale uwaga! Nie każdą niesprawną część można wymienić na część zregenerowaną.W ramkach podaliśmy przykładowe kryteria przyjmowania elementów do regeneracji przemysłowej obowiązujące w firmie Lauber.
Kiedy rozrusznik nadaje się do przemysłowej regeneracji? - Zębnik rozrusznika nie może nosić śladów przegrzania (przebarwienia koloru fioletowego). Obudowa nie może być zdeformowana, pęknięta ani mieć wyłamanych elementów.
- 1 Zwracany rozrusznik nie powinien nosić śladów rozkręcania, nie może też być rozłożony lub niekompletny.Elementy mocujące rozrusznika nie mogą być wyłamane lub uszkodzone.
Na co należy zwrócić uwagę przy zwrocie używanej przekładni kierowniczej?
- 1 Zewnętrzna obudowa, wsporniki montażowe i otwory pod śruby nie mogą być popękane ani zdeformowane.Mechanizmy ruchome nie mogą być zatarte ani zablokowane. Zęby wielowypustu, otwory gwintowane, drążki kierownicze nie mogą być uszkodzone ani ścięte. Przekładnia nie może być silnie skorodowana (ze względu na możliwe naruszenie konstrukcji). Przewody hydrauliczne nie mogą być zagięte czy też zdemontowane.
Firma Lauber nie wymaga kontroli stanu listwy. Inne przedsiębiorstwa zajmujące się regeneracją podzespołów mogą jednak odmówić przyjęcia przekładni z nadmiernie wyrobioną listwą. Zakłady rzemieślnicze zajmujące się regeneracją części dostarczanych przez klientów (a nie hurtowym skupem i wymianą elementów starych części na zregenerowane) są bardziej wyrozumiałe, np. przyjmują do naprawy przekładnie z uszkodzonymi obudowami i decydują się na ich spawanie, co w przypadku regeneracji przemysłowej byłoby nieopłacalne. Tego typu firmy skupują również podzespoły, których nie da się zregenerować, po to by odzyskać z nich nawet pojedyncze, sprawne elementy. W ten sposób radzą sobie z ograniczeniami producentów, którzy zwykle nie chcą sprzedawać pojedynczych części zamiennych.Kryteria obowiązujące przy wymianie alternatorów
- 1 Przyjmowany alternator nie może nosić śladów rozkręcania, być rozłożony ani zdekompletowany. Obudowa nie może być zdeformowana, pęknięta ani mieć wyłamanych elementów. Mocowania muszą być sprawne. Część musi być dostarczona z kołem pasowym. Uwaga! Niektóre firmy przyjmują na wymianę alternatory z uszkodzonymi obudowami.Regeneracja z tradycjamiJednym z pionierów w dziedzinie przemysłowej regeneracji jest firma Volkswagen. Zajęła się tym już w początkach produkcji „garbusa”, w przypadku którego fabrycznie regenerowano m.in. silniki, gaźniki i pompy paliwa. Aktualnie firma szczyci się tym, że ma najbardziej rozbudowany program wymiany części zużytych na zregenerowane. Oferta niemieckiego koncernu obejmuje ponad 10 tys. pozycji, zarówno do aut osobowych, jak i użytkowych. Klientom autoryzowanych serwisów radzimy, żeby zawsze przed podjęciem decyzji o zakupie nowej części spytali o dostępność tańszej alternatywy. Podzespoły „na wymianę” oferowane są często nawet za pół ceny elementów fabrycznie nowych.