Po zważeniu stwierdzono większy o 9,61 t od dopuszczalnego nacisk na oś nienapędową naczepy i przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów o 3,03 t. Za te naruszenia przedsiębiorca zagrożony jest karą w wysokości 37 600 zł. Podczas akcji ważenia ciężarówek, przeprowadzonej przez ITD w Warszawie, skontrolowano 22 auta. W 5 przypadkach stwierdzono naruszenia – łączna kwota kar wyniosła ponad 22 tys. zł. Jeden z pojazdów ważył ok. 50 t i o 2 t przekroczył dopuszczalny nacisk na oś. Kara wyniosła 10 tys. zł. W całym kraju w pierwszym półroczu 2008 r. ITD stwierdziła 309 przekroczeń dopuszczalnej masy całkowitej. W 294 przypadkach odnotowano także większe od dopuszczalnych wymiary, natomiast aż 1852 auta miały większy od dozwolonego nacisk na oś. Dlaczego kontrolowanie wagi aut ciężarowych, w szczególności wywieranego nacisku na oś, jest tak istotne? Bo wpływa to bezpośrednio na stan nawierzchni dróg i bezpieczeństwo jazdy.Jeden nieprzeładowany pojazd ciężarowy, który ma dopuszczalny nacisk na oś 10 t, niszczy drogę tak samo jak wiele tysięcyaut osobowych. Już sam nacisk dynamiczny (w czasie jazdy) potrafi być niemal dwukrotnie wyższy od statycznego. Powoduje to ogromny wpływ ciężarówek na stan dróg. W efekcie przejazd nawet nieprzeładowanych aut w niedługim czasie potrafi z jednego garbu zrobić kilka. A w przypadku przeładowanych samochodów sytuacja wygląda o wiele gorzej. Pojazd przeciążony niszczy nawierzchnię znacznie szybciej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że największych zniszczeń dokonują auta z zawieszeniem mechanicznym. Takie mają zazwyczaj samochody wykorzystywane na budowach. ITD zwraca uwagę, że to te pojazdy często są przeładowane. Niewiele lepiej wygląda sytuacja z autami służącymi do przewozu towarów, które też jeżdżą przeładowane lub mają źle rozłożony towar. Ich kierowcy, korzystając z CB-Radia, często próbują ominąć kontrole ITD i wpadają w pułapkę. Zjeżdżają np. z drogi, na której dopuszczalny nacisk na oś wynosi 11,5 t, na drogę, gdzie ta wartość wynosi 8 t. W efekcie przy przekroczeniu dopuszczalnego nacisku na pierwszej z dróg o 0,5 t przewoźnik zapłaciłby 120 zł. Po skontrolowaniu go na drodze o dopuszczalnym nacisku na oś 8 t zapłaci już ponad 5200 zł. Kierowcy powinni o tym pamiętać, tym bardziej że właśnie przekroczenie dopuszczalnego nacisku wiąże się z wysokimi karami.Badanie wagi ciężarówekInspekcja Transportu Drogowego może kontrolować masę pojazdów jedynie w wyznaczonym miejscu. Musi być ono równe, co potwierdzają badania geodezyjne. Inspektorzy korzystają z wag przenośnych i stacjonarnych. Dobrym rozwiązaniem jest system stosowany m.in. w okolicach Wrocławia. W jezdni zatopione są maty, które na bieżąco sprawdzają masę przejeżdżających pojazdów. Po preselekcji przeciążone auto zatrzymywane jest przez inspektorów ITD w wyznaczonym miejscu, gdzie następuje ponowne ważenie. W ten sposób wyłapują oni jedynie te auta, które faktycznie powinny zostać zatrzymane. W pozostałych przypadkach wiąże się to z łapaniem na wyczucie.
Waga zbyt ciężka - czyli walka z przeładowanymi ciężarowkami
Wszechobecne koleiny, ciężarówki wpadające do rowów – to tylko niektóre z sytuacji, których skutki potęgowane są przez przeciążone lub źle załadowane pojazdy.Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach 9 lipca na drodze wojewódzkiej nr 766 zatrzymali do kontroli 2-osiowy pojazd z 3-osiową naczepą.