Niektóre awarie silnika i jego osprzętu dają o sobie wyraźnie znać dopiero po włączeniu instalacji LPG. Kto zawinił?Źródłem wielu problemów jest często błąd warsztatu montującego instalację, nadmierna oszczędność lub niedoinformowanie właściciela auta. Jeżeli w samochodzie z wielopunktowym wtryskiem benzyny i plastikowym kolektorem dolotowym założymy tanią instalację mieszalnikową, to kłopoty pojawią się wcześniej czy później - cofnięcie się płomienia gazu, czyli "strzał" w kolektor, spowoduje kosztowne uszkodzenia. Sposobów na uniknięcie kosztów związanych z montażem drogich urządzedń LPG jest więcej: montuje się rzemieślnicze kolektory metalowe zamiast plastikowych, w autach z elektronicznym wtryskiem paliwa stosuje się instalacje pozbawione elektroniki lub niektórych, drogich elementów. Warsztat powinien odmówić założenia niewłaściwej instalacji i w każdym przypadku ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane montażem. Czasem jednak trudno jest ustalić przyczynę problemów, np. coraz gorszej pracy silnika przy zasilaniu benzynowym, a poprawnej "na gazie". Wystarczy, że do auta z wtryskiem benzyny kupiliśmy instalację za 1000 zł - bez komputera i niezbędnych elementów. Sterownik wtrysku benzyny z czasem adaptuje się do nowych warunków i po kilkunastu-kilkudziesięciu tysiącach kilometrów przebiegu wymaga naprawy. Udowodnić winę warsztatu nie jest jednak łatwo, lepiej nie decydować sięna pozorne oszczędności.NiedoinwestowanieBywa jednak, że mamy dobrze dobraną instalację, a pojawiają się problemy. Warto zrobić przegląd potencjalnych źródeł niekorzystnych objawów. Nie jest ich, wbrew pozorom, wiele. Nie ryzykujemy fortuny, wymieniając kilkuletnie kable wysokiego napięcia na nowe. Przy okazji oglądamy świece, filtr powietrza. Warto sprawdzić, czy parownik jest właściwie ogrzewany - jeżeli po kilkuset metrach intensywnej jazdy "na gazie" jest chłodny mimo rozgrzania silnika, to znamy już przyczynę kłopotów. Niezbędna jest też okresowa regulacja instalacji. Zaniedbanie, np. długotrwała jazda na zbyt ubogiej mieszance, nie tylko sprzyja "strzałom", ale powoduje przegrzanie głowicy silnika. Takie zjawisko nie jest nieodłącznie związane ze spalaniem przez silnik gazu - to zwykle skutek zaniedbania właściciela auta. Sprawna instalacja jest w pełni bezpieczna i dla samochodu, i dla właściciela.
Typowe problemy LPG
Auta z instalacją gazową są bardziej kapryśne niż te, które mają wyłącznie "seryjny" układ zasilania. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że pojawiają się dodatkowe elementy (czyli potencjalnie nowe źródła usterek), ale również dlatego, że aby silnik zasilany gazem działał prawidłowo, musi być stuprocentowo sprawny.