Garaż to doskonałe miejsce do trzymania różnych przydatnych szpargałów. Zwykle po kilku latach okazuje się, że wszystkie półki są już zajęte. Najwyższy czas na porządki! Powstaje pytanie: z czym się rozstać, a co rzeczywiście może się jeszcze przydać? Przejrzeliśmy zawartość typowego garażu pod kątem trwałości poszczególnych produktów oraz tego, jak znoszą one ujemne temperatury – w końcu nie każdy trzyma auto w ogrzewanym pomieszczeniu.
Największe wątpliwości budzi zwykle kondycja oleju silnikowego składowanego przez kilka lat. Wiele osób obawia się, że stary olej może zepsuć silnik. Czy ma to jakieś uzasadnienie? Wszystko zależy od okresu i warunków przechowywania, ale generalnie można przyjąć, że środki smarne należą do stosunkowo trwałych produktów, szczególnie jeżeli są przechowywane w zamkniętych oryginalnych opakowaniach. W takich warunkach nawet po upływie kilku lat powinny zachowywać swoje pierwotne parametry.
Gorzej, jeśli mamy do czynienia z opakowaniami napoczętymi lub nieoryginalnymi – większość produktów chemii motoryzacyjnej starzeje się bowiem w wyniku kontaktu z powietrzem. Zdecydowanie najgorzej magazynowanie w nieodpowiednich warunkach znosi higroskopijny płyn hamulcowy. Jeśli po przeglądzie garażu okaże się, że jakieś produkty nie nadają się do użytku, to nie wolno ich wyrzucać wraz z domowymi odpadkami. Oleje, akumulatory czy opony należy oddać do stacji demontażu pojazdów lub punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych.
Zmywacz do hamulców
Zastosowanie: preparaty do czyszczenia hamulców usuwają tłuste osady i zanieczyszczenia. Nadają się również do czyszczenia np. elementów silnika. Są skrajnie łatwopalne i toksyczne.Trwałość: zawartośćopakowania zwykle niemal się nie starzeje, za to może ulatniać się gaz nośny.Mrozoodporność: nie zamarza.
Olej penetrujący
Zastosowanie: służy do smarowania słabo obciążonych połączeń, wypiera wilgoć, zabezpiecza przed korozją, likwiduje hałasy i popiskiwania. Trwałość: większość preparatów nie ma określonej daty przydatności. Jak we wszystkich sprejach problemem może być ubytek gazu nośnego. Mrozoodporność: nie zamarza.
Woski i politury
Zastosowanie: służą do konserwacji i zabezpieczania powłoki lakierniczej przed szkodliwymi wpływami środowiska.Mrozoodporność: w niskich temperaturach tracą swoje właściwości, nie da się ich nawet użyć.Trwałość: większość nadaje się do wykorzystania przez 3-4 lata. Napoczęte starzeją się dużoszybciej.
Płyn hamulcowy
Zastosowanie: czynnik roboczy do układów hamulcowych oraz sterowania sprzęgłem. Mrozoodporność: płyn hamulcowy nie zamarza.Trwałość: w zamkniętym oryginalnym opakowaniu płyn wytrzyma co najmniej 4 lata. Po otwarciu butelki trwałość wynosi maks. 2 lata.
Płyn chłodzący
Zastosowanie: do napełniania układu chłodzenia silnika. W przeciwieństwie do wody nie może zamarzać ani powodować korozji elementów silnika. Trwałość: standardowe produkty wytrzymują w zamkniętym opakowaniu bez utraty własności ok. 4 lat. Płyny z górnej półki mogą być nawet znacznie trwalsze.
strona 2
Preparaty antykorozyjne
Zastosowanie:
zapobiegają rdzewieniu metali. Zwykle przed ich użyciem należy odpowiednio przygotować (odtłuścić i oczyścić) powierzchnię.
Trwałość:
preparaty w postaci farb antykorozyjnych przechowywane w oryginalnie zamkniętych opakowaniach wytrzymują wiele lat. Po otwarciu szybko się starzeją. Emulsje na bazie wody są mniej trwałe.
Mrozoodporność:
wiele preparatów nie znosi mrozu.
Olej silnikowy
Zastosowanie: smaruje, chłodzi i zabezpiecza silnik przed korozją.Mrozoodporność: olej (szczególnie mineralny) gęstnieje, ale nie zamarza.Trwałość: w zależności od rodzaju oleju od 3 do 5 lat, a w oryginalnych, zamkniętych beczkach nawet dłużej. Oleje syntetyczne są z reguły trwalsze od mineralnych.
Opony
Zastosowanie: choć przepisy dopuszczają użytkowanie opon o głębokości bieżnika wynoszącej tylko 1,6 mm, to ze zużytym ogumieniem należy się rozstawać wcześniej! Trwałość: teoretycznie opony można składować nawet przez 10 lat.W praktyce zwykle już po 6-7 latach nadają się do utylizacji. Opony zimowe starzeją się szybciej od opon letnich.
Akumulator
Zastosowanie: magazynuje energię potrzebną m.in. do rozruchu silnika. Odłączony od instalacji traci nawet 1 proc. swojego ładunku dziennie!Mrozoodporność: rozładowany akumulator nie znosi mrozu!Trwałość: zwykły akumulator samochodowy po głębokim rozładowaniu nadaje się zazwyczaj na złom.
strona 3
Woda destylowana
Zastosowanie: do uzupełniania elektrolitu w akumulatorze lub do rozcieńczania chłodziwa.Mrozoodporność: woda oczywiście zamarza i może rozsadzić opakowanie. Jeżeli do tego nie dojdzie, nie ma powodu do obaw – jej własności się nie zmienią.Trwałość: w szczelnym opakowaniu w zasadzie nieograniczona.
Paliwo w kanistrach
Zastosowanie: jako rezerwa w awaryjnych sytuacjach lub zapas paliwa do kosiarek, pił spalinowych itd.Trwałość: aktualnie sprzedawane paliwa nie są szczególnie trwałe. Zwłaszcza te z dużym dodatkiem biokomponentów tracą własności już nawet po kilku miesiącach, pozostałe lepiej zużyć w ciągu roku. Okres magazynowania można przedłużyć, używając specjalnych utrwalaczy. Mrozoodporność: letni olej napędowymoże zakrzepnąć.
Rozpuszczalnik
Zastosowanie: do mycia elementów, czyszczenia pędzli, rozcieńczania farb. Rozpuszczalniki są z reguły łatwopalne i toksyczne.Trwałość: w odpowiednich opakowaniach niemal nieograniczona. Problem pojawia się po przelaniu do pojemników, które reagują z zawartością, np. butelki przechowywać należy w pozycji pionowej, bo wprawdzie ich zawartość nie uszkodzi szkła, ale może rozpuścić korek.Mrozoodporność: dobrze znoszą mróz.
strona 4
Lakier w spreju
Zastosowanie: do drobnych, prowizorycznych poprawek lakierniczych oraz zabezpieczania elementów przed korozją. Trwałość: nowe, nieużywane lakiery w spreju wytrzymują zwykle ok. 2-3 lat, jednak po pierwszymużyciu psują się już po kilku miesiącach. Zatykają sięw nich dysze, zaklejają zaworki, a czasem ucieka gaz nośny. Przed użyciem sprej należy ogrzać do temperatury pokojowej i solidnie wstrząsnąć.Mrozoodporność: źle znoszą mróz.
Płyn do spryskiwaczy
Zastosowanie: czyści szyby, nie uszkadza przy tym lakieru. Mrozoodporność: w zależności od rodzaju płynu.Trwałość: po ok. 3 latach skuteczność detergentów oraz innych substancji czynnych może słabnąć. W gorszych produktachwytrącają się niektóre składniki, co grozi zatkaniem dysz spryskiwaczy.
Szampon samochodowy
Zastosowanie: ułatwia mycie auta, zmiękcza wodę, rozpuszcza zanieczyszczenia. Może zawierać dodatki nabłyszczające i ułatwiające ociekanie wody.Trwałość: podobnie jak w przypadku płynów do spryskiwaczy, istnieje ryzyko, że po ok. 3 latach właściwości szamponu będą się stopniowo pogarszały.Mrozoodporność: szampony są produkowane na bazie wody, więc zamarzają i mogą rozsadzać opakowania.