Turbina - Wrażliwa siłaczka Foto: Auto Świat
Turbina - Wrażliwa siłaczka

Niebieski kolor spalin może oznaczać, że spalany jest olej silnikowy, a tym samym rozszczelnienie turbiny. Czarny dym, z którym mamy często do czynienia w wypadku turbodiesli, sugeruje, iż część paliwa nie zostaje spalona, czyli że turbina tłoczy zbyt mało powietrza. Oczywiście, przyczyn dymienia może być dużo więcej - podobne są objawy uszkodzenia pompy wtryskowej, awarii wtryskiwaczy czy zużycia ich końcówek. W ustaleniu rzeczywistej przyczyny niewłaściwego zachowania jednostki napędowej sporo mogą pomóc oględziny w specjalistycznym warsztacie. Fachowiec zacznie od sprawdzenia, czy z turbiny nie wycieka olej silnikowy, który zapewnia smarowanie jej mechanizmów. Śladów oleju szuka się również w przewodzie powietrznym za turbiną. Fachowiec powinien też obejrzeć zawór regulujący ciśnienie doładowania, który w wielu autach (co ciekawe, szczególnie w tych nowszych) bywa mocno nadgryziony przez korozję.

Turbina - Wrażliwa siłaczka Foto: Auto Świat
Turbina - Wrażliwa siłaczka

W niektórych pojazdach turbina umieszczona jest tak, że można - po zdjęciu przewodów powietrza - ocenić stan koła sprężarki. Najczęściej jednak ostateczny werdykt możliwy jest dopiero po wyjęciu turbosprężarki i rozbiórce na stanowisku naprawczym. Trzeba więc liczyć się z tym, że w turbinie - ocenianej wstępnie jako nieszczelna - konieczna okaże się też np. wymiana wirnika sprężającego powietrze. A to przecież najważniejszy i najdroższy element turbiny.Naprawy turbin kosztują niestety drogo Naprawy turbin nie należą do tanich, przede wszystkim dlatego, iż wymagają specjalistycznej wiedzy i oprzyrządowania. Podstawowe uszczelnienie turbosprężarki kosztuje od 600 do 900 zł. Pełna regeneracja to wydatek w granicach 1200-1800 zł, ale w niektórych wypadkach koszty sięgnąć mogą nawet 3000 zł. Jednak jeszcze gorsza sytuacja jest wtedy, gdy turbina nie nadaje się do naprawy. Taki komunikat usłyszeć mogą posiadacze aut mających turbinyz wirnikami na łożyskach kulkowych (to na szczęście jest raczej rzadkie) oraz samochodów z turbinami tuningowymi - te ostatnie są na ogół nienaprawialne.