Pierwszy prototyp powstał w grudniu 1942 r. Inspiracją bez wątpienia był niemiecki KdF - przyszły Volkswagen. Drugi prototyp, też z dwudrzwiowym nadwoziem i identyczną mechaniką, zaprezentowano 10 października 1944 r. Wtedy zapadła decyzja o budowie trzeciego prototypu z nadwoziem czterodrzwiowym. Prace trwały od 1945 r. i 26 września 1946 roku zaprezentowano gotowy do produkcji samochód.Na temat powstania 4CV istnieje wiele sprzecznych informacji. Jedne podają, że samochód powstał w absolutnej konspiracji, inne że przy budowie brał udział sam Ferdynand Porsche. Trudno mówić o konspiracji, skoro dwa kolejne prototypy były prezentowane w czasie, gdy fabryka oficjalnie produkowała czołgi dla okupanta. Zapożyczenie zaś kształtów w pierwszym prototypie nie musi oznaczać współpracy Porsche.Pierwszy produkowany seryjnie 4CV, typ 1060, wyposażony był w 4-cylindrowy, rzędowy, górnozaworowy silnik o pojemności 760 cm oraz mocy 17 KM. Ważący 595 kg samochód rozwijał prędkość do 95 km/h.
Renault 4CV prototyp 1942 Francja
Idea małego auta z silnikiem umieszczonym z tyłu zrodziła się w 1940 r., kiedy pracę w biurze konstrukcyjnym Renault rozpoczął inżynier Fernand Picard.
Auto Świat
Renault 4CV prototyp 1942 Francja