Wyjazd autem na narty z pewnością jest bardziej komfortowy niż tłoczenie się w autokarze lub pociągu. Oczywiście, będzie tak, jeśli odpowiednio przygotujemy się do wyprawy.
Tak naprawdę bez znaczenia jest to, czy wybieramy polskie, czy zagraniczne stoki. Każde góry mają to do siebie, że warunki pogodowe mogą się szybko zmieniać i zaraz po słonecznym dniu może zaskoczyć nas śnieżyca. Żeby urlop w pełni się udał, warto wcześniej sprawdzić stan techniczny auta i zaopatrzyć się w podstawowe, potrzebne podczas takich wypraw akcesoria, które pomogą nam wydostać się z zaspy lub poruszać się po oblodzonych drogach.
Nie wolno też zapominać o czysto formalnych sprawach. Wykupienie ubezpieczenia wyjazdowego lub wykonanie okresowego badania technicznego sprawi, że będziemy spać spokojniej. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że jeszcze więcej uwagi wymaga zaplanowanie podróży zagranicznej. Nieznajomość obcych przepisów nie usprawiedliwia nas, a może naprawdę drogo kosztować. Pamiętać trzeba o prawidłowym naklejeniu winietyna szybę i jej wypełnieniu – w innym przypadku będzie nieważna! Prezentujemy najważniejsze przepisy w krajach, do których najczęściej wybierają się polscy kierowcy. Radzimy też, jak sprawnie i tanio zaplanować samą podróż.
Austria - Obowiązkowe wyposażenie pojazdu to: kamizelka odblaskowa, apteczka i trójkąt ostrzegawczy. W ciągu dnia jazda na światłach nie nie jest wymagana. Nowość to nakaz tworzenia przez kierowców poruszających się po autostradach i drogach szybkiego ruchu korytarza awaryjnego dla służb ratowniczych w przypadku zatłoczenia drogi. Niezastosowanie się do tego przepisu jest karane mandatem w wysokości od 72 do 2180 euro. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi to 0,049‰.
Płatne są autostrady, drogi ekspresowe i poruszanie się po terenie miast. Opłaty uiszcza się przez wykupienie winiet (do nabycia na stacjach paliwowych i poczcie). Dodatkowo płatne są niektóre drogi i tunele górskie.
Czechy - Auto musi być wyposażone w: apteczkę, kamizelkę odblaskową, trójkąt ostrzegawczy i komplet zapasowych żarówek. Przepisy nakazują kierowcom tworzenie korytarza awaryjnego w przypadku powstania zatorów na autostradach i drogach ekspresowych. Od niedawna w okresie zimowym, jeśli występują opady śniegu, obowiązkowa jest jazda na zimówkach (mandat 2000 CZK). Podobnie jak w Polsce, na światłach mijania jeździ się przez 24 godz. na dobę. Limit alkoholu we krwi to 0,00‰.
W Republice Czeskiej, podobnie jak w Austrii opłaty za poruszanie się autostradami i drogami ekspresowymi uiszcza się w formie winiet. Można je nabyć na stacjach paliwowych, poczcie lub przez sklep internetowy PZM.
Francja - Auto wjeżdżające na teren Francji musi być wyposażone w kamizelkę odblaskową, komplet zapasowych żarówek i trójkąt ostrzegawczy. Posiadanie apteczki jest jedynie zalecane, podobnie jak używanie świateł mijania podczas dnia. Rozmowę przez telefon można prowadzić wyłącznie za pomocą zestawu głośnomówiącego (mandat 135 EUR). Niedozwolone jest używanie antyradarów, w tym nawigacji ostrzegających o fotoradarach. Dozwolony poziom zawartości alkoholu wynosi 0,05‰.
Przejazd autostradami we Francji jest płatny. Opłaty są zróżnicowane w zależności od rodzaju pojazdu i odcinka drogi, a uiszcza się je w bramkach. Dodatkowo pieniądze pobiera się także za przejazd przez niektóre tunele, m.in. Fréjus, Mont Blanc, Puymorens, oraz niektóre mosty i wiadukty. Opłaty można regulować gotówką i kartą kredytową.
Słowacja - W aucie musi być: koło zapasowe, linka holownicza, klucz do zmiany kół, podnośnik, trójkąt ostrzegawczy, zestaw zapasowych żarówek każdego typu i bezpieczników oraz kompletnie wyposażona apteczka. Uwaga na wysokie mandaty np. za wyjście z auta na drodze bez założenia kamizelki grozi mandat w wysokości od 50 euro. Od 15 listopada do 15 marca auto musi mieć zamontowane opony zimowe. Obowiązek używania świateł: przez 24 godz. Limit alkoholu we krwi to 0,00‰.
Opłaty w formie winietki pobierane są za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi (D1, D2, D3, D4, R1 i R6). Kara za jej brak stanowi 10-krotność wartości winiety odpowiedniej dla czasu pobytu auta na Słowacji.
Słowenia - Samochód musi mieć: trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, apteczkę i komplet zapasowych żarówek. W korku na autostradach i drogach ekspresowych kierowcy mają obowiązek tworzenia korytarza awaryjnego. Obowiązkowe jest też używanie przez całą dobę świateł mijania poza obszarem zabudowanym (mandat w wysokości do 160 EUR). Od 15 listopada do 15 marca auto musi być wyposażone w zimówki lub łańcuchy. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,05‰.
Opłaty w formie winiet dotyczą przejazdu autostradami (od A1 do A5) i drogami szybkiego ruchu (od H2 do H7). Do nabycia na stacjach paliwowych. Brak ważnej winietki jest surowo karany mandaem od 300 do 800 euro.
Szwajcaria - Auto musi mieć trójkąt ostrzegawczy. Używanie świateł przez całą dobę nie jest obowiązkowe. Na obszarach górskich przy wymijaniu pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka zjeżdżający kierowca ma obowiązek się zatrzymać. Na niektórych górskich drogach w ustalonych godzinach ruch odbywa się w jednym kierunku. Dopuszczalny limit alkoholu we krwi to 0,05‰. Przekroczenie limitu prędkości w mieści o ponad 24 km/h grozi sprawą w sądzie, który może orzec grzywnę od 5000 CHF.
Podobnie jak w większości wymienionych państw, opłaty za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu uiszcza się w postaci winiety. Dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t obowiązuje wyłącznie winieta roczna (ważna jest od 1 grudnia roku poprzedniego, cały kolejny rok, aż do 31 stycznia roku następnego), w cenie 40 CHF.
Włochy - Samochód musi mieć trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, zalecane są też apteczka i gaśnica. Używanie świateł mijania jest obowiązkowe przez całą dobę poza obszarem zabudowanym. Policja oprócz mandatów nalicza punkty karne, także cudzoziemcom. Po uzbieraniu 20 można stracić prawo jazdy na okres od 6 miesięcy do 2 lat. Policja może żądać natychmiastowego uregulowania 1/4 kwoty mandatu, nawet pod groźbą zatrzymania auta. Limit alkoholu we krwi to 0,05‰.
We Włoszech płatne są przejazdy autostradami. Opłaty uiszcza się w bramkach znajdujących się na drodze – gotówką, kartą kredytową lub specjalnymi kartami magnetycznymi – a ich wysokość jest zależna od liczby przejechanych kilometrów. Ponadto płatne są też przejazdy tunelami: Mont Blanc, Fréjus, Grand St. Bernard i Munt la Schera.
Planowanie trasy w internecie - Niezależnie od tego, czy korzysta się z samochodowej nawigacji GPS, czy też z tradycyjnych map papierowych lub atlasów, warto przed podróżą skrupulatnie zaplanować trasę przejazdu przy użyciu tzw. planerów dostępnych na stronach internetowych. Zaoszczędzi nam to czasu i nerwów w trakcie wyjazdu.Większość z nich umożliwia wytyczenie marszruty na obszarze całej Europy, choć są wyjątki (jak Mapgo.pl), które mogą być wykorzystywane jedynie do wyznaczania tras na terenie Polski.
Niektóre planery proponują od razu trasę główną oraz drogi alternatywne, dzięki czemu łatwo można wybrać optymalny przejazd z własnego punktu widzenia. Wzorem do naśladowania są serwisy mapowe Google i ViaMichelin. Na konkurencyjnych stronach zwykle brakuje możliwości bezpośredniego porównania kilku tras. Każdy z planerów wyświetla listę manewrów wraz z opisem tekstowym, którą można wydrukować i zabrać z sobą w drogę. To swoisty itinerer, dzięki któremu pasażer łatwo może pełnić funkcję pilota.
Oto przydatne adresy:
- www.emapi.plwww.korkosfera.plwww.mapgo.plwww.maps.google.plwww.targeo.plwww.navteq.comwww.routes.tomtom.comwww.viamichelin.pl
Aktualizacja nawigacji - Przed podróżą warto odświeżyć mapę. Dotyczy to szczególnie tych kierowców, którzy tylko okazjonalnie wgrywają aktualizacje do nawigacji. Jeśli nowa mapa nie jest dostępna bezpłatnie w ramach abonamentu, warto poszukać promocji. Firmy nawigacyjne (np. MapaMap, TomTom) coraz częściej oferują sezonowe obniżki cen lub promocje na zakup abonamentu, dzięki którym można oszczędzić nawet kilkadziesiąt procent w porównaniu ze standardową ofertą producentów.
Warto mieć na uwadze, że żaden z producentów map nie oferuje jeszcze 100-proc. pokrycia adresów w naszym kraju. Z każdą kolejną aktualizacją baza danych jest oczywiście systematycznie uzupełniana, więc korzystanie z nowszych map zapewni większe szanse na odnalezienie poszukiwanego obiektu. Problemy z adresami wciąż dotyczą popularnych miejscowości z wyciągami narciarskimi, zatem w znalezieniu kwatery często bardziej pomocne mogą się okazać aktualne mapy miejscowości.
Jaką nawigację wybrać na podróż po Polsce? W przypadku podróży po kraju teoretycznie wystarczy dowolna nawigacja. Ważne jest, aby miała możliwie aktualne mapy. Jeśli chcecie skorzystać z funkcji nawigacji w telefonie, która do sprawnego działania wymaga połączenia z siecią, zalecamy wykupienie odpowiednio dużego pakietu danych u operatora sieci GSM. W przeciwnym wypadku opłaty za połączenie z internetem mogą okazać się wysokie.
W przypadku bezpłatnej nawigacji Google Maps zalecamy wyłączenie opcji pokazywania mapy w formie zdjęć satelitarnych (program pobiera wtedy dużo danych). Jeśli używacie programu z funkcją aktywnego omijania korków, najlepiej wybrać opcję trasy szybkiej lub optymalnej, by uniknąć prowadzenia drogami niższej kategorii, które są odśnieżane w ostatniej kolejności.
Która nawigacja jest najlepsza na zagraniczne wojaże? Zdecydowanie nie polecamy takiej nawigacji w telefonie, która do wyznaczenia trasy i wyświetlania mapy wymaga połączenia z internetem (np. Google Maps, NaviExpert). Korzystanie z transmisji danych za granicą może być bowiem bardzo drogie (roaming!). W przypadku programów nawigacyjnych z mapami zapisanymi w pamięci telefonu należy sprawdzić w ustawieniach, czy dostęp do sieci został wyłączony.Ze względu na koszty lepiej wybrać tradycyjny samochodowy nawigator GPS z najnowszymi mapami. W ustawieniach radzimy zaznaczyć opcję uwzględniania autostrad i płatnych dróg – mimo wszystko jest to lepsze niż długie podróże bezpłatnymi drogami lokalnymi.
UWAGA! Nie zapomnijmy zabrać też tradycyjnych papierowych map.
Wybieramy optymalną trasę - Im dłuższą drogę mamy do pokonania, tym rozsądniej trzeba wybierać główne szlaki, a w szczególności autostrady. Nawet jeśli wyznaczona trasa będzie dłuższa, to i tak mamy większe szanse na to, że sprawnie dotrzemy do celu. Dobrym przykładem jest podróżowanie do zagranicznych kurortów narciarskich w Dolomitach.
Wyruszając z Warszawy w stronę wioski olimpijskiej Bardonecchia czy popularnego Livigno, najlepiej skierować się na trasę A2, by potem przez Niemcy i Austrię wygodnie dotrzeć do celu. Alternatywna droga – rozkopana trasa katowicka, a potem przez Czechy i Wiedeń do Włoch – jest może znacznie krótsza, ale bardziej męcząca dla kierowcy.
Pamiętaj o ubezpieczeniu! - Osoby ubezpieczone w Narodowym Funduszu Zdrowia mogą bezpłatnie korzystać z usług medycznych, świadczonych w ramach powszechnego systemu opieki zdrowotnej na terenie całej Unii Europejskiej oraz w krajach EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria). Żeby jednak skorzystać z tych uprawnień, trzeba mieć Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Dokument można uzyskać bezpłatnie w oddziale wojewódzkiego NFZ lub jego delegaturze.
W przypadku braku karty osoby ubezpieczone pokrywają koszty leczenia z własnej kieszeni, a dopiero po powrocie do kraju mogą ubiegać się o ich zwrot. Niestety, ubezpieczenie to nie uprawnia np. do zwrotu kosztów transportu chorego do Polski. Żeby zabezpieczyć się przed tą ewentualnością, należy wykupić dodatkowe ubezpieczenie. Wiele towarzystw oferuje specjalne pakiety turystyczne dla narciarzy, obejmujące koszty leczenia (KL), w tym także zabiegi niedostępne w ramach bezpłatnej pomocy medycznej w poszczególnych krajach, oraz chroniące nas od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Zazwyczaj w pakietach podróżniczych znajduje się także assistance, zapewniające pomoc w przypadku awarii naszego auta przez 24 godz. na dobę na terenie Europy, ubezpieczenie bagażu czy nawet pokrycie strat finansowych w sytuacji rezygnacji z wyjazdu z przyczyn od nas niezależnych, np. choroby. Krótkookresowe ubezpieczenia assistance można znaleźć m.in. w ofercie Mondial Assistance.
Auto zapakuj z głową - Liczba bagaży na zimowy wyjazd na narty jest większa niż podczas lata. Dochodzą nieporęczne narty i deski snowboardowe oraz dodatkowe obuwie. Upchanie tego wszystkiego wewnątrz auta jest nie lada wyzwaniem. Pamiętajmy, że źle przymocowane w kabinie „deski” mogą okaleczyć, a nawet zabić podróżujących autem pasażerów! W okresie zimowym szczególną uwagę zwracają na to zagraniczne patrole policji i często karzą nierozważnych kierowców mandatami.
Bezpieczniejsze będzie przewożenie nart w boksie dachowym. Niestety, modele dobrej jakości są drogie, a często dochodzi jeszcze koszt bagażnika bazowego. Tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem (dla osób niemających garażu do ich przechowania) jest skorzystanie z wypożyczalni. Usługi takie równolegle oferuje większość sklepów z bagażnikami samochodowymi. Ceny zaczynają się od 20 zł za dobę i obejmują również bagażnik bazowy. Pamiętajmy też, żeby rzeczy, z których będziemy korzystać podczas podróży (np. łańcuchy), nie chować na dnie bagażnika.
Przedstawiamy przepisy drogowe i podpowiadamy, jak uniknąć mandatów.
Podpowiadamy, jak zaplanować optymalną trasę za pomocą internetowych planerów podróży i jaką nawigację wybrać.
Przed podróżą warto odświeżyć mapę. Dotyczy to szczególnie tych kierowców, którzy tylko okazjonalnie wgrywają aktualizacje do nawigacji. Jeśli nowa mapa nie jest dostępna bezpłatnie w ramach abonamentu, warto poszukać promocji. Firmy nawigacyjne (np. MapaMap, TomTom) coraz częściej oferują sezonowe obniżki cen lub promocje na zakup abonamentu, dzięki którym można oszczędzić nawet kilkadziesiąt procent w porównaniu ze standardową ofertą producentów.
Jadącym na zachód polecamy korzystanie z bezpłatnych niemieckich autostrad
Wymiana przepalonej żarówki w drodze uchroni przed mandatem
Odmrażacz – pamiętajmy, żeby nosić go przy sobie, a nie zamykać w schowku auta
Łańcuchy są niezbędne do poruszania się po części górskich dróg. Warto wybrać model z prostym montażem
Liczba bagaży na zimowy wyjazd na narty jest większa niż podczas lata. Dochodzą nieporęczne narty i deski snowboardowe oraz dodatkowe obuwie. Upchanie tego wszystkiego wewnątrz auta jest nie lada wyzwaniem. Pamiętajmy, że źle przymocowane w kabinie „deski” mogą okaleczyć, a nawet zabić podróżujących autem pasażerów! W okresie zimowym szczególną uwagę zwracają na to zagraniczne patrole policji i często karzą nierozważnych kierowców mandatami. Bezpieczniejsze będzie przewożenie nart w boksie dachowym. Niestety, modele dobrej jakości są drogie, a często dochodzi jeszcze koszt bagażnika bazowego. Tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem (dla osób niemających garażu do ich przechowania) jest skorzystanie z wypożyczalni. Usługi takie równolegle oferuje większość sklepów z bagażnikami samochodowymi. Ceny zaczynają się od 20 zł za dobę i obejmują również bagażnik bazowy. Pamiętajmy też, żeby rzeczy, z których będziemy korzystać podczas podróży (np. łańcuchy), nie chować na dnie bagażnika.
Ciepłe rękawice Przydadzą się przy wymianie koła lub zakładaniu łańcuchów śnieżnych
Kamizelka niezbędny element wyposażenia auta w większości krajów Unii Europejskiej
Latarka zanim spakujemy ją do auta, upewnijmy się, czy baterie są pełne
Skrobaczka gumowana końcówka nie porysuje szyb auta
Kable rozruchowe kable dobrej jakości muszą mieć solidny przewód i żabki
Pamiętajmy, że z kopnego śniegu należy wyjeżdżać z kołami ustawionymi na wprost. Często wystarczy „rozbujać” auto, czyli na zmianę próbować ruszyć do przodu i do tyłu. Jeśli to nie pomoże, konieczne będzie odkopanie kół i podłożenie pod oś napędzaną np. dywaników samochodowych. Uwaga! W autach ze stałym napędem 4x4 łańcuchy zakłada się na wszystkie koła.
Łańcuchy są niezbędne do poruszania się po części górskich dróg. Warto wybrać model z prostym montażem
Linka holownicza to powinien być niezbędny element wyposażenia auta, nie tylko podczas zimy
Apteczka – nawet jeśli nie jest wymagana w krajach, przez które będziemy przejeżdżać, warto mieć ją w aucie
nie wystarczy dowolna nawigacja. Ważne jest, aby miała możliwie aktualne mapy. Jeśli chcecie skorzystać z funkcji nawigacji w telefonie, która do sprawnego działania wymaga połączenia z siecią, zalecamy wykupienie odpowiednio dużego pakietu danych u operatora sieci GSM. W przeciwnym wypadku opłaty za połączenie z internetem mogą okazać się wysokie. W przypadku bezpłatnej nawigacji Google Maps zalecamy wyłączenie opcji pokazywania mapy w formie zdjęć satelitarnych (program pobiera wtedy dużo danych). Jeśli używacie programu z funkcją aktywnego omijania korków, najlepiej wybrać opcję trasy szybkiej lub optymalnej, by uniknąć prowadzenia drogami niższej kategorii, które są odśnieżane w ostatniej kolejności.