Proszę o jednoznaczną i fachową odpowiedź czy w/w objaw jest normalny w tych pojazdach?
ODPOWIEDŹ
Niewielka zmiana barwy płynu w miarę eksploatacji pojazdu jest objawemdopuszczalnym. Istotna jest również klarowność płynu. Gdy płyn przestaje byćklarowny i staje się mętny, może to świadczyć o zachodzących w układzieprocesach chemicznych, których przyczynę należy ustalić, szczególnie jeżelistopień postępowania tych zmian jest przyśpieszony. Przyczyny mogą tkwićm.in. w: nieszczelności układu chłodzenia (np. uszkodzona uszczelka podgłowicą powodująca przedmuchy gazów spalinowych do płynu chłodzącego),częstych naprawach osprzętu silnika połączonych ze spuszczaniem płynu zukładu chłodzenia, uzupełnianiem płynu chłodzącego innymi płynaminieprzewidzianymi przez producenta pojazdu itd. Zarówno konstrukcja silnika jak i stosowane materiały, w tym płyny do układuchłodzenia, są wspólne dla większości producentów samochodów i nie zawierającech specyficznych wyłącznie dla firmy Renault. Producent przewidujemaksymalny okres eksploatacji płynu chłodzącego wynoszący 4 lata, lubprzebieg nie większy niż 120 000 km. Do oceny stanu płynu chłodzącego i ewentualnej konieczności jego wymianyupoważnieni są Doradcy Techniczni sieci Autoryzowanych Partnerów Renault,dysponujący odpowiednią wiedzą techniczną i narzędziami do oceny jakościpłynu oraz dokonania wymiany zgodnie z technologią producenta.
Krzysztof Kotarba