W końcu taki klient płaci, więc wymaga komfortu, bezproblemowej eksploatacji i dobrych osiągów. Czym jest ząbkowanie? W największym skrócie – specyficzny sposób zużywania się bieżnika, polegający na tym, że nierównomiernie ścierają się jego klocki. Od strony krawędzi natarcia (to ta część, która pierwsza styka się z asfaltem) klocek wyciera się wolniej niż od strony krawędzi spływu. Po pewnym czasie opona zaczyna więc przypominać z profilu tarczę piły.

Początkowo, kiedy bieżnik opony jest jeszcze głęboki, trudno gołym okiem dostrzec niekorzystne zmiany. Za to podczas jazdy wyczuć je dość łatwo – obracające się koła stają się coraz bardziej hałaśliwe. Zwykle auto trafia do warsztatu z podejrzeniem, że do wymiany nadają się łożyska kół. Tymczasem zazwyczaj winne są tylne opony.Dlaczego w jednych autach opony ząbkują, a w innych nie? Najczęściej problem dotyka tylnych kół nowoczesnych, przednionapędowych aut z wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi. Eksperci firm oponiarskich od dawna znają już przyczyny.