Pokusa montowania części niewiadomego pochodzenia jest olbrzymia! Oczywiście, nie jest tak, że wszystkie sprzedawane na wolnym rynku poduszki pochodzą z kradzieży. Spora ich część to elementy uzyskane z rozbiórki np. sprowadzonych lub rozbitych samochodów. Pozostaje jednak pytanie, na ile bezpieczne jest stosowanie poduszek "z odzysku"? Są to części dosyç wrażliwe,a w razie nieprawidłowego działania mogą doprowadzić do bardzo poważnych obrażeń, a nawet do śmierci pasażerów. Eksperci ostrzegają, że fakt łatwego montażu i demontażu poduszek prowadzi do błędnego przeświadczenia, że jest to prosta sprawa. Mimo podobnego wyglądu poduszki występują w bardzo wielu wariantach. Do danego modelu samochodu wyposażonego w konkretny sterownik pasuje tylko jeden rodzaj poduszki. Nieważny jest kształt obudowy -numery części producenta muszą być absolutnie zgodne! W innym przypadku poduszka może wprawdzie zadziałać, tyle że zupełnie niezgodnie z założeniami konstruktorów. Różne warianty mogą mieć np. odmienne prędkość napełniania dopasowane do tego, jak w czasie kolizji deformuje się nadwozie.Airbag zamiast zamortyzować uderzenie, może "dobić" ofiarę.
Uwaga bo kradną... poduszki powietrzne!
Poduszki powietrzne to nowy przebój wśród złodziei. Są bardzo poszukiwane na rynku, kradnie się je łatwiej niż radia!Kilka lat temu nikogo nie dziwił widok człowieka idącego z radiem pod pachą, bo pozostawienie go w samochodzie oznaczało utratęi radia, i szyby. Ostatnio sprzętu audio ginie coraz mniej, za to nowym złodziejskim hitem są poduszki powietrzne. Kierowca nie może ich zabrać ze sobą, da się je łatwo zdemontować,a co ważniejsze jest na nie sporo chętnych. W Polsce dochodzi rocznie do ok. 50 tys. wypadków. Nawet jeśli tylko w części z nich brały udział auta z airbagami, to i tak jest to już pokaźny rynek zbytu. Jednak niejedyny! W ciągu ostatnich 2 lat do Polski trafiło ok. 2 mln używanych aut, część z nich była rozbita i wymagała zamontowania nowych poduszek. Gdyby nie było chętnych, nie byłoby też kradzieży.Nie ma zamienników poduszek powietrznych O ile w przypadku innych podzespołów na rynku można znaleźć atrakcyjne cenowo zamienniki, to airbagi występują wyłącznie jako "oryginał" i to za całkiem słoną cenę. Za jedną poduszkę trzeba zapłacić od ok. 1 tys. do ponad 10 tys. zł! Tymczasem na giełdach lub w serwisach aukcyjnych "używane" poduszki kosztująod 200 do ok. 1000 zł.