- Jak co roku od lat do rundy eliminacyjnej wybieramy większość dostępnych w danym rozmiarze modeli ogumienia – od nieznanych marek budżetowych, aż po produkty premium
- Na początek sprawdzamy opony w próbach, które pozwalają stwierdzić, czy opony spełniają przynajmniej minimalne oczekiwania w dziedzinie bezpieczeństwa
- Runda kwalifikacyjna obejmuje próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni
- Tylko te opony, które dobrze radzą sobie z hamowaniem, poddawane są kompletowi prób i testów – na inne szkoda naszego czasu i wysiłku
W tym roku testujemy opony letnie w rozmiarze 215/55 R 17. Takie ogumienia pasuje do tak popularnych modeli klasy średniej, takich jak m.in. Volkwagen Passat, Skoda Superb czy Ford Mondeo, ale też do wielu SUV-ów czy crossoverów, np. do Audi Q2 czy do Volkswagena T-roc. Do rundy kwalifikacyjnej trafiło 50 modeli opon, które zostały kupione anonimowo w ogólnodostępnych sklepach, żeby wykluczyć jakiekolwiek manipulacje ze strony producentów. Podczas rundy kwalifikacyjnej sprawdzamy długość dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – tylko te modele opon, które wykażą się dobrymi wynikami w tych próbach, przechodzą do kolejnych etapów badania, obejmujących m.in. próby podatności na aquaplaning, prowadzenia, ale także badanie trwałości czy oporów toczenia.
Test opon letnich 2022 - Bridgestone świetnie hamuje
Opony renomowanych marek – Bridgestone, Dunlop, Vredestein i Michelin – jak można się było spodziewać, znalazły się w pierwszej dziesiątce. Tak samo, jak Hankook, Nokian, Kumho, Toyo, Falken oraz NexenNajlepsze wyniki w rundzie kwalifikacyjnej opony uzyskały Bridgestone Turanza T005. Wygrały próbę hamowania na mokrej nawierzchni i zachowują prowadzenia nawet po zsumowaniu dróg hamowania na mokrym i suchym zachowują prowadzenie.
Test opon letnich 2022 - wyniki eliminacji
Na końcowe wyniki tegorocznego testu opon trzeba jeszcze jakiś czas zaczekać. Na razie publikujemy jednak wyniki eliminacji – już to zestawienie powinno pomóc w uniknięciu nietrafionego zakupu. 21 opon, które poradziły sobie najlepiej w próbach hamowania, trafia do finału, w którym wybierzemy najlepsze z nich. Opony z dolnej części tabeli to te, których zakup odradzamy – być może w pewnych dziedzinach są świetne, ale w próbach szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa jazdy radzą sobie zbyt słabo, żeby z czystym sumieniem móc je polecić.
Wyniki rundy kwalifikacyjnej Wielkiego Testu Opon Letnich 2022. Czy opony polskich marek dostały się do finału?
Marka i model opony/indeks nośności i prędkości* | Droga hamowania na mokrej nawierzchni (z 80 km/h) w metrach | Droga hamowania na suchej nawierzchni (ze 100 km/h) w metrach | Suma dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni |
---|---|---|---|
Bridgestone Turanza T005 (94 W) | 27,5 | 35,8 | 63,3 |
Hankook Ventus Prime 4 (94 W) | 27,8 | 35,8 | 63,6 |
Kumho Ecsta HS52 (98 W) | 28,6 | 35,7 | 64,3 |
Vredestein Ultrac (94 W) | 28,2 | 36,1 | 64,3 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun (98 W) | 27,9 | 36,5 | 64,4 |
Nokian Powerproof (98 W) | 28,9 | 35,7 | 64,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 (98 W) | 28,8 | 36,1 | 64,9 |
Michelin Primacy 4 (94 W) | 29,3 | 36,2 | 65,5 |
Toyo Proxes Comfort (98 W) | 29,6 | 35,9 | 65,5 |
Nexen N'Fera Primus (98 W) | 28,6 | 37,2 | 65,8 |
Fulda SportControl 2 (98 Y) | 29,4 | 36,5 | 65,9 |
Kleber Dynaxer HP4 (94 W) | 29,9 | 36,2 | 66,1 |
Sava Intensa UHP 2 (98 W) | 29,8 | 36,3 | 66,1 |
Maxxis Premitra 5 HP5 (94 W) | 28,9 | 37,3 | 66,2 |
Debica Presto UHP 2 (98 W) | 29,8 | 36,5 | 66,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94 W) | 29,7 | 36,8 | 66,5 |
GT Radial FE2 SUV (94 W) | 29,7 | 37,0 | 66,7 |
BF Goodrich Advantage (98 W) | 31,0 | 36,3 | 67,3 |
Laufenn S Fit EQ+ (98 W) | 31,9 | 36,5 | 68,4 |
Goodride Zuper Ace SA-57 (98 W) | 31,3 | 37,3 | 68,6 |
Continental EcoContact 6 (98 W) | 32,7 | 36,4 | 69,1 |
Mirage MR-182 (98 W) | 31,8 | 37,7 | 69,5 |
Yokohama BluEarth-GT AE51 (98 W) | 32,2 | 37,7 | 69,9 |
Tomket Sport 3 (94 W) | 32,8 | 37,2 | 70,0 |
Cooper Zeon CS8 (98 W) | 31,3 | 39,1 | 70,4 |
Infinity Ecomax (98 W) | 32,7 | 37,7 | 70,4 |
Starmaxx Ultra Sport ST760 (98 W) | 32,9 | 37,5 | 70,4 |
Firestone Roadhawk (94 W) | 32,8 | 37,7 | 70,5 |
Hifly HF805 (98 W) | 32,0 | 38,5 | 70,5 |
Tyfoon Successor 5 (98 W) | 32,1 | 38,5 | 70,6 |
Roadstone Eurovis Sport 04 (94 W) | 32,6 | 38,7 | 71,3 |
Mazzini Eco605 Plus (98 W) | 32,4 | 39,0 | 71,4 |
Delinte DH2 (98 W) | 32,6 | 39,1 | 71,7 |
Uniroyal RainSport 5 (98 W) | 33,5 | 38,4 | 71,9 |
General Tire Altimax One S (98 W) | 32,9 | 39,3 | 72,2 |
Kormoran Ultra High Performance (98 W) | 34,9 | 37,3 | 72,2 |
Platin RP420 Summer (98 Y) | 33,7 | 38,5 | 72,2 |
Zeetex HP2000 VFM (98 W) | 33,9 | 38,9 | 72,8 |
Aplus A607 (98 W) | 33,9 | 39,0 | 72,9 |
Novex Super Speed A3 (98 W) | 33,5 | 39,4 | 72,9 |
Semperit Speed-Life 3 (98 W) | 33,1 | 40,0 | 73,1 |
Tracmax X-Privilo TX3 (98 W) | 34,3 | 38,9 | 73,2 |
Viking ProTech NewGen (98 W) | 33,4 | 39,8 | 73,2 |
Barum Bravuris 5HM (98 W) | 33,3 | 40,0 | 73,3 |
Lassa Driveways (98 W) | 34,9 | 39,0 | 73,9 |
Tomason Sportrace (98 W) | 34,7 | 39,2 | 73,9 |
Imperial Ecosport 2 (98 W) | 33,8 | 40,3 | 74,1 |
Rotalla Setula S-Race RU01 (98 W) | 35,1 | 39,8 | 74,9 |
Firemax FM601 (98 W) | 36,0 | 39,8 | 75,8 |
Atlas Sport Green 2 (98 W) | 36,6 | 39,5 | 76,1 |
*Modele zapisane pogrubioną czcionką zakwalifikowały się do rundy finałowej – im niżej w tabeli, tym gorsze wyniki w próbach decydujących o bezpieczeństwie |