Porady Eksploatacja Wszystko o przyczepach - czyli jak dobrać odpowiednią przyczepę do naszych potrzeb oraz auta

Wszystko o przyczepach - czyli jak dobrać odpowiednią przyczepę do naszych potrzeb oraz auta

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Każdy, kto kiedyś budował dom albo przynajmniej samodzielnie gruntownie remontował mieszkanie, wie, że nawet największe kombi jest za małe, żeby przewieźć większe zakupy z marketów budowlanych, które też doskonale o tym wiedzą! Dlatego w niemal każdym z nich można kupić przyczepkę, która powinna rozwiązać większość problemów transportowych. Ceny? Często wyglądają na wyjątkowo atrakcyjne. Ale czy warto się skusić? Nie zawsze! O zakupie przyczepy nie powinniśmy decydować spontanicznie. Nawet jeśli kupimy ją przy okazji innych zakupów, to i tak nie odjedziemy nią od razu z marketu. Trzeba ją bowiem wcześniej ubezpieczyć, a następnie zarejestrować w wydziale komunikacji. Przed podjęciem decyzji warto pomyśleć, czy rzeczywiście potrzebujemy własnej przyczepy. Jeżeli zamierzamy przewozić większe ładunki jedynie okazjonalnie, to tańszym rozwiązaniem może okazać się wynajmowanie jej tylko na czas, kiedy będzie potrzebna. W zależności od wielkości i rodzaju przyczepy kosztuje to zwykle od ok. 20 do 150 zł za dobę.Jeśli zdecydujemy się na własną przyczepę, warto pamiętać, że trzeba ją będzie co roku ubezpieczać, jeździć na przeglądy (wymóg nie dotyczy przyczep lekkich), serwisować i znaleźć miejsce do jej przechowywania.Na co warto zwrócić uwagę?Jeśli zamierzamy wozić na niezbyt odległą działkę kosiarkę i worek nawozu, z powodzeniem wystarczy nam najtańsza przyczepka, kosztująca zwykle ok.1000 zł. Jeśli jednak będziemy używać jej np. przy budowie, to warto zainwestować w droższy produkt. W przypadku przyczepek używanych na dłuższych trasach lepiej wybierać modele wyposażone w amortyzatory oraz hamulce najazdowe. Plandeka to w zasadzie konieczność, jeśli chcemy używać przyczepy np. przy przeprowadzkach.Jak bezpiecznie poruszać się z przyczepą?Boom w branży budowlanej sprawił, że używane przyczepki są niezwykle poszukiwane. Nawet wysłużone egzemplarze „trzymają” cenę do tego stopnia, że są niewiele tańsze od zupełnie nowych. Uwaga! Bardzo dużo sprzedawanych w Polsce przyczep to "samoróbki". Wiele z nich zbudowano naprawdę solidnie. Ale nie wszystkie! To, że przyczepa ma ważną rejestrację, nie oznacza, iż nadaje się do bezpiecznej eksploatacji – często jest to tylko zasługa nazbyt tolerancyjnych diagnostów. Dochodzą do tego jeszcze problemy eksploatacyjne. Niektóre elementy, np. łożyska, amortyzatory czy elementy resorujące, z czasem się zużywają. W przypadku przyczep zbudowanych „nie wiadomo przez kogo” i „nie wiadomo z czego” trzeba się liczyć z poważnymi kłopotami podczas poszukiwania części zamiennych. Warto dokładnie wypytać sprzedawcę o pochodzenie poszczególnych podzespołów. Do większości markowych przyczep nawet po latach można będzie dokupić potrzebne elementy.Przed zakupem należy dokładnie obejrzeć ramę i dyszel. Trzeba zwrócić uwagę na ewentualne ślady przeciążania (popękane spawy, powyginane elementy, ślady samodzielnego wzmacniania konstrukcji).Nie warto kupować przyczep powypadkowych – nawet nieznacznie skrzywiony dyszel może uniemożliwić normalne manewrowanie zestawem (szczególnie podczas cofania). Do najczęściej występujących usterek zalicza się też niesprawną instalację oświetleniową oraz zużyte łożyska piast. Podstawą sukcesu jest prawidłowe rozmieszczenie ładunku. Przedmioty najcięższe powinny znajdować się z przodu przyczepy. Nie można jednak przesadzić, bo nadmiernie obciążony hak spowoduje, że przednie koła auta stracą kontakt z asfaltem

Wszystko o przyczepach - czyli jak dobrać odpowiednią przyczepę do naszych potrzeb oraz auta
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Wszystko o przyczepach - czyli jak dobrać odpowiednią przyczepę do naszych potrzeb oraz auta
  • Nacisk na hak musi być właściwy. Zbyt mały oznacza, że przyczepa jest źle załadowana. Zamiast dociążać tylną oś auta, przyczepa unosi ją do góry. Prawidłowy nacisk to zwykle od 50 do 100 kg. Można to skontrolować, używając zwykłej domowej wagi
  • Nawet jeśli mamy bardzo mocny samochód, ciągnący przyczepę niemal bez wysiłku, nie można przesadzać z szybkością. Każdy zestaw ma określoną prędkość krytyczną, powyżej której niezwykle trudno jest nad nim zapanować
  • Wielu kierowców popełnia poważny błąd – nie zabezpiecza ciężkich przedmiotów załadowanych na przyczepę. Pozornie stoją one stabilnie, jednak w razie awaryjnego hamowania siły są tak duże, że nawet najcięższy nieprzymocowany ładunek się poruszy
  • Przed podpięciem przyczepy należy sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy hamowanej lubniewyposażonej w hamulec. Dane te znajdują się w rubrykach O.1 i O.2 „unijnego” dowodu rejestracyjnego

Co i za ile kupić?Jaką przyczepę kupić? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości nabywcy. Producenci oferują zarówno modele dostosowane do amatorskiego użytku, jak i takie, które powinny wytrzymać codzienną eksploatację w trudnych warunkach. Stąd często trudno porównać teoretycznie podobne przyczepy. To, że według danych technicznych jakieś modele mają zbliżone wymiary i ładowność, nie świadczy wcale o tym, iż mają porównywalne możliwości. Radzimy pamiętać, że zakup przyczepy to dopiero początek, ewentualne problemy mogą zacząć się później. Warto więc dokładnie wypytać sprzedawcę o gwarancję, dostępność serwisu, części zamiennych i akcesoriów do interesującego nas modelu. Niewiadów BD7520UPrzyczepa lekka należąca do linii Dom firmy Niewiadów. Ładowność 560 kg, dopuszczalna masa całkowita 750 kg. Brak hamulca najazdowego. Wymiary skrzyni ładunkowej: 204x115 cm. Koła z oponami w rozmiarze 165/80 R 13. Sugerowana przez producenta cena wersji podstawowej, bez plandeki i stelaża to 2859 zł. W ofercie znajduje się również model z plastikową nadstawką.Niewiadów BE7323TModel należący do linii Ogród firmy Niewiadów. Przeznaczona głównie do użytku amatorskiego. Występuje w wersjach z różną wysokością burt, z klasyczną plandeką na stelażu bądź mocowaną bezpośrednio na burtach oraz z nadstawką z tworzywa sztucznego. DMC tego modelu to 750 kg, maksymalna ładowność wynosi 550 kg. Przyczepa nie ma hamulca najazdowego.Neptun CityAmatorska przyczepka przeznaczona do przewozu niewielkich i niezbyt ciężkich ładunków. Doskonale nadaje się dla działkowiczów lub jako uzupełnienie bagażnika podczas wakacyjnych wyjazdów. Konstrukcja z blachy ocynkowanej. Przyczepę można przechowywać w pozycji pionowej. Brak układu hamulcowego. Maksymalna ładowność 303 kg. Wymiary skrzyni: 145x98 cm.Neptun Pro 7/154Niewielka przyczepa, która jednak zdaniem producenta powinna wytrzymać również intensywną eksploatację. Wyposażona w otwierane burty wykonane z blachy ocynkowanej o grubości 1 mm. Brak hamulców. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 750 kg, ładowność to 593 kg. Wymiary skrzyni: 154x116 cm.Przyczepa pod łódźPrzyczepa do przewozu łodzi produkowana w Niewiadowie, model P1315H. Dopuszczalna masa całkowita tej przyczepy wynosi 1300 kg, jej ładowność to 947 kg. Koła z oponami w rozmiarze 175 R 14C. Hamulec najazdowy w wyposażeniu standardowym. Maksymalne wymiary przewożonego ładunku: 680x250 cm. Cena wersji podstawowej nie obejmuje koła zapasowego ani podpór do mocowania łodzi. Elementy te oferowane są przez producenta za dopłatą.Niewiadów C2533HTPrzyczepa należąca do linii Niewiadów Biznes. Producent deklaruje, że wszystkie modele tej linii przystosowane są do intensywnej eksploatacji. Ze względu na solidną konstrukcję, ale też i relatywnie wysoką, „niemarketową” cenę, oferta ta adresowana jest głównie do osób i firm wykorzystujących przyczepy w codziennej pracy. DMC od 1600 do 2500 kg, ładowność od 990 do 1890 kg.Neptun Moto 2Specjalistyczna, choć niedroga, przyczepa przeznaczona do przewozu dwóch motocykli. Wyposażona m.in. w uchylną platformę, ułatwiającą wjazd motocyklem bez konieczności odpinania przyczepy od samochodu, oraz uchwyty pasów do mocowania ładunku. Maksymalna ładowność 483 kg, DMC 600 kg. Brak hamulca najazdowego. Zawieszenie bez amortyzatorów, z gumowymi elementami tłumiącymi drgania. Neptun MultiNiehamowana przyczepa przeznaczona głównie do przewozu lekkiego sprzętu ogrodniczego (traktorków, kosiarek samobieżnych), małych maszyn budowlanych lub niewielkich pojazdów rekreacyjnych (quadów). Wyposażona w uchylną platformę ładunkową umożliwiająca rozładunek bez konieczności wypinania przyczepy z haka. Zawieszenie z amortyzatorami i gumowymi elementami tłumiącymi. DMC 750 kg, ładowność 592 kg.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: