Logo

Niektóre auta mają tryb serwisowy wycieraczek. Jeśli jest, warto z niego korzystać

  • Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w tryb serwisowy wycieraczek dostępny dla kierowcy
  • Jeśli samochód wyposażony jest w tryb serwisowy wycieraczek, oznacza to, że jakiekolwiek czynności serwisowe związane z wycieraczkami (choćby chodziło tylko o ich wyczyszczenie) mogą być utrudnione lub niemożliwe bez uruchomienia tego trybu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jest wiele samochodów, w których tryb serwisowy wycieraczek jest absolutnie zbędny. Cokolwiek chcesz zrobić przy wycieraczkach, po prostu to robisz. Co może kierowca chcieć zrobić przy wycieraczkach? Chodzi zarówno o najprostsze czynności, jak i o te nieco bardziej złożone: to może być zarówno przetarcie piór, aby były czyste i dobrze wycierały szybę, jak i wymiana piór wycieraczek.

Coraz więcej aut ma tryb serwisowy wycieraczek

Przednie wyciraczki w trybie serwisowym
Przednie wyciraczki w trybie serwisowymŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Jest jednak coraz więcej takich samochodów, w których bez uruchomienia specjalnego trybu serwisowego wycieraczek jakakolwiek ich obsługa jest utrudniona, grozi spowodowaniem szkód albo jest wręcz niemożliwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rzecz w tym, że we współczesnych samochodach z powodów aerodynamicznych najczęściej zarówno same pióra, jak i ramiona wycieraczek są schowane w cieniu aerodynamicznym maski. Są umieszczone dość głęboko w okolicach podszybia. Problem pojawia się, gdy chcemy sięgnąć do piór wycieraczek, aby je zwyczajnie oczyścić np. z lodu. To samo dotyczy bardziej zaawansowanych czynności, np. wymianyt piór wycieraczek.

To częsty błąd podczas czyszczenia albo wymiany piór wycieraczek

W wielu samochodach uniesienie ramion wycieraczek, gdy znajdują się w pozycji spoczynkowej, powoduje, że wchodzą w kolizję z krawędzią maski
W wielu samochodach uniesienie ramion wycieraczek, gdy znajdują się w pozycji spoczynkowej, powoduje, że wchodzą w kolizję z krawędzią maskiŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Czynność wydaje się banalna, ale w wielu samochodach ramiona wycieraczek przedniej szyby po podniesieniu kolidują z krawędzią maski. Dzieje się tak, gdy podnosimy je, podczas gdy znajdują się one w pozycji spoczynkowej. Wprawdzie wielka tragedia się nie dzieje, ale z reguły, gdy podnosimy ramiona wycieraczek, aby np. wygodnie oczyścić gumowe elementy piór z lodu, metalowe ramię uderza albo ociera się o krawędź maski, co powoduje odpryski lakieru. Bywa i tak, że w zasadzie nie ma możliwości, aby wygodnie wymienić pióro wycieraczek, jeśli ramię znajduje się w pozycji spoczynkowej.

Co do tylnych wycieraczek, to w niektórych samochodach są one tak ukryte w zagłębieniu np. spojlera, że w pozycji spoczynkowej są one właściwie niedostępne.

W samochodach, które nie są wyposażone w tryb serwisowy wycieraczek, jednym ze sposobów jest włączenie na chwilę wycieraczek, a następnie wyłączenie zapłonu w momencie, gdy wycieraczki znajdują się w pozycji pionowej – wówczas, jeśli zatrzymają się w tej pozycji, mamy do nich dobry dostęp. Jest to dość karkołomna i niewygodna operacja, ale działa. No, chyba że system jest zaprojektowany tak, że wycieraczki zawsze wracają do pozycji wyjściowej. Co wtedy?

Tryb serwisowy wycieraczek poda ci je jak na tacy

Tylna wycieraczka w pozycji serwisowej
Tylna wycieraczka w pozycji serwisowejŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Po włączeniu trybu serwisowego wycieraczek system natychmiast ustawi je do pozycji, w której są najlepiej dostępne i w której ramiona wycieraczek po odchyleniu nie kolidują z krawędzią maski. Z reguły oznacza to, że wycieraczki po prostu "stają do pionu" – i dotyczy to zarówno wycieraczek przedniej szyby, jak i tylnej.

Jeśli mamy taką opcję gdzieś w menu użytkownika samochodu, warto z niej korzystać, ilekroć mamy ochotę cokolwiek zrobić przy wycieraczkach – choćby chodziło tylko o ich wyczyszczenie.

Należy jednak uważać: zazwyczaj system podpowiada, na co należy zwrócić uwagę, ale nie jest to normą. Należy zatem zadbać o to, aby maska była zamknięta, aby tylna klapa była zamknięta i aby przy wycieraczkach nie było niczego, z czym mogłyby wejść w kolizję podczas gwałtownego ruchu. Co do zasady trybu serwisowego wycieraczek nie włącza się podczas jazdy.

Tylna wycieraczka w pozycji spoczynkowej całkowicie schowana pod spojlerem
Tylna wycieraczka w pozycji spoczynkowej całkowicie schowana pod spojleremŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Jeśli chodzi o wyłączenie tego trybu, to gdy to zrobimy, wycieraczki natychmiast wrócą do pozycji spoczynkowej. Uwaga: należy pamiętać, aby nie włączać wycieraczek, jeśli ich ramiona są umięśnione – w niektórych samochodach mogłyby porysować maskę; nie wolno też włączać wycieraczek, podczas gdy ich pióra nie są zamontowane – taki błąd kończy się z reguły nieodwracalnym porysowaniem szyby.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu