Auto Świat Porady Eksploatacja Test 50 opon letnich 215/55 R 17 na sezon 2022. Które opony warto kupić? Jak wypadły opony polskich marek?

Test 50 opon letnich 215/55 R 17 na sezon 2022. Które opony warto kupić? Jak wypadły opony polskich marek?

Wygląda na to, że tegoroczna zima dobiega już końca. Po ubiegłorocznych problemach z dostępnością opon przezorni już teraz zaczynają się rozglądać za nowym ogumieniem. Wiemy już, jakich opon na pewno nie możemy im polecić. Czy opony marek Dębica i Kormoran dostały się do finału?

Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 17 – wyniki rundy kwalifikacyjnej.
Auto Bild
Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 17 – wyniki rundy kwalifikacyjnej.
  • Jak co roku od lat do rundy eliminacyjnej wybieramy większość dostępnych w danym rozmiarze modeli ogumienia – od nieznanych marek budżetowych, aż po produkty premium
  • Na początek sprawdzamy opony w próbach, które pozwalają stwierdzić, czy opony spełniają przynajmniej minimalne oczekiwania w dziedzinie bezpieczeństwa
  • Runda kwalifikacyjna obejmuje próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni
  • Tylko te opony, które dobrze radzą sobie z hamowaniem, poddawane są kompletowi prób i testów – na inne szkoda naszego czasu i wysiłku

W tym roku testujemy opony letnie w rozmiarze 215/55 R 17. Takie ogumienia pasuje do tak popularnych modeli klasy średniej, takich jak m.in. Volkwagen Passat, Skoda Superb czy Ford Mondeo, ale też do wielu SUV-ów czy crossoverów, np. do Audi Q2 czy do Volkswagena T-roc. Do rundy kwalifikacyjnej trafiło 50 modeli opon, które zostały kupione anonimowo w ogólnodostępnych sklepach, żeby wykluczyć jakiekolwiek manipulacje ze strony producentów. Podczas rundy kwalifikacyjnej sprawdzamy długość dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – tylko te modele opon, które wykażą się dobrymi wynikami w tych próbach, przechodzą do kolejnych etapów badania, obejmujących m.in. próby podatności na aquaplaning, prowadzenia, ale także badanie trwałości czy oporów toczenia.

Test opon letnich 2022 - Bridgestone świetnie hamuje

Opony renomowanych marek – Bridgestone, Dunlop, Vredestein i Michelin – jak można się było spodziewać, znalazły się w pierwszej dziesiątce. Tak samo, jak Hankook, Nokian, Kumho, Toyo, Falken oraz NexenNajlepsze wyniki w rundzie kwalifikacyjnej opony uzyskały Bridgestone Turanza T005. Wygrały próbę hamowania na mokrej nawierzchni i zachowują prowadzenia nawet po zsumowaniu dróg hamowania na mokrym i suchym zachowują prowadzenie.

Test opon letnich 2022 - wyniki eliminacji

Na końcowe wyniki tegorocznego testu opon trzeba jeszcze jakiś czas zaczekać. Na razie publikujemy jednak wyniki eliminacji – już to zestawienie powinno pomóc w uniknięciu nietrafionego zakupu. 21 opon, które poradziły sobie najlepiej w próbach hamowania, trafia do finału, w którym wybierzemy najlepsze z nich. Opony z dolnej części tabeli to te, których zakup odradzamy – być może w pewnych dziedzinach są świetne, ale w próbach szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa jazdy radzą sobie zbyt słabo, żeby z czystym sumieniem móc je polecić.

Wyniki rundy kwalifikacyjnej Wielkiego Testu Opon Letnich 2022. Czy opony polskich marek dostały się do finału?

Marka i model opony/indeks nośności i prędkości*Droga hamowania na mokrej nawierzchni (z 80 km/h) w metrachDroga hamowania na suchej nawierzchni (ze 100 km/h) w metrachSuma dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni
Bridgestone Turanza T005 (94 W)27,535,863,3
Hankook Ventus Prime 4 (94 W)27,835,863,6
Kumho Ecsta HS52 (98 W)28,635,764,3
Vredestein Ultrac (94 W)28,236,164,3
Falken Ziex ZE310 Ecorun (98 W)27,936,564,4
Nokian Powerproof (98 W)28,935,764,6
Dunlop Sport Maxx RT2 (98 W)28,836,164,9
Michelin Primacy 4 (94 W)29,336,265,5
Toyo Proxes Comfort (98 W)29,635,965,5
Nexen N'Fera Primus (98 W)28,637,265,8
Fulda SportControl 2 (98 Y)29,436,565,9
Kleber Dynaxer HP4 (94 W)29,936,266,1
Sava Intensa UHP 2 (98 W)29,836,366,1
Maxxis Premitra 5 HP5 (94 W)28,937,366,2
Debica Presto UHP 2 (98 W)29,836,566,3
Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94 W)29,736,866,5
GT Radial FE2 SUV (94 W)29,737,066,7
BF Goodrich Advantage (98 W)31,036,367,3
Laufenn S Fit EQ+ (98 W)31,936,568,4
Goodride Zuper Ace SA-57 (98 W)31,337,368,6
Continental EcoContact 6 (98 W)32,736,469,1
Mirage MR-182 (98 W)31,837,769,5
Yokohama BluEarth-GT AE51 (98 W)32,237,769,9
Tomket Sport 3 (94 W)32,837,270,0
Cooper Zeon CS8 (98 W)31,339,170,4
Infinity Ecomax (98 W)32,737,770,4
Starmaxx Ultra Sport ST760 (98 W)32,937,570,4
Firestone Roadhawk (94 W)32,837,770,5
Hifly HF805 (98 W)32,038,570,5
Tyfoon Successor 5 (98 W)32,138,570,6
Roadstone Eurovis Sport 04 (94 W)32,638,771,3
Mazzini Eco605 Plus (98 W)32,439,071,4
Delinte DH2 (98 W)32,639,171,7
Uniroyal RainSport 5 (98 W)33,538,471,9
General Tire Altimax One S (98 W)32,939,372,2
Kormoran Ultra High Performance (98 W)34,937,372,2
Platin RP420 Summer (98 Y)33,738,572,2
Zeetex HP2000 VFM (98 W)33,938,972,8
Aplus A607 (98 W)33,939,072,9
Novex Super Speed A3 (98 W)33,539,472,9
Semperit Speed-Life 3 (98 W)33,140,073,1
Tracmax X-Privilo TX3 (98 W)34,338,973,2
Viking ProTech NewGen (98 W)33,439,873,2
Barum Bravuris 5HM (98 W)33,340,073,3
Lassa Driveways (98 W)34,939,073,9
Tomason Sportrace (98 W)34,739,273,9
Imperial Ecosport 2 (98 W)33,840,374,1
Rotalla Setula S-Race RU01 (98 W)35,139,874,9
Firemax FM601 (98 W)36,039,875,8
Atlas Sport Green 2 (98 W)36,639,576,1
*Modele zapisane pogrubioną czcionką zakwalifikowały się do rundy finałowej – im niżej w tabeli, tym gorsze wyniki w próbach decydujących o bezpieczeństwie

Opony letnie w najlepszych cenach — sprawdź nasze propozycje

Żródło: Auto Świat
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: