Na początku wiosny, kiedy jeszcze upałów nie było, wielu kierowcom mogło się wydawać, że klimatyzacja w ich autach działa doskonale. Teraz – gdy zrobiło się naprawdę ciepło – okazuje się, że było to tylko złudzenie. Wprawdzie po włączeniu klimatyzacji z nawiewów zaczyna wydobywać się chłodne powietrze, ale jest go zbyt mało, żeby zapewnić przyjemne warunki podróży. Dlaczego tak się dzieje? Otóż substancja chłodząca używana w samochodowych klimatyzatorach jest tak lotna, że wydostaje się z układu przez najmniejsze szczeliny.
Nawet z całkowicie sprawnego układu klimatyzacji ucieka w ciągu roku do 10 proc. chłodziwa, m.in. przez pory w przewodach gumowych. Kiedy jest go już zbyt mało, zmniejsza się wydajność układu i drastycznie rośnie ryzyko awarii. Uwierzcie na słowo – zaniedbana klimatyzacja oznacza duże wydatki!
Obsługa klimatyzacji: to możesz wykonać samodzielnie
-
Zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach, niska wydajność nawiewów to typowe objawy niedrożności filtra kabinowego. Należy go wymieniać przynajmniej raz w roku. Filtr kosztuje od 20 do 100 zł, a jego samodzielna wymiana nie zajmuje zwykle więcej niż 10 minut.Jeśli pomimo wymiany filtra w kabinie nadal nieprzyjemnie pachnie, układ prawdopodobnie wymaga dezynfekcji. Można ją wykonać przy użyciu preparatów dostępnych w sklepach motoryzacyjnych. Ale ostrożnie! Szczególnie niemarkowe środki skraplają się wewnątrz przewodów wentylacyjnych i mogą podtopić silnik dmuchawy, panel sterowania klimatyzacji, a nawet radio. Jeśli samodzielna dezynfekcja nie wystarczy, pozostaje tzw. ozonowanie lub mechaniczne czyszczenie układu w warsztacie. Brudny, zabłocony skraplacz (chłodnica) klimatyzacji obniża jej wydajność. Korzystając z myjni ręcznej, warto unieść maskę i ostrożnie oczyścić go myjką ciśnieniową. Uwaga, zbyt silny strumień wody może uszkodzić skraplacz!Zbyt wysoka, jak i za niska temperatura powietrza wpadającego do kabiny wskazuje na usterkę układu. Wiele multimetrów można wyposażyć w sondę pozwalającą na jej pomiar. Właściwy zakres to zwykle od 7 do 12°C.
Jak korzystać z możliwości klimatyzacji
Im wyższa temperatura na zewnątrz, tym więcej energii (czyli paliwa) zużywa klimatyzacja. Dlatego warto zadbać o to, żeby nie miała ona zbyt trudnego zadania, np. parkując w cieniu (wnętrze auta nie nagrzeje się).Przed rozpoczęciem podróży należy też otworzyć wszystkie drzwi samochodu i dobrze przewietrzyć wnętrze. Jeśli mamy klimatyzację manualną lub półautomatyczną, zaczynamy od ustawienia najniższej możliwej temperatury i największej siły nawiewu. Trzeba przy tym pamiętać, żeby nie kierować strumienia powietrza bezpośrednio na siebie lub pasażerów. Później, kiedy układ zacznie pracować z pełną mocą, zmniejszamy siłę chłodzenia i nawiew. Na początku podróży warto też pozostawić minimalnie uchylone okna. Optymalna temperatura to 21°C.