Komu nie zdarzyło się uruchomić wycieraczek przed całkowitym usunięciem szronu czy lodu z szyby?Słabo widzisz drogę? Nie zwlekaj z wymianą!W rozmaitych źródłach znajdziemy różne zalecenia co do częstotliwości wymiany wycieraczek. Jedni radzą robić to raz w roku, inni przed zimą i po zimie, jeszcze inni co 10 tys. km. Jednak tak naprawdę jedynym rozsądnym sposobem postępowania jest wymiana wycieraczek zawsze wtedy, gdy stwierdzimy, że działają nieskutecznie. Nie są do tego potrzebne żadne wskaźniki zużycia, w które wyposaża się teraz droższe piórka. To, że wycieraczkizamiast ściągać wodę i błoto z szyby rozmazują je po niej, zobaczy każdy. A wtedy trzeba tylko zdusić w sobie chęć do oszczędzania za wszelką cenę. Sknerstwo może się bowiem źle skończyć. Po pierwsze, źle działające wycieraczki zagrażają bezpieczeństwu jazdy, szczególnie po zapadnięciu zmroku. Po drugie, łatwo o nieodwracalne uszkodzenie szyby przedniej.Propozycje są obliczone na każdą kieszeńJeśli decydujemy się na zrobienie porządku z wycieraczkami, mamy do wyboru kilka sposobów postępowania. Najtańszy to wymiana samych gumek. W sklepach motoryzacyjnych można za kilka złotych kupić uniwersalne gumki do piór wycieraczek, o długości ok. 60 cm. Dokonawszy zakupu, rozginamy zewnętrzne uchwyty gumek w starych piórkach,zastępujemy starą gumkę nową, ściskamy uchwyty, a na koniec docinamy gumkę tak, by wycieraczka wyglądała jak oryginalna. Odmianą tej metody jest skorzystanie z usług profesjonalistów oferujących (zazwyczaj za kilkanaście złotych) wykonanie tej operacji np. na parkingach przy supermarketach. Wymiana samej gumki przyniesie dobry efekt pod warunkiem, że nowa będzie przyzwoitej jakości (niestety, zazwyczaj nie mamy takiej pewności), a piórko nie jest jeszcze zużyte (jego elementy tracą z czasem sprężystość i pojawiają się między nimi luzy). Nieco droższym rozwiązaniem jest kupno kompletnych piórek bez marki albo marki "supermarket". Niestety - tak jak w wypadku wymiany gumek - o jakości wyrobu przekonamy się dopiero po zamontowaniu na aucie. Na pewno warto starannie obejrzeć piórko przed zakupem, zwracając uwagę na jego konstrukcję i sprężystość. Jeśli zdecydujemy się na wyrób markowy, rozpiętość cen będzie bardzo duża. Podstawowe, tanie modele okazują się niewiele droższe od wyrobów "no name", ale za produkty "z górnej półki" zapłacimy nawet kilkanaście razy więcej. Czy warto? Z jednego powodu tak - tylko markowe wyroby gwarantują, że gumka nie będzie szkodzić szybie.Ostrożnie z wyborem nowych rozwiązańDo najdroższych propozycji należą płaskie pióra złożone z pojedynczej, sprężynującej listwy. Są estetyczne ichwalone za skuteczność. Ale uwaga! Jeśli szyba jest mocno zaokrąglona, lepiej kupić piórka przeznaczone do konkretnego auta. Płaskie mogą się nie sprawdzić.Jak wybrać wycieraczkę?Trzy istotne parametry to długość piórka, rodzaj zaczepu mocującego i krzywizna szyby. Pamiętajmy, że w nowych samochodach wycieraczki są nierzadko różnej długości! Wycieraczki akcesoryjne często mają zaczepy uniwersalne, ale do niektórych aut trzeba kupić adapter. Jak zastąpić pióro starego typu płaskim ze zintegrowanym stelażem?1. Otwieramy pokrywę zaczepu płaskiej wycieraczki. Powinien być to zaczep uniwersalny2.Delikatnie wsuwamy końcówkę ramienia wycieraczki w zaczep pióra. Klapka wciąż otwarta3. Silnie pociągamy ramieniem w jedną stronę i piórem w drugą, aż do wyczuwalnego zatrzaśnięcia się tych elementów. Uważajmy, aby nie uszkodzić ramienia!4.Dopiero po całkowitym wsunięciu ramienia w zaczep (kliknięcie) zamykamy klapkę maskującą5. Teraz możemy zerwać naklejkę wskaźnika zużycia. Zmiana koloru oznacza: czas na wymianę pióra6.Żadnych dodatkowych spoilerów - wystarczy ten zintegrowany z piórem. Uwaga: lewe pióro zazwyczaj na całej długości prawidłowo przylega do szyby, natomiast prawe w niektórych autach może odstawać. Zależy to od wyprofilowania szyby. Jeśli pióro odstaje tak bardzo, że powoduje to dyskomfort kierowcy, oznacza to, że ten modelnie pasuje do naszego auta. Dogiąć go nie sposóbUwaga na szybę!Z wymianą wycieraczek naprawdę nie warto zwlekać. Dość często stawiane jest mi pytanie o możliwość spolerowania rys na szybie, powstałych na skutek korzystania ze zniszczonych piórek wycieraczek. Odpowiadam: szanujące się firmy nie podejmują się polerowania szyby przedniej, nie tylko dlatego, że to pracochłonna operacja i koszt robocizny byłby porównywalny z kosztem nowej szyby. Jest jeszcze gorszy aspekt sprawy: polerowanie zmienia właściwości optyczne szyby, co zaburza prawidłowe widzenie drogi i zagraża bezpieczeństwu jazdy. Proste radyNie poprawiajmy producentów. Tak jak wskazują katalogi, piórka ze spoilerem można stosować wyłącznie po stronie kierowcy. Takie piórko założone po stronie pasażera będzie pracować nawet gorzej niż zwykłe. Podczas wymiany wycieraczek trzeba zachować ostrożność. Przypadkowe upuszczenie sprężynującego ramienia wycieraczki bez piórka na szybę może uszkodzić jej powierzchnię!Przy każdym myciu samochodu dobrze jest wyczyścić piórka, korzystając z gąbki i szamponu bądź płynu do mycia szyb.
Widoczność nie ma ceny
Zima to bardzo trudny czas dla wycieraczek. Nie dość, że często pada, a na szybę oprócz wody trafia zazwyczaj także sporo błota, to wciąż zagraża im roztargnienie kierowcy.