Ma on za zadanie odebrać siłę napędową od tarczy sprzęgła i doprowadzić ją do jednego z (w naszym przykładzie) pięciu biegów do jazdy w przód lub do biegu do jazdy w tył.Ale zanim mu się przyjrzymy bliżej, musimy sobie uzmysłowić jedno: ten relatywnie mały element konstrukcyjny przy naprawdę cienkich przekrojach musi przenosić cały moment obrotowy silnika - zachowując przy tym spory zapas wytrzymałości skrętnej.Dlatego wałek pośredni ma kilka bardzo szczególnych cech. Przede wszystkim przejawia się to w sposobie jego wytwarzania: jest wykonany z jednego kawałka stali do ulepszania cieplnego, po czym skomplikowanymi metodami metalurgicznymi przekształcany w uzębiony wał.I tu się zaczyna najgorsza, najczarniejsza robota inżynierska. Bo każde koło zębate dla nas wygląda tak samo - ale nie dla konstruktora. Dla każdej pary wylicza się oddzielnie tzw. moduł zęba. Produkcja kół zębatych odbywa się dziś przeważnie na drodze szlifowania, przy czym stosowane są w tym procesie wysokoobrotowe szlifierki diamentowe sterowane komputerowo. Każdy ząb wycinany jest z jubilerską precyzją oddzielnie z pełnego kawałka metalu.Kiedyś używało się do tego frezarek, ale ten o wiele lepszy jakościowo proces jest bardzo drogi i długotrwały, więc korzysta się zeń już tylko przy wytwarzaniu bardzo precyzyjnych kół zębatych dla biegu wstecznego z uzębieniem prostym.Jak widać na ilustracji, piąty bieg jest "bytem wydzielonym". To koło zębate nakłada się na kompletny wał dopiero na końcu, podczas montażu skrzyni. Ma to historyczne przyczyny, jako że niemal wszystkie produkowane obecnie pięciostopniowe skrzynie biegów bazują na konstrukcjach czterobiegowych, które kiedyś (cza-sami dawno, czasami do-piero co) przekształcono w skrzynie pięciostopniowe.Ponieważ jego koło zębate jest zdecydowanie większe od pozostałych, aby wałek pośredni można było przystosować do pięciostopniowego przełożenia, konieczne byłoby stosowanie także masywniejszego, o wiele wiekszej średnicy odlewu początkowego. W związku z tym, że jest to i dużo droższe, i bardziej czaso- i pracochłonne, zdecydowano się na inne rozwiązanie: na końcu wałka pośredniego szlifowany jest (po wykonaniu pozostałych kół zębatych) wielowypust, na który wsuwane jest oddzielne koło zębate, koło piątego biegu. Aby się nie zsuwało, zabezpiecza się je sprężynującym pierścieniem blokującym mu "drogę ucieczki".
Wałek pośredni skrzyni biegów
Czas najwyższy przejść do elementów składowych skrzyni biegów. Największym z nich jest wałek pośredni, który ze względu na połączenia w przedniej części bywa określany również jako wałek sprzęgłowy.