Zaczęło się od kilku niezrozumiałych (wtedy) telefonów. Dzwoniący sugerowali nam, że nie wiemy, o czym piszemy, a dowodem na to jest możliwość zakupu uniwersalnych zestawów do montażu lamp ksenonowych firmowanych przez najbardziej renomowanych producentów. Postanowiliśmy sprawdzić sygnały od Czytelników i... oniemieliśmy! Rzeczywiście - wśród rozmaitych zestawów, za pomocą których można rzekomo przerobić zwykłe reflektory na ksenonowe, na portalu Allegro.pl oferowany jest produkt pod nazwą "Bosch HID xenon zestaw". Na opakowaniu widać znany znak firmowy oraz napis wykonany charakterystycznym krojem pisma koloru czerwonego. Jakby jeszcze tego było mało - sprzedawca zachwala: "Oferuję oryginalny sprzęt niemiecki, który o klasę przewyższa zestawy chińskie".Taki zestaw Boscha po prostu nie istniejeOczywiście, natychmiast zadzwoniliśmy do polskiego przedstawicielstwa firmy. Odpowiedź otrzymaliśmy natychmiast i nie pozostawiała ona żadnych złudzeń. Dowiedzieliśmy się bowiem, że: - Bosch nie produkuje, ani nie jest dystrybutorem produktu Bosch H.I.D. Conversion Kit przeznaczonego do montażu w reflektorach głównych;- Producenci tego zestawu, którzy twierdzą, że jest to oryginalny produkt firmy Bosch, bezprawnie wykorzystują znak towarowy;- Bosch nie zapewnia oczywiście żadnej gwarancji i nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenia spowodowane działaniem zestawu;- Firma z pełną świadomością ostrzega, iż produkt może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i jego uczestników oraz mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie układu elektrycznego pojazdu;- Żaden z elementów zestawu (żarówka, moduł zapłonowy oraz sterownik) nie były nigdy oficjalnie certyfikowane;- W przypadku ww. zestawu żadne standardy i wymagania stawiane przed producentami reflektorów głównych na wyposażenie fabryczne nie są spełnione.Lampa ksenonowa to nie tylko źródło światłaPrzypomnijmy więc raz jeszcze: każdy reflektor samochodowy dostosowany jest do określonego źródła światła, wskazanego na jego oznaczeniach homologacyjnych. Wymiana żarówki halogenowej na palnik ksenonowy powoduje, że lampa oślepia innych, homologacja traci ważność, a tak przerobione auto nie może poruszać się po drogach publicznych. Powiecie może - co z tego, że oślepiam, jeśli sam lepiej widzę drogę. Pamiętajcie więc - oślepiony kierowca, bojąc się zjechania z jezdni, może w panice wjechać wprost w wasz samochód!To nie jest produkt BoschaZestaw Bosch H.I.D. Conversion Kit nie jest produkowany przez firmę Robert Bosch. Nasza firma podjęła już prawne środki w związku z naruszeniem znaku towarowego Bosch, wszczęła też prawne działania przeciwko wszelkim podmiotom gospodarczym produkującym, dystrybuującym, eksportującym oraz importującym zestaw Bosch H.I.D. Conversion Kit. Michał Stępak, Robert Bosch Sp. z o.o.Kłopot dla złodzieja, czy właściciela?Złodziei chcących zdobyć zwykłe felgi metalowe lub też popularne ogumienie jest już niewielu. Jeśli jednak auto ma efektowne alufelgi czy też ogumienie sportowe, lepiej zabezpieczyć się przed kradzieżą. Tym bardziej że koszt śrub specjalnych wynosi od kilkudziesięciu do niewiele ponad 100 zł. Ale jakie śruby wybrać? Na to pytanie odpowiada test, który zamieszczamy w styczniowym wydaniu "Poradnika Auto Świata". Przede wszystkim okazało się, że felg metalowych zabezpieczać testowanymi przez nas śrubami nie warto. W wypadku alufelgi śruba po przykręceniu koła chowa się z reguły w kanale i można się do niej "dobrać" jedynie kluczem sztorcowym. W wypadku felgi stalowej śruba jest łatwo dostępna (co najwyżej osłania ją plastikowy kołpak). Wykręcenie większości zabezpieczeń za pomocą klucza samozaciskowego do rur, popularnie zwanego "żabą", okazało się dziecinnie łatwe. Opierały się jedynie śruby idealnie okrągłe od zewnątrz, ale i te poddają się, gdy klucz jest w stanie "skaleczyć" metal. Drugi etap testu polegał na ocenie możliwości wykręcenia śrub z alufelgi. Jego wyniki nie są optymistyczne: spośród 6 testowanych śrub aż 4 udało się odkręcić, używając prostych narzędzi. Tylko dwie (firm McGard i AEZ Simbolz) wymagają od profesjonalistów wysiłku.
To nie są ksenony Boscha!
O tym, że nie istnieje coś takiego, jak "uniwersalne ksenony" do montażu w każdym samochodzie, pisaliśmy już wielokrotnie. Jak się jednak okazuje, nigdy dość walki z tandetą i naciągaczami.