Logo
PoradyEksploatacjaTurbina - Wrażliwa siłaczka

Turbina - Wrażliwa siłaczka

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski

Turbina polepsza osiągi silnika, ale jest bardzo wrażliwa na złe traktowanie. We własnym interesie trzeba o tym pamiętaćTurbina zwiększa moc rozwijaną przez jednostkę napędową, łatwo się zatem domyślić, że jednym z podstawowych sygnałów świadczących o jej niedomaganiach jest niedostatek mocy. Gdy auto wyraźnie słabnie, na pewno to właśnie turbina kwalifikuje się do natychmiastowej kontroli. Bywa jednak i tak, że awaria turbiny prowadzi do przeładowania silnika, co w najlepszym razie kończy się zapaleniem na tablicy wskaźników kontrolki "Check Engine", a w skrajnych wypadkach może nawet doprowadzić do zniszczenia silnika.Dymienie to zwykle zapowiedź końca Postępujące zużycie turbiny sygnalizowane jest często dymieniem z rury wydechowej.

Turbina - Wrażliwa siłaczka
Auto Świat
Turbina - Wrażliwa siłaczka
Turbina - Wrażliwa siłaczka
Turbina - Wrażliwa siłaczkaŻródło: Auto Świat

Niebieski kolor spalin może oznaczać, że spalany jest olej silnikowy, a tym samym rozszczelnienie turbiny. Czarny dym, z którym mamy często do czynienia w wypadku turbodiesli, sugeruje, iż część paliwa nie zostaje spalona, czyli że turbina tłoczy zbyt mało powietrza. Oczywiście, przyczyn dymienia może być dużo więcej - podobne są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej, awarii wtryskiwaczy czy zużycia ich końcówek. W ustaleniu rzeczywistej przyczyny niewłaściwego zachowania jednostki napędowej sporo mogą pomóc oględziny w specjalistycznym warsztacie. Fachowiec zacznie od sprawdzenia, czy z turbiny nie wycieka olej silnikowy, który zapewnia smarowanie jej mechanizmów. Śladów oleju szuka się również w przewodzie powietrznym za turbiną. Fachowiec powinien też obejrzeć zawór regulujący ciśnienie doładowania, który w wielu autach (co ciekawe, szczególnie w tych nowszych) bywa mocno nadgryziony przez korozję.

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski
Powiązane tematy: