Jego zadaniem jest przede wszystkim oczyszczanie powietrza zasysanego przez silnik. Jak ważne to zadanie, niech świadczy kilka liczb: - w normalnym powietrzu znajdziemy około 1 miligrama kurzu w metrze sześciennym; - na każde przejechane 1000 kilometrów filtr pochłania ok. 20 gramów zanieczyszczeń; po 30 tys. kilometrów uzbiera się tego około 600 gramów.Podobnie jak filtr kabinowy, oleju czy paliwa z czasem i on ulega zabrudzeniu i przestaje należycie spełniać swoją rolę. I o ile wymiana pozostałych wymaga pewnego doświadczenia, o tyle - zwłaszcza w nowych samochodach - zastąpienie starego filtra powietrza nowym to operacja prosta i nie wymagająca praktycznie żadnych narzędzi. Właściwy filtr Większość producentów nowych samochodów zaleca wymianę filtra powietrza co 30 tys. kilometrów przebiegu, choć ich żywotność w zależności od warunków użytkowania może wynosić nawet od 15 do 50 tys. kilometrów. Dlatego też lepiej jest przebieg 30 tys. uznać za graniczny. Ogromny wpływ na zabrudzenie filtra mają warunki, w jakich jest używany samochód. Rzadziej będzie podlegał wymianie, gdy pojazd jeździ wręcz w krystalicznie czystym powietrzu Skandynawii, a częściej, jeśli po suchych, pełnych piasku i innych zanieczyszczeń drogach południowej Europy. Ale nie tylko. Jeśli jeździmy dużo po mieście, często uruchamiany i zatrzymujemy samochód, wtedy brudzi się on intensywniej niż po przejechaniu takiego samego dystansu poza nim.Bardzo ważny jest odpowiedni dobór filtra. Ilość modyfikacji w budowie układów filtracyjnych jest bowiem tak duża, że może się okazać niewystarczające podanie tylko marki samochodu, roku produkcji i pojemności silnika. Istotny może być typ jednostki napędowej, którego skrót umieszczony jest w pierwszych literach numeru identyfikacyjnego (np. w dowodzie rejestracyjnym). Jeśli nie jesteśmy pewni, poprośmy o pomoc sprzedawcę. Większość sklepów ma przygotowane katalogi zamienników do samochodów jeżdżących po naszych drogach. WymianaNajłatwiejsze do obsługi i ewentualnej wymiany są (najczęściej) prostokątne i płaskie filtry w samochodach z wtryskiem paliwa. Ich kontrola sprowadza się do znalezienia plastikowej obudowy, zdjęcia metalowych uchwytów zabezpieczających, a następnie podniesienia pokrywy. Pod nią znajduje się dokładnie spasowany z obudową (za pomocą gumowej uszczelki) filtr powietrza. Już pierwszy rzut oka zdradza, na ile jest brudny i czy wymaga wymiany. Jeśli jego przebieg nie jest duży (kilka tysięcy kilometrów), wystarczy delikatnie go wyjąć i wyczyścić np. odkurzaczem lub strumieniem sprężonego powietrza. Jeśli jednak ma już kilkanaście tysięcy kilometrów lub jest bardzo zabrudzony, wtedy lepiej wymienić go na nowy.Po wyjęciu zużytego filtra koniecznie powinniśmy z wnętrza plastikowej obudowy usunąć zgromadzony tam piasek, suche liście i kurz (może się okazać konieczne użycie przenośnego odkurzacza). Nowy filtr wkładamy delikatnie, tak by nie zgiąć lub nie zabrudzić jego elementów filtrujących. Po kilku chwilach powinien dokładnie ułożyć się w obudowie, tak by gumowa uszczelka dotykała do ścianek bocznych. Więcej uwagi wymaga wymiana filtra, jeśli jest on umieszczony bezpośrednio na gaźniku. Po zdjęciu zasłaniającej go pokrywy powinniśmy uważać, aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do wnętrza gaźnika. W przeciwnym wypadku czeka nas jego rozbieranie, czyszczenie i ponowna regulacja. W samochodach wyposażonych w gaźnik powinniśmy pamiętać także o właściwym ustawieniu (jeżeli jest) przełącznika letnie/zimowe.A w kabinie?Zasada działania filtra powietrza silnika jest identyczna jak działania filtra kabinowego nazywanego także czasem filtrem przeciwpyłkowym. Coraz częściej także mają one podobną budowę, są prostokątne i płaskie. Filtr kabinowy jest jednak zazwyczaj mniejszy i niższy. Jest on również wykonany z innego materiału. A ponieważ jego wymiana zalecana jest również co 30 tys. kilometrów, warto także pomyśleć o jego wymianie.Niestety, większość filtrów kabinowych montowanych jest na podszybiu, a dostęp do nich jest poważnie utrudniony. Dlatego też lepiej, jeśli czynność tę wykona wyspecjalizowany serwis.Krzysztof Stefaniuk
Świeży oddech
Czyste powietrze jest niezbędne dla poprawnej pracy silnika. Istotną rolę odgrywa tu jego filtr (patrz Leksykon AŚ 28/2000).