• Jak co roku od lat do rundy eliminacyjnej wybieramy większość dostępnych w danym rozmiarze modeli ogumienia – od nieznanych marek budżetowych, aż po produkty premium
  • Na początek sprawdzamy opony w próbach, które pozwalają stwierdzić, czy opony spełniają przynajmniej minimalne oczekiwania w dziedzinie bezpieczeństwa
  • Runda kwalifikacyjna obejmuje próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni
  • Tylko te opony, które dobrze radzą sobie z hamowaniem, poddawane są kompletowi prób i testów – na inne szkoda naszego czasu i wysiłku

W tym roku testujemy opony letnie w rozmiarze 215/55 R 17. Takie ogumienia pasuje do tak popularnych modeli klasy średniej, takich jak m.in. Volkwagen Passat, Skoda Superb czy Ford Mondeo, ale też do wielu SUV-ów czy crossoverów, np. do Audi Q2 czy do Volkswagena T-roc. Do rundy kwalifikacyjnej trafiło 50 modeli opon, które zostały kupione anonimowo w ogólnodostępnych sklepach, żeby wykluczyć jakiekolwiek manipulacje ze strony producentów. Podczas rundy kwalifikacyjnej sprawdzamy długość dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – tylko te modele opon, które wykażą się dobrymi wynikami w tych próbach, przechodzą do kolejnych etapów badania, obejmujących m.in. próby podatności na aquaplaning, prowadzenia, ale także badanie trwałości czy oporów toczenia.

Test opon letnich 2022 - Bridgestone świetnie hamuje

Opony renomowanych marek – Bridgestone, Dunlop, Vredestein i Michelin – jak można się było spodziewać, znalazły się w pierwszej dziesiątce. Tak samo, jak Hankook, Nokian, Kumho, Toyo, Falken oraz NexenNajlepsze wyniki w rundzie kwalifikacyjnej opony uzyskały Bridgestone Turanza T005. Wygrały próbę hamowania na mokrej nawierzchni i zachowują prowadzenia nawet po zsumowaniu dróg hamowania na mokrym i suchym zachowują prowadzenie.

Test opon letnich 2022 - wyniki eliminacji

Na końcowe wyniki tegorocznego testu opon trzeba jeszcze jakiś czas zaczekać. Na razie publikujemy jednak wyniki eliminacji – już to zestawienie powinno pomóc w uniknięciu nietrafionego zakupu. 21 opon, które poradziły sobie najlepiej w próbach hamowania, trafia do finału, w którym wybierzemy najlepsze z nich. Opony z dolnej części tabeli to te, których zakup odradzamy – być może w pewnych dziedzinach są świetne, ale w próbach szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa jazdy radzą sobie zbyt słabo, żeby z czystym sumieniem móc je polecić.

Wyniki rundy kwalifikacyjnej Wielkiego Testu Opon Letnich 2022. Czy opony polskich marek dostały się do finału?

Marka i model opony/indeks nośności i prędkości* Droga hamowania na mokrej nawierzchni (z 80 km/h) w metrach Droga hamowania na suchej nawierzchni (ze 100 km/h) w metrach Suma dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni
Bridgestone Turanza T005 (94 W) 27,5 35,8 63,3
Hankook Ventus Prime 4 (94 W) 27,8 35,8 63,6
Kumho Ecsta HS52 (98 W) 28,6 35,7 64,3
Vredestein Ultrac (94 W) 28,2 36,1 64,3
Falken Ziex ZE310 Ecorun (98 W) 27,9 36,5 64,4
Nokian Powerproof (98 W) 28,9 35,7 64,6
Dunlop Sport Maxx RT2 (98 W) 28,8 36,1 64,9
Michelin Primacy 4 (94 W) 29,3 36,2 65,5
Toyo Proxes Comfort (98 W) 29,6 35,9 65,5
Nexen N'Fera Primus (98 W) 28,6 37,2 65,8
Fulda SportControl 2 (98 Y) 29,4 36,5 65,9
Kleber Dynaxer HP4 (94 W) 29,9 36,2 66,1
Sava Intensa UHP 2 (98 W) 29,8 36,3 66,1
Maxxis Premitra 5 HP5 (94 W) 28,9 37,3 66,2
Debica Presto UHP 2 (98 W) 29,8 36,5 66,3
Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94 W) 29,7 36,8 66,5
GT Radial FE2 SUV (94 W) 29,7 37,0 66,7
BF Goodrich Advantage (98 W) 31,0 36,3 67,3
Laufenn S Fit EQ+ (98 W) 31,9 36,5 68,4
Goodride Zuper Ace SA-57 (98 W) 31,3 37,3 68,6
Continental EcoContact 6 (98 W) 32,7 36,4 69,1
Mirage MR-182 (98 W) 31,8 37,7 69,5
Yokohama BluEarth-GT AE51 (98 W) 32,2 37,7 69,9
Tomket Sport 3 (94 W) 32,8 37,2 70,0
Cooper Zeon CS8 (98 W) 31,3 39,1 70,4
Infinity Ecomax (98 W) 32,7 37,7 70,4
Starmaxx Ultra Sport ST760 (98 W) 32,9 37,5 70,4
Firestone Roadhawk (94 W) 32,8 37,7 70,5
Hifly HF805 (98 W) 32,0 38,5 70,5
Tyfoon Successor 5 (98 W) 32,1 38,5 70,6
Roadstone Eurovis Sport 04 (94 W) 32,6 38,7 71,3
Mazzini Eco605 Plus (98 W) 32,4 39,0 71,4
Delinte DH2 (98 W) 32,6 39,1 71,7
Uniroyal RainSport 5 (98 W) 33,5 38,4 71,9
General Tire Altimax One S (98 W) 32,9 39,3 72,2
Kormoran Ultra High Performance (98 W) 34,9 37,3 72,2
Platin RP420 Summer (98 Y) 33,7 38,5 72,2
Zeetex HP2000 VFM (98 W) 33,9 38,9 72,8
Aplus A607 (98 W) 33,9 39,0 72,9
Novex Super Speed A3 (98 W) 33,5 39,4 72,9
Semperit Speed-Life 3 (98 W) 33,1 40,0 73,1
Tracmax X-Privilo TX3 (98 W) 34,3 38,9 73,2
Viking ProTech NewGen (98 W) 33,4 39,8 73,2
Barum Bravuris 5HM (98 W) 33,3 40,0 73,3
Lassa Driveways (98 W) 34,9 39,0 73,9
Tomason Sportrace (98 W) 34,7 39,2 73,9
Imperial Ecosport 2 (98 W) 33,8 40,3 74,1
Rotalla Setula S-Race RU01 (98 W) 35,1 39,8 74,9
Firemax FM601 (98 W) 36,0 39,8 75,8
Atlas Sport Green 2 (98 W) 36,6 39,5 76,1
*Modele zapisane pogrubioną czcionką zakwalifikowały się do rundy finałowej – im niżej w tabeli, tym gorsze wyniki w próbach decydujących o bezpieczeństwie

Opony letnie w najlepszych cenach — sprawdź nasze propozycje