Jeżeli dbanie o lakier auta ograniczamy do wizyt w myjni automatycznej czy bezdotykowej, auto z czasem będzie wyglądać coraz gorzej. Naprawdę skuteczne jest mycie ręczne wspomagane przez okazjonalne nawoskowanie karoserii najlepiej za pomocą środka z niewielką domieszką substancji polerskich.

Dzięki temu samochód będzie wyglądał lepiej, a lakier stanie się bardziej odporny na brudzenie się i na korozję. Im więcej wysiłku jesteśmy gotowi włożyć w jednorazowe zabezpieczenie lakieru, tym rzadziej będziemy musieli robić przy nim cokolwiek poza myciem.

Pamiętajmy, że niemal wszystkie środki, które nakłada się w kilka minut, szczególnie dodawane do wody, mają ograniczoną trwałość, zaś odświeżenie lakieru umożliwiają tylko preparaty polerskie – wosk i pasta polerska to nie to samo!

Woskowanie bezdotykowe na mokro - Najmniej kłopotliwy sposób woskowania samochodu – w praktyce podobny do aplikacji wosku przez myjnię automatyczną. Preparat albo dolewamy do wody, którą wykonujemy ostatnie płukanie (aby oszczędzać wodę i preparat, warto użyć gąbki), albo po umyciu samochodu, nie czekając aż wyschnie, natryskujemy preperat (sprej lub butelka z rozpylaczem) na karoserię, spłukujemy lub wycieramy (w zależności od tego, co zaleca instrukcja użycia preparatu) i gotowe.

Z reguły nie trzeba nic wcierać, polerować, nie musimy się martwić też o zabrudzenie uszczelek – woski w tej formie nie brudzą, z reguły pozostawiają cieniutką, bezbarwną powłokę, która nie szkodzi ani plastikom ani elementom gumowym. Doskonała opcja? Nie do końca! Środki tego typu – w przeciwieństwie do past – nie oczyszczają lakieru z zabrudzeń nieusuwalnych podczas zwykłego mycia, powłoka ochronna ma minimalną trwałość i nie zapewnia głębokiego połysku.

ZALETY: łatwa aplikacja, nie jest wymagane długotrwałe polerowanie.WADY: nie oczyszczają lakieru, słabo konserwują, w małym stopniu spowalniają brudzenie się.

Woskowanie ręczne - Najskuteczniejszy (przy założeniu, że nie mamy elektronarzędzi i doświadczenia w pielęgnacji lakieru) sposób na zapewnienie autu ładnego wyglądu.Potrzebne nam są co najmniej dwie szmatki – jedna do nanoszenia preparatu na lakier, druga do polerowania i jednocześnie usuwania nadmiaru substancji. Efekt uzależniony jest od tego, jaki preparat zastosujemy. Do dyspozycji mamy środki tylko woskujące, woskująco-czyszcząco-polerujące (większość), a także koloryzujące, maskujące niewielkie zarysowania, barwiące zarysowania, które dotarły do podkładu.

Środki zawierające niewielką domieszkę substancji czyszczących i ściernych mają tę zaletę, że usuwają zabrudzeni pozostawione po myciu szamponem, jednocześnie tworząc dość trwałą powłokę ochronną (wystarczającą nawet na kilka miesięcy). Pracochłonność zależy od zastosowanego środka – z reguły pasty dające najlepsze efekty wymagająsporego nakładu pracy. Nawoskowanie auta trwa od ok. godziny do nawet kilku godzin.

ZALETY: oczyszczanie i trwałe zabezpieczanie lakieru, połysk, pogłębianie koloru, maskowanie usterek. WADY: wymagane duży nakład pracy przy nakładaniu środka.

Za pomocą polerki obrotowej - Obrotowa polerka elektryczna to narzędzie profesjonalistów. Nie służy ona jednak do woskowania. To narzędzie do POLEROWANIA nadwozia, czyli wygładzania powierzchni poprzez ścieranie zewnętrznej, utlenionej albo porowatej warstwy. Służą do tego pasty polerskie (amatorskie o ograniczonej skuteczności, ale bezpieczniejsze dla lakieru) i profesjonalne o różnym stopniu gradacji, czyli zawierające drobiny ścierne o różnej średnicy – do ostrego ścierania i delikatnego wygładzania.

Polerka elektryczna przyda nam się także w sytuacji, gdy kupimy zestaw kosmetyków składający się ze środka polerskiego dopuszczonego do użycia maszynowego oraz osobno aplikowanej warstwy ochronnej. Uwaga! Maszyną polerską można popsuć lakier, przegrzewając go lub nadmiernie ścierając – należy to robić na niskich obrotach, przy ograniczonym nacisku i nie za długo w jednym miejscu. Zalecane jest wykonanie pierwszego polerowania pod okiem doświadczonej osoby. Uwaga: większość past zawierających wosk nie nadaje się do użycia maszynowego!

ZALETY: najlepszy, a w pewnych sytuacjach jedyny sposób na odświeżenie lakieru. WADY: polerowanie mechaniczne wymaga doświadczenia.

Za pomocą polerki oscylacyjnej - Nie należy mylić polerki oscylacyjnej z obrotową, pokazaną obok. Obrotowa maszyna polerska to niezwykle skuteczny sprzęt używany przez profesjonalistów, natomiast polerka oscylacyjnato bezpieczny sprzęt dla amatorów. Bezpieczny, bo pomimo stosowania silnego i długotrwałego nacisku na ograniczonej powierzchni lakieru trudno go zepsuć.

Niestety trudno też uzyskać zadowalające rezultaty, szczególnie jeśli zależy nam na wypolerowaniu starego, wypłowiałego i porysowanego samochodu. Można spędzić przy jednym aucie wiele godzin i lepiej nie liczyć na to, że porowaty lakier stanie się idealnie gładki. Polerek oscylacyjnych używa się też do konserwowania lakieru za pomocą past z woskiem, jakkolwiek efekty nie są o wiele lepsze, niż te, jakie osiągniemy przy użyciu kawałka dobrej szmaty z mikrofibry. Zresztą tak czy inaczej ostatecznie nie obejdzie się bez wytarcia karoserii dobrej jakości szmatką.

Jakieś zalety? Dobrej jakości preparat polerująco-zabezpieczający zrobi swoje niezależnie od tego, jakim sposobem naniesiemy go i wypolerujemy. Uwaga: należy unikać urządzeń zasilanych z gniazdka zapalniczki – ich skuteczność jest niemal żadna.

ZALETY: sprzęt dość bezpieczny w rękach amatora.

WADY: ograniczona skuteczność polerowania, w przypadku nanoszenia wosku i tak konieczne będzie użycie szmatki.

Co może warsztat? Najlepsze efekty podczas zabezpieczania i odświeżania lakierów samochodowych przynosi profesjonalne polerowanie warsztatowe z użyciem profesjonalnych środków. Jeśli macie drogie auto albo nie jesteście pewni, w jakim stanie (np. jak gruby)jest jego lakier, polecamy skorzystanie z usługi warsztatu. Nie są one jednak tanie – za kompleksową usługę (polerowanie, zabezpieczenie) zapłacimy od ok. 800 do nawet 2000 zł w zależności od warsztatu i samochodu.