Logo

Układ chłodzenia - Nie za zimno, ale i nie za gorąco!

Układ chłodzenia - Nie za zimno, ale i nie za gorąco!
Układ chłodzenia - Nie za zimno, ale i nie za gorąco!Żródło: Auto Świat

Każdy silnik przystosowany jest do pracy w określonej temperaturze. Jeżeli będzie niższa od zakładanej przez konstruktora, to mechanizmy ulegają przedwczesnemu zużyciu na skutek zbyt słabego smarowania oraz nadmiernych luzów występujących między częściami. Co najmniej równie niebezpieczne są zbyt wysokie temperatury - luzy będą wtedy zbyt małe, tarcie rośnie. W dodatku pod wpływem różnej ciepłoty zupełnie zmieniają się właściwości mechaniczne poszczególnych materiałów, z których zbudowany jest silnik. Część,doskonale działająca przy 200°C, w temperaturze o połowę wyższej może zawieść. Zarówno zbyt gorący, jak i niedogrzany silnik wytwarza znacznie mniej mocy, zużywając przy tym wyraźnie więcej paliwa.Większość energii ze spalania paliwa zamienia się w ciepło. Tylko mała część napędzasamochód Jak więc zadbać o właściwe warunki pracy jednostki napędowej? Warto zacząć od chłodnicy i wypełniającego ją płynu. Większość nowych aut ma pod tym względem całkiem spore wymagania. Nie tylko zimą nie wystarczy już woda - do prawidłowego działania układu niezbędny jest płyn o ściśle określonych parametrach. Uwaga! Płyn też się zużywa, trzeba go wymieniać raz na 2 lata.

Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu