- Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w tryb serwisowy wycieraczek dostępny dla kierowcy
- Jeśli samochód wyposażony jest w tryb serwisowy wycieraczek, oznacza to, że jakiekolwiek czynności serwisowe związane z wycieraczkami (choćby chodziło tylko o ich wyczyszczenie) mogą być utrudnione lub niemożliwe bez uruchomienia tego trybu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jest wiele samochodów, w których tryb serwisowy wycieraczek jest absolutnie zbędny. Cokolwiek chcesz zrobić przy wycieraczkach, po prostu to robisz. Co może kierowca chcieć zrobić przy wycieraczkach? Chodzi zarówno o najprostsze czynności, jak i o te nieco bardziej złożone: to może być zarówno przetarcie piór, aby były czyste i dobrze wycierały szybę, jak i wymiana piór wycieraczek.
Coraz więcej aut ma tryb serwisowy wycieraczek
Jest jednak coraz więcej takich samochodów, w których bez uruchomienia specjalnego trybu serwisowego wycieraczek jakakolwiek ich obsługa jest utrudniona, grozi spowodowaniem szkód albo jest wręcz niemożliwa.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRzecz w tym, że we współczesnych samochodach z powodów aerodynamicznych najczęściej zarówno same pióra, jak i ramiona wycieraczek są schowane w cieniu aerodynamicznym maski. Są umieszczone dość głęboko w okolicach podszybia. Problem pojawia się, gdy chcemy sięgnąć do piór wycieraczek, aby je zwyczajnie oczyścić np. z lodu. To samo dotyczy bardziej zaawansowanych czynności, np. wymianyt piór wycieraczek.
To częsty błąd podczas czyszczenia albo wymiany piór wycieraczek
Czynność wydaje się banalna, ale w wielu samochodach ramiona wycieraczek przedniej szyby po podniesieniu kolidują z krawędzią maski. Dzieje się tak, gdy podnosimy je, podczas gdy znajdują się one w pozycji spoczynkowej. Wprawdzie wielka tragedia się nie dzieje, ale z reguły, gdy podnosimy ramiona wycieraczek, aby np. wygodnie oczyścić gumowe elementy piór z lodu, metalowe ramię uderza albo ociera się o krawędź maski, co powoduje odpryski lakieru. Bywa i tak, że w zasadzie nie ma możliwości, aby wygodnie wymienić pióro wycieraczek, jeśli ramię znajduje się w pozycji spoczynkowej.
Co do tylnych wycieraczek, to w niektórych samochodach są one tak ukryte w zagłębieniu np. spojlera, że w pozycji spoczynkowej są one właściwie niedostępne.
W samochodach, które nie są wyposażone w tryb serwisowy wycieraczek, jednym ze sposobów jest włączenie na chwilę wycieraczek, a następnie wyłączenie zapłonu w momencie, gdy wycieraczki znajdują się w pozycji pionowej – wówczas, jeśli zatrzymają się w tej pozycji, mamy do nich dobry dostęp. Jest to dość karkołomna i niewygodna operacja, ale działa. No, chyba że system jest zaprojektowany tak, że wycieraczki zawsze wracają do pozycji wyjściowej. Co wtedy?
Tryb serwisowy wycieraczek poda ci je jak na tacy
Po włączeniu trybu serwisowego wycieraczek system natychmiast ustawi je do pozycji, w której są najlepiej dostępne i w której ramiona wycieraczek po odchyleniu nie kolidują z krawędzią maski. Z reguły oznacza to, że wycieraczki po prostu "stają do pionu" – i dotyczy to zarówno wycieraczek przedniej szyby, jak i tylnej.
Jeśli mamy taką opcję gdzieś w menu użytkownika samochodu, warto z niej korzystać, ilekroć mamy ochotę cokolwiek zrobić przy wycieraczkach – choćby chodziło tylko o ich wyczyszczenie.
Należy jednak uważać: zazwyczaj system podpowiada, na co należy zwrócić uwagę, ale nie jest to normą. Należy zatem zadbać o to, aby maska była zamknięta, aby tylna klapa była zamknięta i aby przy wycieraczkach nie było niczego, z czym mogłyby wejść w kolizję podczas gwałtownego ruchu. Co do zasady trybu serwisowego wycieraczek nie włącza się podczas jazdy.
Jeśli chodzi o wyłączenie tego trybu, to gdy to zrobimy, wycieraczki natychmiast wrócą do pozycji spoczynkowej. Uwaga: należy pamiętać, aby nie włączać wycieraczek, jeśli ich ramiona są umięśnione – w niektórych samochodach mogłyby porysować maskę; nie wolno też włączać wycieraczek, podczas gdy ich pióra nie są zamontowane – taki błąd kończy się z reguły nieodwracalnym porysowaniem szyby.