Na szczęście w większości jeżdżących po naszych drogach samochodów, wymiana baterii to zadanie dość proste, które nie wymaga, ani specjalistycznych narzędzi, ani zbyt pogłębionej wiedzy o budowie pojazdów.

Tak naprawdę wystarczy klucz płaski o rozmiarze 10 mm oraz klucz nasadowy (najczęściej 13 mm) z odpowiednią „przedłużką”, którą sięgniemy do podstawy akumulatora, gdzie zwykle znajduje się śruba mocująca akumulator w komorze silnika. Pamiętaj jednak, że w niektórych autach bateria jest umieszczona pod podłogą bagażnika lub pod fotelami!

Oto prosta instrukcja, jak wymienić akumulator krok po kroku:

1. Zacznij od odłączenia „masy” – kabla ujemnego. Pozwoli to uniknąć przypadkowego spięcia akumulatora. Demontując baterię korzystaj z odpowiedniej wielkości klucza nasadowego lub francuskiego. Jak już wspominaliśmy, do odkręcenia klem, w większości przypadków potrzebny jest klucz 10 mm. Uwaga: zanim odkręcisz klemy wyłącz wszystkie odbiorniki prądu w aucie, silnik i nie zostaw kluczy w samochodzie – centralny zamek przy odłączeniu akumulatora może się automatycznie zaryglować.

2. Odepnij kabel dodatni. Odkręć mocowania akumulatora (tu najczęściej potrzebny jest klucz nasadowy 13mm) i ostrożnie go wyjmij. Baterii innych niż AGM (montuje się je m.in. w autach z systemem Start&Stop) lepiej nie przechylać, bo może się z nich wylać żrący elektrolit.

3. Po wyjęciu akumulatora warto sprawdzić, czy półka akumulatora nie jest skorodowana. Jeśli tak, to warto oczyścić ją ostrą szczotką, nałożyć preparat wiążący rdzę i zabezpieczyć środkiem antykorozyjnym.

4. W przypadku aut z rozbudowaną elektroniką i systemami multimedialnymi, warto pomyśleć o podłączeniu na czas wymiany baterii podtrzymującej (może mieć znacznie mniejszą pojemność niż akumulator standardowo zamontowany w aucie). W ten sposób można uniknąć kłopotów z rozprogramowanymi sterownikami i multimediami samochodowymi.

5. Wstaw nowy akumulator i solidnie go zamocuj na miejscu. Przy okazji warto wyczyścić klemy. Następnie podłącz kabel dodatni, a później ujemny. Klemy można też zabezpieczyć np. wazeliną techniczną lub specjalnym środkiem poprawiającym przewodzenie prądu.

Czasem nie obejdzie się bez wizyty w serwisie Niestety, w wielu nowych pojazdach wymiana akumulatora nie jest już tak prosta. Nowe samochody wyposaża się w układ zarządzania energią elektryczną, gdzie specjalny komputer decyduje o tym, które odbiorniki są zasilane.

Co prawda zaawansowana elektronika zabezpiecza akumulator przed pełnym rozładowania i informuje o tym, że bateria jest niesprawna. Z drugiej jednak strony komplikuje proces samej wymiany. Choć fizyczna wymiana baterii nadal jest prosta, to niestety, nic nie da, jeśli nie zostanie wgrany do komputera.

Niestety, nie da się tego zrobić bez odpowiednich narzędzi diagnostycznych. Do czasu zarejestrowania nowego akumulatora w sterowniku, elektronika traktować będzie baterię jako niesprawną. Do niektórych modeli aut, np. do nowych Volkswagenów, zalecane są akumulatory ze specjalnym kodem BEM (Battery Energy Management) na obudowie. To właśnie ten kod jest niezbędny do tego, żeby sterownik rozpoznał parametry baterii.

Pamiętajcie, że nieprawidłowo zdefiniowany w systemie akumulator może nawet doprowadzić do szkodzenia elektroniki auta!