Zobacz także
- Test opon w rozmiarze 205/55 R 16 - Większe, ale czy lepsze?
- Volkswagen Golf
- Zobacz więcej
W porównaniu ze swoim pradziadkiem obecne auto testowe – Volkswagen Golf VI TSI – to prawdziwy grubasek.
Wyposażony w: dwusprzęgłową skrzynię biegów, dwustrefową klimatyzację, 7 airbagów, czujniki cofania i niezliczone silniczki elektryczne, wyręczające kierowcę w niemal każdej sytuacji, ten niewielki w końcu samochód waży 1386 kg. Opony tak małe, jak w słynnym poprzedniku, na pewno takiego obciążenia by nie zniosły.
„Tak naprawdę to właśnie powietrze w oponach utrzymuje całe auto. Cięższe samochody potrzebują po prostu większej »poduszki powietrznej« niż auta lżejsze” – wyjaśnia Stefan Küster, szef działu testów firmy Pirelli. To, że wraz z każdą generacją modelu rosną opony, wynika więc głównie z przyrostu masy, a ta – jak widać po rozmiarze 205/55 R 16 – w przypadku nowego Golfa jest niemała.
Do testu wybraliśmy dwanaście modeli ogumienia. Oprócz opon typowo letnich wypróbowaliśmy również całoroczną – Goodyear Vector 4Seasons. W przeciwieństwie do wcześniej testowanej przez nas wersji w rozmiarze 195/65 R 15, „szesnastka” nieco rozczarowała. Na mokrej nawierzchni brakuje jej przyczepności, a na suchej drodze wyniki w testach hamowania również nie były optymalne. Ale na śniegu z pewnością pobiłaby rywali...
Kiepsko spisała się rynkowa nowość – indyjska opona Apollo Acelere Sportz.
Dyrektor techniczny tej marki Peter Becker (do niedawna zajmujący się opracowywaniem ogumienia w firmie Dunlop) zapewnia, że już za kilka miesięcy pojawią się na rynku opony Apollo o znacznie lepszych parametrach. Poczekamy, zobaczymy. Na razie wypadają słabo.
Aquaplaning
W dziedzinie odporności na aquaplaning opony Pirelli P7 stawiają poprzeczkę naprawdę wysoko. Do zerwania przyczepności dochodzi dopiero przy prędkości blisko 88 km/h. Na indyjskich oponach Apollo udaje się osiągnąć zaledwie 73,6 km/h.
Aquaplaning na Łuku
W próbie aquaplaningu na łuku na prowadzenie wysuwa się Continental Premium-Contact 2, ale Pirelli niewiele mu ustępuje. Obie opony mają wysokie rezerwy bezpieczeństwa. Jedynie dostatecznie wypadły całoroczne Goodyeary oraz letnie Apollo.
Prowadzenie na mokrym
Na pokrytym równomierną warstwą wody odcinku toru wykorzystywanego do testu prowadzenia przekonująco wypadły opony firm: Pirelli, Nokian, Dunlop i Bridgestone. Poza najlepszymi czasami okrążeń za „specjalistami od jazdy po mokrym” przemawiają również subiektywne opinie kierowców testowych, którzy bardzo wysoko ocenili reakcję na ruchy kierownicą i dynamikę jazdy.
Hamowanie
Podczas hamowania przed przeszkodą liczy się każdy metr. Na suchej nawierzchni najlepsze okazały się Continentale, niemal równie dobre były Hankooki i Bridgestone’y. Opony Apollo wypadły słabo, a całoroczne Goodyeary – jeszcze gorzej.
Prowadzenie na suchym
Golf wyposażony w ogumienie Bridgestone Turanza ER 300 uzyskuje najlepsze czasy okrążeń oraz otrzymuje najwięcej wysokich ocen subiektywnych od kierowców testowych. Znacznie gorzej na suchej krętej trasie wypadły niepozwalające na dynamiczną jazdę opony Apollo. Wadą tego ogumienia jest również niepewne zachowanie podczas wchodzenia w zakręty.
Jazda po okręgu
Podczas jazdy po okręgu na mokrej nawierzchni staramy się znaleźć granicę przyczepności badanych opon. W tej próbie zwyciężyły opony Bridgestone i Continental. Firestone’y, Apollo i całoroczne Goodyeary nie były w stanie sprostać konkurentom.
Hamowanie
W awaryjnym hamowaniu na mokrej drodze opony Pirelli nie mają sobie równych. Golf wyposażony w całoroczne Goodyeary lub ekoopony Michelina zatrzymuje się o długość auta dalej. Na gumach Apollo droga hamowania wzrasta o 15 metrów!
Opory toczenia
Zgodnie z oczekiwaniami w tej kategorii wygrała opona Michelin Energy Saver. Opory toczenia niższe o 5 proc. powodują zwykle spadek zużycia paliwa o ok. 1 proc. Teoretycznie nasz Golf na oponach Michelina powinien więc spalić o ok. 5 proc. mniej.
Hałaśliwość zewnętrzna
Różnice między poziomem hałasu emitowanego przez poszczególne opony są tak małe, że wewnątrz auta trudno je usłyszeć. Można sądzić, że na spokoju najbardziej zależy Azjatom – najcichsze w teście okazały się opony wyprodukowane w Korei.
Komfort
Stosunkowo wysokie ściany boczne szesnastocalówek zadziwiająco dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności. Według subiektywnych ocen większości kierowców najwygodniej jeździ się Golfem na oponach Continental i Bridgestone.
Za oszczędna?
Przetestowaliśmy również przedseryjną oponę Goodyear EfficientGrip. Rzeczywiście zapewniała ona rewelacyjnie niskie opory toczenia, ale kosztem kiepskiej przyczepności. Oponę wycofano z testu. Wersja produkcyjna tej opony okaże się z pewnością dużo lepsza, co potwierdzają wyniki pierwszych testów ADAC.
Opony na lato w Rozmiarze 205/55 R 16. Opony w kolejności uzyskanych wyników
Bridgestone Turanza ER 300
Zalety: zrównoważona, wszechstronna opona o doskonałym prowadzeniu zarówno na mokrej, jak i su-chej nawierzchni, bardzo duże rezerwy bezpieczeństwa w dziedzinie aquaplaningu.Wady: przeciętna hałaśliwość zewnętrzna.
Continental PremiumContact 2
Zalety: doskonałe wyniki na suchej i mokrej nawierzchni, najlepsze wyniki w próbach hamowania na suchej drodze, dobre właściwości w dziedzinie podatności na aquaplaning.Wady: przeciętna hałaśliwość zewnętrzna.
Hankook Ventus Prime K105Zalety: wszechstronna opona o zrównoważonych właściwościach jezdnych na mokrej i suchej nawierzchni, dobre zachowanie w testach podatności na aquaplaning, niskie opory toczenia.Wady: nie najlepszy komfort toczenia.
Pirelli P2
Zalety: specjalistka w dziedzinie jazdy po mokrej nawierzchni o sportowo-dy-namicznych właściwościach, bardzo dobre wyniki prób podatności na aquaplaning w różnych warunkach.Wady: podwyższone opory toczenia, hałaśliwość.
Dunlop SP Sport Fastresponse
Zalety: zrównoważone, bezpieczne właściwości jezdne, dobre prowadzenie boczne i precyzja kierowania, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, mała podatność na aquaplaning.Wady: duże opory toczenia, nie najlepszy komfort.
Nokian V
Zalety: sportowe, ale bezpieczne właściwości jezdne, dobra precyzja prowadzenia na mokrej drodze, dobre wyniki w testach hamowania niezależnie od rodzaju nawierzchni, niskie opory.Wady: ograniczona odporność na aquaplaning na łuku.
Michelin Primacy HP
Zalety: zrównoważone właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni, niskie opory toczenia. Wady: wyraźnie podsterowna charakterystyka prowadzenia oraz wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni.
Firestone TZ 300 alpha
Zalety: duża odporność na aquaplaning, wysoki poziom komfortu toczenia, niskie opory.Wady: wydłużone drogi hamowania, nieprzekonywujące właściwości jezdne niezależnie od stanu nawierzchni.
Kumho Ecsta HM Asimm. KH 31
Zalety: wysoki poziom bezpieczeństwa w dziedzinie aquaplaningu, niska hałaśliwość zewnętrzna, atrakcyjna cena.Wady: nieharmonijne zachowanie podczas wchodzenia w zakręty, duża podatność na zmianę obciążenia.
Apollo Acelere SportzZalety: niski poziom hałasu, dobre wyniki w dziedzinie oporów toczenia.Wady: niezrównoważone własności jezdne, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, długie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, podatność na aquaplaning
Podsumowanie
Spośród testowanych opon trzy modele zaliczyły wszystkie próby bez żadnych wpadek. Za wzorowe uznaliśmy opony: Bridgestone Turanza ER 300, Continental PremiumContact 2 oraz Hankook Ventus Prime K105. W naszych testach generalnie najwyżej oceniamy opony możliwie wszechstronne. Czasem jednak zdarzają się produkty w pewnych dyscyplinach doskonałe, a tylko dobre lub bardzo dobre w innych. Dobry przykład to np. opony Pirelli P 7, które na mokrej nawierzchni wygrywają nawet ze zwycięzcami tego testu. Choć pozostałe oceny nie pozwoliły im na zajęcie miejsca na podium, to dla kierowców, którym szczególnie zależy na bezpieczeństwie w trudnych warunkach jazdy, właśnie one mogą być idealnym rozwiązaniem. Pamiętajmy – wybierając opony dla siebie, warto kierować się ocenami w dziedzinach, na których nam szczególnie zależy.