Jak widać, inwencja stylistów może przybierać różne formy. Konstruktorzy prześcigają się w pomysłowości w aranżacji nadwozia i wnętrza, aby przyciągnąć wzrok klienta i zdobyć jego zaufanie. Modelując takie auto, specjaliści nie skupiają się tylko na ładnym wyglądzie karoserii, samochód ma także sprawiać radość swoimi osiągami. Porównując oferty, trudno ocenić, który tuner zasługuje na największe uznanie. Najbardziej kompleksowe przeróbki oferuje ABT. Oprócz modyfikacji karoserii, silnika i zawieszenia (to proponują wszyscy tunerzy) ABT oferuje dodatkowo akcesoria do modernizacji układu hamulcowego (zwiększone tarcze oraz 4-tłoczkowe zaciski). Niemal wszyscy tunerzy korzystają z elementów wytworzonych przez inne specjalistyczne firmy - np. producenci zawieszeń mają w swojej ofercie same sprężyny lub całe zestawy obniżające auto (gwintowane, z regulacją wysokości i sztywności). Najbardziej znane są np.: Bilstein, KW czy Eibach. Z półek innych firm korzystają też tunerzy w zakresie aluminiowych lub chromowanych felg. Ilość ofert i wzorów jest właściwie nieograniczona. Podobnie z oponami - prawie każda firma z branży produkuje niskoprofilowe, sportowe ogumienie. Na zdjęciach pokazaliśmy trzy propozycje tuningu optycznego. Na rynku jest wiele innych firm, które także zajmują się wizualnym przygotowywaniem samochodów tej marki, np.: Rieger, Zender czy Seidl Tuning. Właściwie każdy z nich ma w swojej ofercie również moduły do poprawy parametrów silnika. Niemal wszyscy trudnią się też kompleksowymi modernizacjami wnętrza, na rynku można spotkać też drobne akcesoria do smodzielnych przeróbek, np.: nakładki na pedały, dźwignie zmiany biegów czy wykończenie panelu środkowego. Takie elementy plus sportowe kierownice proponują m.in. firmy: Raid, D&W czy INXX. Są też firmy specjalizujące się w modyfikacji silnika poprzez chiptuning, np. VTG czy MTM (w Polsce znane jako Ecusoft). W ich ofercie można znaleźć też sposoby na wyraźne zwiększenie osiągów auta poprzez przeróbki mechaniczne. Zaliczają się do nich modyfikacje układu dolotowego czy wymiany elementów wydechu (np. tłumika końcowego lub samych końcówek, które zmieniają głównie odgłosy pracy). KameiAudi A3 w wydaniu Kamei (oznaczenie "X1") ma bardziej oryginalny wygląd. Delikatnie zmieniony przód auta to nowy grill i dolna część zderzaka wykończona charakterystyczną, błyszczącą siatką. Na progach, tylnym zderzaku i lusterkach pojawiły się nakładki. Modyfikacji poddano silnik 2.0 TDI/140 KM (moment obrotowy 320 Nm). Chip zmienił parametry komputera sterującego pracą motoru. Moc wynosi teraz 170 KM, moment 390 Nm. Koszt wzmocnienia jednostki napędowej to 900 euro. W podwoziu zastosowano gwintowane zawieszenie Bilsteina. Całe auto wyceniono na 37,5 tys. euro.Je DesignZestaw aerodynamiczny do tuningu Audi A3 ma w ofercie także Je Design. Nakładka na przedni zderzak oraz na reflektory (tzw. bad look) nadały autu bardziej agresywny wygląd. Od frontu oprócz wielkich wlotów powietrza wstawiono także małe - do chłodzenia tarcz hamulcowych. Okazałej wielkości jest też spoiler tylnego zderzaka (wyprofilowany specjalnie pod zmieniony wydech), nakładki na progi oraz lotka na klapie bagażnika z regulacją docisku. Cztery końcówki wydechu ze stali nierdzewnej o średnicy 90 mm brzmieniem podkreślają sportowy charakter samochodu. Obniżone podwozie także zdradza takie aspiracje. Uzyskano je dzięki gwintowanemu zawieszeniu firmy KW, które zmniejsza prześwit nawet o 60 mm. Całości dopełniają 18-calowe alufelgi. Z 2-litrowego turbodiesla (osiągającego w serii 140 KM) "wyciśnięto" poprzez chiptuning 37 koni więcej. ABTAuto zaprezentowane przez ABT stoi mocno na 19-calowych kołach z oponami Dunlop w rozmiarze 235/35 R 19. Zawieszenie z niższymi sprężynami zmniejsza prześwit o 35-40 mm. Można też wybrać bardziej zaawansowaną opcję: gwintowane amortyzatory z regulowaną sztywnością w komplecie ze sprężynami. Wtedy wysokość auta da się obniżać w stosunku do seryjnego o 25-55 mm. Tuner oferuje także kompletnie zmodyfikowane układy hamulcowe. Tarcze występują w dwóch średnicach (322 lub 342 mm) i dwóch grubościach (odpowiednio 32 lub 34 mm). Po zmianie układu felgi nie mogą mieć średnicy mniejszej niż 17 cali. Seryjne zderzaki przedłużone o nakładki nadały autu rasowy wygląd. Charakter podkreślają też nakładki na progi i listwy boczne oraz okazałej wielkości spoiler dachowy. Zabiegi te optycznie jeszcze bardziej obniżają auto. Układ wydechowy ma 4 chromowane końcówki o średnicy 76 mm. W prezentowanym aucie pod maską znalazł się turbodiesel o pojemności 1,9 l. Po chiptuningu jego moc ze 105 KM wzrosła do 130 KM. Do 100 km/h auto przyspiesza w 10,5 s (o sekundę lepiej niż seryjne). Maksymalna prędkość to 196 km/h.
Zabawa z "trójką"
Okazuje się, że kilka zabiegów stylizacyjnych może całkowicie zmienić oblicze najnowszego Audi A3. Przykładem są modernizacje nadwozia przedstawione przez czołowych tunerów niemieckich: Kamei, Je Design i ABT.
Auto Świat
Zabawa z "trójką"