skuteczności zabezpieczeń z firmy Market Lock & Safe. Thatcham ocenia 10 kategorii, które wpływają na ogólne zabezpieczenie auta. Wśród nich ogromne znaczenie mają dwie: obecność tzw. transpondera w kluczyku (elektroniczne urządzenie dekodujące immobiliser, bez którego niemożliwe jest uruchomienie silnika i odjechanie autem) oraz zabezpieczenie zamków drzwiowych funkcją "deadlock" (drzwi nie zostaną odblokowane bez użycia właściwego kluczyka lub pilota nawet wówczas, gdy po wybiciu szyby wyciągnie się grzybek blokady). Wśród pozostałych kryteriów na pierwszy plan wybija się alarm fabryczny, szczególnie obecność fun-kcji "tilt?, reagującej na przechylanie samochodu, a więc np. próbę jego uprowadzenia na lawecie. Ocena Thatcham (od 1 do 5) powstaje po zsumowaniu wszystkich punktów, a więc także obecności lub braku jednego z elementów. Natomiast specjaliści z ML&S otrzymują do badania nowe auto z wyposażeniem fabrycznym, znane już firmie Thatcham i przez nią ocenione. "Włamywacze" z Market Lock & Safe mają pięć minut, by wejść do auta bez jakichkolwiek uszkodzeń. Jeśli samochód się w tym czasie nie podda ich wysiłkom, wolno im zbadać zabezpieczenia. Ich opinia o znalezionych "pułapkach" także zalicza się do oceny ogólnej, wyrażanej kolejnością miejsc samochodów w poszczególnych klasach. Zwycięzca jest typowany przez "włamywaczy", nie przez uśrednienie ocen, bo cały test ma znaczenie przede wszystkim praktyczne. Przecież złodzieje także mogą się zapoznać z taką konstrukcją "na sucho", we własnym garażu, i dopiero potem będą się włamywać. A podczas testu często się zdarzało, że po badaniu kolejna próba wejścia do samochodu trwała już tylko kilka sekund...Wyniki są szokujące, rozbieżności między oceną teoretyczną a praktyczną wyraźnie pokazują, jak mało miarodajne bywają zapewnienia producentów i żądania firm ubezpieczeniowych lub laurki przez nie wystawiane zabezpieczeniom. Niemniej w tym roku rezultaty testu były o wiele lepsze od poprzednich.ZWYCIĘZCA: Suzuki Wagon R+Ocena: 3Czas wejścia: ponad 5 minWagon R+ dobitnie udowodnił, że "auto tanie" nie musi oznaczać "auto łatwe do obrabowania". Elektroniczne włamanie jest wykluczone, bo przewody są świetnie ekranowane, a mechanizmy zamków drzwiowych obudowane tak, że nie można się do nich dostać przez szpary przy klamce lub obok szyby. Obecność deadlocku (w tym segmencie to jedyne auto z tym systemem) wyklucza wejście do kabiny nawet po wybiciu szyby, ale brak zamykanego schowka to wada - do przedmiotów wewnątrz można sięgnąć przez okno. 2. MCC Smart Ocena: 2Czas wejścia: 31,73 sJak widać, Smarta nie zabezpieczono właściwie w ogóle. Fakt dość długiego opierania się włamywaczom to wynik dobrego osłonięcia mechanizmów zamków i braku dziurek na kluczyk. Alarm jest opcją, ale to jedyna metoda dodatkowego zabezpieczenia, nie dająca jednak poza wyciem żadnej ochrony. Brak transpondera i ekranowania instalacji elektrycznej to po prostu gwarancja, iż pewnego pięknego dnia samochód odjedzie w siną dal bez właściciela. Niemniej za sposób zabezpieczenia drzwi ocena została podwyższona.3. Daewoo MatizOcena: 1Czas wejścia: 5,93 sDwa lata temu Matiz był najgorszym z testowanych aut, bezproblemowe wejście do jego wnętrza zabrało włamywaczom zaledwie jedną sekundę. Jak widać, poprawa jest znaczna, zamka drzwi kierowcy nie można dziś już złamać czy obejść. Pozostałe elementy zabezpieczenia nie zostały jednak objęte usprawnieniami w ramach świeżo przeprowadzonego liftingu modelu. Deadlock to tylko jeden z bardzo wielu brakujących elementów zabezpieczenia auta, do którego może się dostać każdy, kto wie jak. Najprostszymi narzędziami.4. Hyundai Atos PrimeOcena: 2Czas wejścia: 4,53 sMimo innego wyglądu Prime okazał się równie słabo zabezpieczony jak Atos. Brak deadlocku, brak ekranowego zabezpieczenia instalacji elektrycznej i mechanizmów zamków... W ocenie ekspertów jedyna zaleta, jaką znaleźli w systemie zabezpieczenia Atosa Prime, to obecność transpondera w kluczyku. Dzięki temu przynajmniej nieuprawniony odjazd tym autem jest trudny. Trudny, ale w przypadku modelu Prime daleki od niemożliwości. Ogólna ocena włamywaczy była miażdżąca: ten samochód nie stanowi wyzwania dla złodzieja.5. Daihatsu CuoreOcena: 1Czas wejścia: 3,13 sTak krótki czas wejścia jest po prostu śmieszny. Do włamania się do kabiny małego "japończyka" wystarczyła według eksperta "najstarsza metoda na rynku złodziejskim", a posłużyć się nią skutecznie mógłby po prostu każdy. Dziennikarz "Auto Express", który w to oświadczenie nie chciał uwierzyć, bez żadnego przyuczenia otworzył samochód tą samą metodą w czasie trochę powyżej pięciu sekund! To już jest dramat. W opinii testującego specjalisty Cuore ma zabezpieczenia na poziomie aut z początku lat osiemdziesiątych.ZWYCIĘZCA: Skoda FabiaOcena: 2Czas wejścia: ponad 5 minSpecjaliści od włamań po raz kolejny wystawili Fabii najwyższą ocenę, nie kryjąc przy tym skonfundowania. Mimo zeszłorocznych badań nad tym autem i wyprodukowania specjalnych narzędzi, skutecznych w przypadku innych modeli Grupy Volkswagena, nie zdołali bowiem pokonać zabezpieczeń Fabii. Niska ocena ogólna to wynik szacunków inżynierów firmy Thatcham, biorących pod uwagę takie elementy, jak brak zamkniętego schowka, niepełne ekranowanie instalacji elektrycznej i mechanizmów zamka. Tu jest pole do usprawnień.2. Audi A2Ocena: 5Czas wejścia: ponad 5 minW opinii specjalistów nie ma wątpliwości, iż w procesie projektowania tego samochodu nie oszczędzano na konsultacjach z fachowcami. Na rynku istnieje już specjalnie skonstruowane narzędzie, stosowane przez złodziei do włamywania się do niemieckich aut, ale okazało się ono nieskuteczne w tym przypadku. Nisko oceniono natomiast brak zamykanego schowka oraz znakowania szyb. Uznano ponadto, iż zabezpieczenia przeciwwłamaniowe można obejść po dokładnym zbadaniu auta, stąd wyższa pozycja Skody Fabii.3. Seat ArosaOcena: 2Czas wejścia: 1 min 5,65 sJako produkt Grupy VW, Arosa została przez włamywaczy potraktowana najnowszym narzędziem, przeznaczonym właśnie do tej kategorii aut. Efekt, choć nie natychmiastowy, nastąpił i specjaliści weszli do wnętrza. Co prawda narzędzie to jest mało rozpowszechnione, ale dostępne, więc na nic się zdają deadlock i ekranowanie zamka oraz instalacji elektrycznej. Co gorsza, kiedy zamki pokonano i otwarto drzwi, nie zadziałał fabryczny alarm. Immobiliser jednak skuteczność zachował. Radio jest wbudowane trwale w deskę rozdzielczą.4. Peugeot 206Ocena: 4Czas wejścia: 29,19 sWysoka ocena ogólna, jaką małemu Peugeotowi wystawiła firma Thatcham, to efekt zastosowania w modelu 206 zalecanych i zaaprobowanych przez Thatcham zabezpieczeń (alarm, immobiliser), a także deadlocku i ekranowania mechanizmów zamka i instalacji elektrycznej. Włamywacze jednak twierdzą, że do tego auta wciąż bardzo łatwo wejść, jeśli się potrafi korzystać z mózgu, a nie tylko z narzędzi - choć w porównaniu z wynikami zeszłorocznymi (dwie sekundy!) poprawa zabezpieczenia Peugeota 206 jest gigantyczna.5. Opel CorsaOcena: 5Czas wejścia: 24,62 sTo było zaskoczenie. Opel jest znany w świecie motoryzacyjnym jako pierwszy producent samochodów, który poważnie zaczął traktować zabezpieczenie przeciwkradzieżowe i przez dekady złodzieje mogli tylko najbrutalniejszymi metodami okraść auta tej marki. Jednak specjaliści weszli do Corsy niemal z marszu. Przedstawiciel Opla, poinformowany o wynikach testu, stwierdził, że włamanie do Corsy zastosowaną metodą nie powinno być możliwe. A skoro do tego jednak doszło, przyczyną musiał być błąd oprogramowania.6. Nissan MicraOcena: 3Czas wejścia: 14,85 sZeszłoroczny test wykazał (już wówczas po raz drugi), iż poziom zabezpieczenia nissanowskiego bestsellera pozostawia bardzo wiele do życzenia. Także tym razem, niestety, Micra nie zdołała niczym zaimponować, choć czas potrzebny specjalistom na włamanie wydłużył się z siedmiu do niemal piętnastu sekund. Przyczyną jest fakt, iż mimo wprowadzenia usprawnień w użyciu pozostały takie same staroświeckie kluczyki i bębenki zamków. Opinia ekspertów: "Nissan pozostaje głuchy na upomnienia i nauczki, a nie trzeba wielkich inwestycji".ZWYCIĘZCA: Honda Civic 5dOcena: 4 Czas wejścia: 2 min 3 sZ początku Honda zrobiła bardzo dobre wrażenie: posiada deadlock i alarm, nie ma dziurki od klucza w drzwiach pasażera - to ogranicza pole działania złodziejowi. Ale obecność dziurki na kluczyk w klapie bagażnika załatwiła sprawę: specjaliści szybko znaleźli sposób, by tą drogą od tyłu spowodować nie tylko dezaktywację alarmu, ale i odblokowanie wszystkich drzwi. Gwoździem do trumny był brak zamykanego schowka oraz zupełny brak zabezpieczenia bagażu w kufrze po wejściu do kabiny. Dobrze zabezpieczone radio.2. Ford FocusOcena: 4Czas wejścia: 1 min 1 sW ocenie Thatchamu Focus jest samochodem bardzo dobrze zabezpieczonym przed kradzieżą, przy czym ponownie wskazuje się tu na zamykanie maski na kluczyk jako przykład ochrony przeciwkradzieżowej. Brakowało funkcji alarmu czujnika ruchu wewnątrz, co obniżyło stopień Thatchamu, poza tym bardzo wysoki. Inne zdanie mieli eksperci-włamywacze z Market Locks & Safe, którzy nie potrzebowali wiele czasu, by nie tylko otworzyć angielski bestseller, ale wręcz odblokować wszystkie zamki i alarm jednocześnie.3. Opel Astra IIOcena: 4Czas wejścia: 18,25 sAstra w testach włamaniowych zaskakuje skrajnościami wyników. Pierwsze badanie przed dwoma laty skończyło się kompromitacją tego Opla, rok temu był on z kolei jednym z najlepiej zabezpieczonych aut w teście. Tym razem ponownie okazało się, że technologie stosowane przez złodziei nadążają za używanymi przez producentów aut. W niczym nie zmienia sytuacji fakt, iż użyte do pokonania Astry narzędzie jest zupełną nowością. Dramatyczne natomiast jest to, że mimo trzykrotnych prób nie udało się wzbudzić alarmu.4. Seat LeonOcena: 2Czas wejścia: 17,53 sPodobnie jak w przypadku Astry, Leon padł ofiarą nowoczesnych złodziejskich technologii narzędziowych. Rzecz w tym, że znów kolejny Seat nie posiadał zabezpieczeń stosowanych w większości modeli VW i Audi. A tak specjalistom-włamywaczom udało się bardzo szybko odblokować centralny zamek, przez co notabene bez znaczenia okazał się brak zamka blokującego oparcia tylnej kanapy. Fabryczny alarm, choć nie posiadał aprobaty Thatchamu, okazał się bardzo czujny, nie udało się go też rozbroić wraz z zamkami.5. Kia ShumaOcena: 2Czas wejścia: 16,56 sKia całą strategię obrony przeciwkradzieżowej tego samochodu oparła na samym immobiliserze. Bo zamki drzwiowe nie tylko nie były zaopatrzone w deadlock, ale nawet nie ekranowano ich przed manipulacjami przez szpary w klamce i przy szybie. Fakt, że dość dużo czasu zajęło ekspertom dostanie się do wnętrza, spowodowany był niewiarą, że można zostawić samochód aż tak bezbronnym. Także fabryczny alarm zadziałał tylko raz na trzy próby, a w środku nie było żadnego miejsca, by bezpiecznie cokolwiek schować.6. Volkswagen BoraOcena: 4Czas wejścia: 16,53 sBora była murowanym faworytem do tytułu zwycięzcy. Ma znakomity, zaaprobowany przez Thatcham alarm, inteligentnie sterujący czujnikami ruchu (można je odłączyć) i zamkiem centralnym w przypadku przypadkowego otwarcia za pomocą pilota. Ma też zabezpieczone zamkiem oparcia tylnej kanapy, immobiliser i deadlock. I wszystko to, co Thatcham ocenił bardzo wysoko, unicestwiło narzędzie o wartości kilkudziesięciu złotych. Nie jest ono jeszcze powszechne, ale "strzał ostrzegawczy" został oddany. Co na to VW?ZWYCIĘZCA: Volvo S60Ocena: 5 Czas wejścia: ponad 5 minWszystkie próby włamania się do tego auta spełzły na niczym. Ten jeden raz specjaliści z Market Lock & Safe nawet dokładnie przebadawszy auto po porażce w pięciominutowej próbie "nieuprawnionego wejścia" do kabiny nie byli w stanie znaleźć jakiegokolwiek słabego punktu w zabezpieczeniu S60. Są tu nawet dostępne szyby laminowane, uniemożliwiające wybicie, ale stanowią opcję ze względów bezpieczeństwa zderzeniowego (ewentualna akcja ratownicza jest bez szans). Doskonały i inteligentny alarm.2. Audi A4Ocena: 3Czas wejścia: ponad 5 minBiorąc pod uwagę, że Thatcham ocenił zabezpieczenie Audi zaledwie na trójkę, sądziliśmy, iż nasi eksperci będą w stanie szybko sobie poradzić z modelem A4. Okazało się jednak, że najnowsze narzędzie, które niszczyło linie obronne innych aut niemieckich, a nawet pochodzących z Grupy VW, tu nie zdołało pomóc we włamaniu. Podobnie jak w A2, zamki zmodyfikowano, są lepsze od stosowanych w A6 i A8. Niemniej jeden z ekspertów udowodnił, że mając więcej czasu jest w stanie obejść zabezpieczenia. Stąd wyższa pozycja Volvo.3. CitroĎn C5Ocena: 5Czas wejścia: ponad 5 minO tym, że C5 nie został zwycięzcą segmentu ex aequo z S60, zdecydował właściwie jeden element: brak funkcji tilt w alarmie. Poza tym auto stanowiło chyba największą zagadkę dla testujących jego zabezpieczenia ekspertów-włamywaczy. Oświadczyli, że "musieliby rozebrać auto na sztuki, żeby się zorientować we wzajemnych skomplikowanych powiązaniach między alarmem, immobiliserem i zamkiem stacyjki". Thatcham ocenił samochód na piątkę, choć potem skrytykował alarm za niewrażliwość na poruszenia w kabinie.4. Renault Laguna IIOcena: 5Czas wejścia: ponad 5 minWłaściciel nowej Laguny nie ma przy sobie kluczyków, tylko kartę wielkości kredytowej o nazwie "Carte Renault". Jej dwa przyciski otwierają lub zamykają auto, przy okazji zaś sterują immobiliserem i alarmem auta, które nie posiada stacyjki. Eksperci spędzili bardzo wiele czasu na próbach obejścia tego wszystkiego, ale tylko brak tiltu w alarmie uznali w końcu za wadę. Zamek awaryjny, używany w przypadku np. wyczerpania baterii w karcie, stanowi tylko potencjalne źródło kłopotów, ponieważ jest niemal zupełnie niedostępny.5. Lexus IS200Ocena: 5Czas wejścia: ponad 5 minEksperci odgrażali się, że pokonają zabezpieczenia Lexusa, ale jeszcze nie dopięli swego. Mechanizmy zamków i instalacja elektryczna są tu znakomicie ekranowane, więc na panewce spaliły wszystkie próby otwarcia centralnego zamka auta z zewnątrz. Niemniej włamywacze doszli do wniosku, że zamek klapy bagażnika jest tu słabym punktem, stanowiącym bramę do pokonania "murów obronnych" auta. Rozczarował zaaprobowany przez Thatcham alarm, który mimo wielokrotnych prób nie reagował na ruch wewnątrz kabiny.6. BMW serii 3Ocena: 5Czas wejścia: ponad 5 minKolejne auto, które otrzymało komplet punktów od Thatchamu. Jest tu wszystko: deadlocki, alarm, immobiliser i zabudowane w konsoli radio z oddzielonym wyświetlaczem - bez wyjątku godne najwyższych ocen. Zaaprobowany przez Thatcham alarm funkcjonował perfekcyjnie, czujniki ruchu wewnątrz i pochylenia oraz kołysania były znakomite - a jednak nasi eksperci mieli zastrzeżenia. Ponieważ znaleźli już sposób na szybkie włamanie do serii 5, nie ulega wątpliwości, że w niedługim czasie da się je dostosować do "trójki".7. Mercedes klasy COcena: 5Czas wejścia: 33,12 sMercedes tłumaczy brak deadlocków w swych autach tak samo, jak Volvo opcjonalność szyb laminowanych: względami bezpieczeństwa zderzeniowego. To na pierwszy rzut oka logiczne wyjaśnienie nie wytrzymuje próby - przecież fabrycznie jest tu system odblokowywania zamków w przypadku kolizji uruchamiającej airbagi! Doszło tu do różnicy zdań między Thatchamem a specjalistami-włamywaczami, którzy otworzyli samochód z łatwością, a czas, jaki pokazujemy obok, obejmuje również dezaktywację alarmu!8. Ford MondeoOcena: 4Czas wejścia: 31,43 sSama obecność deadlocku i alarmu to jeszcze za mało. Przekonał się o tym Ford, gdy specjaliści z Market Lock & Safe, wykorzystując jedyną dziurkę od klucza (w drzwiach kierowcy) zdołali w dość krótkim czasie odblokować centralny zamek i zdezaktywować alarm w Mondeo. Także próby z samym alarmem nie były przekonujące, może więc dobrze by było, gdyby Ford zaczął stosować taki system, jaki zaaprobował Thatcham. Niezamykany schowek i swobodny dostęp do bagażnika przez tylną kanapę to także powody do nagany.9. Volkswagen PassatOcena: 3Czas wejścia: 9,88 sSzokujące, lecz prawdziwe: nowy Volkswagen Passat wylądował na ostatnim miejscu w tym teście. Jest to efekt pojawienia się na złodziejskim rynku nowego narzędzia, które "działa w oparciu o bardzo stary pomysł, ale wymagało nowoczesnej technologii", jak to opisał jeden z ekspertów. To samo narzędzie pokonało Borę i inne modele Volkswagena, ale w Passacie zaskoczeniem było kompletnie niezadowalające działanie alarmu. Nie reagował on zupełnie na próby wyczuwania ruchu w kabinie, co naprawdę rozczarowuje.
Wielki test włamaniowy cz. 1
Po raz kolejny "Auto Express" dokonał oceny 50 aut wszystkich segmentów. Odbyło się to przy współpracy z firmą Thatcham, szacującą ryzyko związane z ubezpieczeniami, oraz specjalistów ds.
Auto Świat
Wielki test włamaniowy cz. 1