Podczas ruszania samochodem trzeba pokonać tę sprzeczność we wnętrzu układu napędowego. Zajmuje się tym sprzęgło. Łączy ono silnik ze skrzynią biegów i najczęściej składa się z koła zamachowego, tarczy i docisku. Ponieważ ma tylko jedną tarczę i nie jest smarowane olejem, nazywa się suchym sprzęgłem jednotarczowym. Kiedy auto stoi i pedał sprzęgła jest wciśnięty w podłogę - a więc gdy wysprzęglamy - koło zamachowe i docisk obracają się tak samo jak wał korbowy silnika. Tarcza sprzęgła natomiast pozostaje połączona ze skrzynią biegów i za jej pośrednictwem z kołami, a więc jest nieruchoma. Podczas puszczania pedału sprzęgła odbywa się następujący proces: pod wpływem siły swych sprężyn, zwalnianych przez nas pedałem, docisk "przytula się" do koła zamachowego, przesuwając przed sobą tarczę zamocowaną na wielowypuście wałka sprzęgłowego. W chwili całkowitego zwolnienia pedału sprzęgła tarcza jest w pełni dociśnięta do koła zamachowego. Ponieważ sprężyny dociskowe są bardzo silne, tarcza jest niejako w kleszczach i nie ma innego wyjścia, jak zacząć się obracać jak docisk i koło zamachowe, a więc z prędkością taką samą, jak wał korbowy silnika. Samochód zaczyna się toczyć. Dopiero wtedy możemy mówić o całkowitym sprzęgnięciu silnika i skrzyni. SłowniczekSuche sprzęgło jednotarczoweTen rodzaj sprzęgła jest konstrukcją stosowaną w autach osobowych. Jego zalety to niska masa i relatywnie duża trwałość - normą są przebiegi 100 tys. km, a kierowca delikatny osiągnie przebiegi nawet drukrotnie większe. W pojazdach użytkowych, gdzie trzeba pokonywać większe siły, stosuje się sprzęgła wielotarczowe. Zawierają one do 7 tarcz, między którymi są tarcze cierne, połączone z kołem zamachowym (a więc i wałem korbowym silnika).Sprężyny sprzęgłaWidoczne na grafice obok jako szprychowane koło: to właśnie sprężyna talerzowa dociskająca tarczę.WielowypustW najprostszym tłumaczeniu: koło zębate utworzone przez nacięcia na osi. Na jego uzębieniu mocuje się np. koło z uzębieniem wewnętrznym, które dzięki długości wielowypustu może się na nim przesuwać osiowo, nie tracąc jednocześnie pełnego połączenia napędowego z ową osią.
Sprzęgło
Problem z silnikami spalinowymi naszych aut to fakt, iż osiągają one siłę dopiero od pewnej prędkości obrotowej. Gdy pojazd stoi, występuje więc "sprzeczność interesów" między kołami a silnikiem.
Auto Świat
Sprzęgło