Szczególnie auta kupione kilka lat temu w polskich salonach mają spore braki w fabrycznym wyposażeniu. O ile poza fabryką nie da się zamontować wspomagania kierownicy czy ABS-u, to dla dobrego warsztatu montaż centralnego zamka nie powinien być problemem.Najdroższy jest montaż fabrycznego zamkaSposobów na łatwe otwieranie wszystkich drzwi jest kilka. Można skorzystać z części oryginalnych, montowanych fabrycznie w wersjach wyposażonych w zamek centralny. W większości przypadków wiąże się to z wymianą kompletu zamków oraz zastosowaniem odpowiedniego sterownika. Niestety, jest to najdroższy sposób. Jeżeli skorzystamy z elementów nowych, koszt przeróbki może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Modyfikacja będzie kosztowała znacznie mniej, jeżeli zamontujemy elementy używane. Niestety, znalezienie kompletu potrzebnych części, szczególnie do mniej popularnych modeli może okazać się sporym problemem. Dlatego większość osób chcących zamontować w aucie centralny zamek korzysta z zestawów uniwersalnych. Można je kupić w specjalistycznych sklepach z akcesoriami, hurtowaniach z częściami samochodowymi oraz od pewnego czasu na aukcjach internetowych. Najczęściej zestawy składają się z kompletu siłowników, sterownika, okablowania oraz elementów montażowych. W bardziej rozbudowanych zestawach można znaleźć również piloty zdalnego sterowania. Szczególnie na aukcjach internetowych ceny bywają zaskakująco niskie. Ceny zestawów zachęcają do montażuNajprostsze zamki centralne można kupić już za ok. 40 zł za zestaw przeznaczony do czterodrzwiowego auta. Nie oznacza to jednak, że na tym wydatki się kończą. Jeżeli zdecydujemy się na zlecenie montażu specjaliście, za samą usługę zapłacimy w zależności od stopnia trudności od ok. 300 do ponad 1000 zł. Czym należy się kierować przy wyborze centralnego zamka? Warto zwrócić uwagę na siłę uciągu siłowników. Typowe są w stanie unieść 3,5 kg. W przypadku niektórych samochodów (np. Polonezów) to zbyt mało, lepiej poszukać siłowników o uciągu 5, a nawet 7 kg. Nie warto też kupować najtańszych, niemarkowych urządzeń. Powód jest prosty - koszt montażu najczęściej znacznie przewyższa cenę części. Jeżeli już po kilku miesiącach będziemy musieli wymienić zawodny siłownik, to zamiast niewielkiej oszczędności poniesiemy sporą stratę. Niektóre modele, ze względu na specyficzną konstrukcję zamków wymagają zastosowania specjalnych siłowników lub modułów sterujących. Bardzo poważnym problemem może okazać się montaż zamka w tylnej klapie - w wielu przypadkach nawet doświadczeni instalatorzy polecają zastosowanie drogiej części fabrycznej. Pozostaje jeszcze kwestia wyboru rodzaju sterowania. W podstawowych zestawach zamek centralny uruchamiany jest kluczykiem w drzwiach kierowcy. W takich urządzeniach tylko jeden z siłowników jest tzw. masterem, czyli elementem sterującym. Nieco droższe zestawy mają dwa mastery - w takiej konfiguracji można zamknąć cały samochód, używając zamków w obu przednich drzwiach. Jeżeli w samochodzie zamontowano wcześniej autoalarm, to najczęściej zamek centralny można podłączyć w taki sposób, żeby pilot alarmu sterował również zamykaniem drzwi. Fabryczny zamek też da się rozbudowaćZ takich udogodnień mogą też skorzystać właścicieleaut wyposażonych w fabrycznezamki centralne "na kluczyk". Również w tym przypadku można dorobić sterowanie pilotem. Sam montaż podzespołów mechanicznych (siłowników i cięgien) zazwyczaj jest względnie prosty, ale właściwe podłączenie instalacji elektrycznej wymaga wiedzy i umiejętności. Jeżeli nie mamy doświadczenia w dziedzinie elektryki samochodowej, lepiej skorzystać z pomocy specjalisty.Zamontowanie centralnego zamka wymaga naprawdę dużego nakładu pracy. Należy najpierw rozebrać boczki drzwi (1) oraz dostać się do instalacji elektrycznej samochodu. W większości przypadków trzeba wykonać otwory (2) służące do zamontowania siłowników w drzwiach, czasami da się wykorzystać fabryczne punkty mocowań. Do mocowania używa się najczęściejperforowanych listew (3), które można dogiąć do wymaganego kształtu. Następnie do oryginalnych cięgienmechanizmu zamykania drzwi mocuje się cięgna (4) dostarczane w zestawie wraz z siłownikami. Teraz pozostaje już tylko doprowadzenie do siłowników instalacji elektrycznej (5). W zestawienajczęściej znajdują sięodpowiednio przygotowane przewody. W zależności od sposobu podłączenia zamek centralny może być sterowany kluczykiem (przednie drzwi muszą być wyposażone w tzw. siłowniki typu master), pilotem lub za pośrednictwem alarmu (6). Samodzielnie czy w warsztacie?Kupno części nie stanowi problemu, oferta zamków np. na aukcjach internetowych (1) jest doprawdy imponująca. Jednak montaż centralnego zamka może okazać się dla przeciętnego majsterkowicza zbyt trudny. Problemy zaczynają się już przy próbie demontażu boczków - nie mając doświadczenia, łatwoniechcący coś popsuć. Wielu amatorów pomija często ważne elementy, np. gumowe peszle (2) osłaniające przewody. Skutki niedbałego montażu bywają uciążliwe,w czasie mrozów lub w wilgotne dni auta nie da się otworzyć. Problemem może też być dobór odpowiedniego zestawu - nawet tzw. uniwersalne (3, 4) nie pasują do wszystkich aut. Zlecenie usługi specjaliście może uchronić od wielu kłopotów.Co zrobić, żeby zamek nie zawiódłPo zamontowaniu centralnego zamka sterowanego pilotem tylko sporadycznie korzystamy z kluczyka. Uwaga! Lenistwo może zaszkodzić zamkowi. W przypadku awarii pomocnej elektryki lub choćby porozładowaniu akumulatora często okazuje się, że drzwi nie da się otworzyć kluczykiem, bo zamek skorodował. Można tego uniknąć, konserwując gonp. przy pomocy smaru grafitowego lub oleju silikonowego. Tylko w awaryjnych przypadkach warto zastosować oleje penetrujące lub odmrażacze w spreju - na dłuższą metę mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.
Zamek dla leniucha
Trudno już znaleźć nowe auto, w którym wszystkie drzwi trzeba by zamykać ręcznie. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na rynku samochodów używanych.