Najlepszą alternatywą dla nowego auta jest... prawie nowe! Sąsiedzi nie zauważą różnicy, a ty sporo zaoszczędzisz
Nowe, kupione w salonie auto, zanim jeszcze zdąży porządnie się zakurzyć, traci na wartości. I to gwałtownie. Chwila satysfakcji z posiadania "nówki" może kosztować nawet kilkanaście procent jej pierwotnej ceny! A przez ten czas pod względem technicznym auto nie zdąży przecież nawet trochę się zużyć.
I właśnie dlatego np. w Niemczech bardzo popularne są samochody roczne (niem. Jahreswagen). Zwykle są to auta kupowane ze znacznymi upustami przez pracowników firm motoryzacyjnych, które po roku trafiają na rynek za cenę o ponad 20 proc. niższą od pojazdów nowych. W Polsce działają specjalistyczne firmy pośredniczące w sprowadzaniu takich samochodów - żeby je znaleźć, wystarczy wpisać do wyszukiwarki internetowej: "auta roczne". A jeśli nie chcemy rezygnować z zakupu w salonie?
To też jest możliwe! I to głównie w wypadku marek uchodzących za drogie i prestiżowe. "Prawie nowe" robi różnicę głównie w cenie
Wyszukiwarki aut używanych, w tym "prawie nowych", znajdziemy m.in. na oficjalnych stronach internetowych firm Volvo, Mercedes czy Toyota. Niespełna roczne Volvo S80 AWD z silnikiem 3.2 o mocy 238 KM, które było autem demonstracyjnym u dilera, można kupić, płacąc 195 tys. zł, a nie ok. 240 tys. zł. Bardzo ciekawą ofertę ma BMW, które od 2005 r. w swoich salonach sprzedaje prawie nowe samochody, określane wewnętrznie jako "EX AG". Są to auta w wieku zwykle poniżej roku, o przebiegach nieprzekraczających 10 tys. km. Pochodzą głównie z floty aut służbowych firmy BMW oraz z programów leasingu pracowniczego. Z racji wieku oraz małego przebiegu mają jeszcze co najmniej rok gwarancji.
Foto: Auto Świat
Roczny jak nowy
Do zapewnień sprzedawcy, że "nie musi Pan nic sprawdzać, w razie czego dostaje Pan przecież gwarancję...", należy podchodzić z rezerwą, bo w zależności od firmy lista elementów i uszkodzeń wyłączonych spod odpowiedzialności ubezpieczyciela może być długa. Tego typu ubezpieczenia można kupić do większości niezbyt starych aut używanych. Motogwarancja oferowana przez The Warranty Group Polska, przeznaczona dla samochodów w wieku do 5 lat, o przebiegu do 150 tys. km, kosztuje 1650 zł rocznie. Podobny produkt, ubezpieczenie OKAuto sprzedawane przez firmę Wagas, kosztuje 1530 zł rocznie.