Dawno temu takie zachowanie było wręcz normą – mechanicy nie mieli czasu szukać i kupować części, zarabiali tylko na ich wymianie i innych pracach wykonywanych przy aucie. Od lat jest jednak zupełnie inaczej – to dla warsztatu żadna wygoda czy ułatwienie, jeśli klient przywiezie własne części! Pozyskanie części to dla warsztatów, które nie działają na całkowitym odludziu, żaden problem.
W większych miastach duże hurtownie nawet kilka razy dziennie dostarczają towar. Jeśli się okaże, że zamówiona część jednak nie była potrzebna albo że została dostarczona nieodpowiednia, to – o ile właściwa część jest na stanie w hurtowni – wystarczy kilka godzin, żeby poprawić błąd. A z dobieraniem części do nowych aut nie jest wcale łatwo, nawet jeśli macie do dyspozycji profesjonalne katalogi i bazy danych. Ten sam model, w zależności od np. dokładnej daty produkcji, numeru nadwozia, rynku, na który został przygotowany, czy detali wyposażenia, może potrzebować innych części.
Sam kupujesz części? To może wydłużyć naprawę!
Przeczytaj też:
Jeśli to klient załatwia części, to pomyłka oznacza z reguły dłuższy przestój dla warsztatu – klient musi część odebrać, załatwić nową. A w warsztacie czas to pieniądz! Nie to jest jednak najgorsze! Decydując się na samodzielny zakup części, w praktyce tracicie gwarancję na wykonaną usługę – jeśli coś pójdzie nie tak, mechanik zwali winę na wadliwe podzespoły.
Warto też wiedzieć, że kupując części samodzielnie w hurtowniach, raczej nie zapłacicie taniej niż mechanik, z kolei podejrzane okazje z aukcji internetowych często okazują się podróbkami lub częściami niewiadomego pochodzenia. Oczywiście, zwykle jest tak, że warsztat pozyskuje części z dużym rabatem od wyjściowej ceny detalicznej, ale na fakturze są one wyszczególnione w cenach wyższych lub takich samych jak w hurtowni – taki rachunek klienci przyjmują z reguły łatwiej i bez targowania od rachunku z wyszczególnionym wysokim kosztem robocizny. Nasza rada: warto sprawdzić i porównać ceny części proponowane przez mechanika i te, które jako "klient z ulicy" możecie uzyskać w hurtowniach. Jeśli u mechanika części kosztują tyle samo lub wręcz więcej niż w hurtowni, to warto ponegocjować – jest przestrzeń na rabat!
W ASO też możesz wybrać tańsze części
A co, jeśli serwisujemy auto w ASO, w którym poza wysokimi cenami robocizny trzeba się też liczyć z drogimi częściami i materiałami eksploatacyjnymi?
Również w ASO możecie poprosić o zastosowanie zamienników o wysokiej jakości! Warto też sprawdzić, czy np. obok części o jakości "pierwszomontażowej" serwis nie oferuje też tańszych linii produktów przeznaczonych do starszych aut.