Logo
PoradyEksploatacjaWidzieć we mgle

Widzieć we mgle

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Mgła o tej porze roku pojawia się wyjątkowo często. Zwłaszcza w nocy i nad ranem jest szczególnie uciążliwa i niebezpieczna.

Widzieć we mgle
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Widzieć we mgle

Mgła powstaje wskutek różnicy i dużych skoków temperatur. Najczęściej występuje, zwłaszcza jesienią, na rozlewiskach i w korytach rzek, nad jeziorami i na dużych, wilgotnych obszarach. Parująca woda tworzy gęstą, białą zawiesinę.Znużenie...Specjaliści są w tej sprawie zgodni: "mgła jest bardzo niebezpieczna dla percepcji kierowców". Najtrudniejszym momentem podczas jazdy we mgle jest bowiem chwila, kiedy prowadzącego ogarnia niepewność lub znużenie. Wytężanie wzroku w poszukiwaniu poziomych znaków wyznaczających oś czy skraj jezdni po kilkudziesięciu minutach staje się bardzo męczące. Niebezpieczne jest natomiast "trzymanie się" świateł samochodu, który jedzie przed nami. Aby go nie zgubić, kierowcy częstokroć jadą z nadmierną prędkością, a wtedy wystarczy, że auto poprzedzające gwałtownie zahamuje i... o wypadek nietrudno. Niebezpieczne jest także zatrzymywanie się we mgle na poboczu, nawet przy oświetlonym pojeździe. Wymiana na przykład przebitego koła w takiej sytuacji może stworzyć bardzo poważne zagrożenie. Dlatego też trójkąt ostrzegawczy (i dodatkowe oświetlenie np. latarkę, racę świetlną) warto ustawić dużo wcześniej. Jeśli już musimy zatrzymać się we mgle, najlepiej róbmy to na parkingach, stacjach benzynowych lub w zatoczkach.ŚwiatłaStosunkowo wiele problemów podczas jazdy we mgle sprawia kierowcom obserwacja drogi i poziomych znaków na niej. Światła mijania samochodu są ustawione za wysoko i w gęstej mgle oświetlają tylko białą ścianę przed nami. O wiele bardziej efektywne są reflektory przeciwmgłowe. Są one montowane niżej, nad jezdnią, a dzięki szerokiemu i jednorodnemu oświetleniu pasa przed autem (inaczej niż światła mijania) pozwalają na lepszą obserwację drogi. Niestety, nadal wiele samochodów, także nowych, ma oświetlenie przeciwmgłowe tylko w wyższych modelach lub jako opcje. Warto je zamówić, nawet biorąc pod uwagę to, że we mgle będziemy jeździć tylko przez kilka, kilkanaście dni w roku. Zamontować samemuReflektory przeciwmgłowe można także zamontować samemu (patrz: apla obok). Najlepiej, jeśli skorzystamy z gotowych zestawów oferowanych przez znanych producentów, np. Hellę czy Boscha. Znajdują się w nich nie tylko kompletne reflektory, ale także kable połączeniowe, przekaźnik, bezpiecznik, włącznik elektryczny i uchwyty do montowania świateł.Choć sama instalacja nie jest skomplikowana, to jednak, zwłaszcza w nowych samochodach, warto jest powierzyć ją wyspecjalizowanemu serwisowi elektrycznemu. Nawet z pozoru niewielki błąd w połączeniach może bowiem narobić więcej złego niż dobrego. I jeszcze jedna ważna sprawa! Kultura jazdy ze światłami przeciwmgłowymi. Kodeks drogowy szczegółowo reguluje tę kwestię: używanie świateł przeciwmgłowych dopuszczone jest przy ograniczonej widoczności i od zmierzchu do świtu na oznaczonych drogach krętych. Stosowanie ich przy dobrej widoczności jest niedopuszczalne. Gdzie montować reflektory przeciwmgłowe?Kodeks drogowy szczegółowo reguluje kwestię związaną z montażem świateł przeciwmgłowych. Mogą one być instalowane nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, nie niżej niż 250 mm nad powierzchnią jezdni i nie wyżej niż światła mijania (patrz zdjęcie obok). Oprócz białych dopuszczalne są także światła o barwie żółtej selektywnej. Reflektory przeciwmgłowe powinny być zamontowane symetrycznie. Warto pamiętać, by instalacja była pewna, a wibracje samochodu nie powodowały zmiany ustawienia świateł. W trosce o bezpieczeństwo należy także regularnie je kontrolować (poprawność działania i zabezpieczenia instalacji elektrycznej) oraz ich ustawienie. Można to zrobić np. podczas ustawiania jesienią reflektorów głównych pojazdu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: