Kto naprawiJeśli awarii uległ tylko jeden zamek, nie warto wymieniać wszystkich - może to kosztować nawet kilkaset złotych. Trzeba zapłacić za bębenki zamków, za stacyjkę (w większości aut jest ona dopasowana do tego samego kluczyka co zamki drzwi) oraz za ich wymianę. Decydując się na wymianę tylko jednego zamka, trzeba dopilnować, aby był dopasowany do pozostałych zamontowanych w samochodzie. Pomoc najłatwiej znaleźć w książce telefonicznej lub w ogłoszeniach zamieszczanych w lokalnych gazetach. Zazwyczaj można znaleźć przynajmniej kilka ofert serwisów zajmujących się naprawami zamków lub ich awaryjnym otwieraniem.Oferta specjalistycznych zakładów zajmujących się zamkami jest co najmniej konkurencyjna względem tego, co proponują warsztaty autoryzowane. W zależności od konstrukcji zamka i zakresu uszkodzeń często możliwa będzie wymiana lub naprawa wyłącznie zniszczonych elementów - wkładów. Specjalistyczne zakłady dysponują wkładami do większości aut. Warsztaty autoryzowane zwykle nie podejmują się ingerencji w ich wnętrzności.W celu naprawy zamek lub stacyjka wyjmowane są z auta, a następnie demontowane i czyszczone. Niekiedy samo czyszczenie wystarcza, przyczyną niesprawności mogą być np. drobinki piasku lub używanie agresywnych środków do odmrażania. Jeśli okaże się, że konieczna jest wymiana zamka, ślusarz potrafi dopasować nowy element do istniejących kluczyków. W przypadku kradzieży samych kluczyków można również przerobić zamki tak, aby otwierały się wyłącznie nowym kluczykiem. Duża część firm naprawiających zamki oferuje usługi z dojazdem do klienta. To ważne - dostarczenie do warsztatu samochodu, do którego nie można się dostać lub który nie daje się uruchomić, jest z oczywistych względów utrudnione i kosztowne.Jak najtaniejW przypadku konieczności naprawy zamka lepiej się zastanowić, czy warto korzystać z oferty serwisu autoryzowanego. Jest to najczęściej najdroższy sposób na uporanie się z problemem. Przeważnie polecana usługa to wymiana kompletu zamków bądź rozwiązanie dla niewymagających i cierpliwych - wymiana pojedynczego zamka z osobnym kluczykiem. Tylko niektóre serwisy oferują dopasowanie nowego zamka do posiadanych kluczyków. Czasem skorzystanie z usługi nie jest wcale łatwe, np. w ASO Mercedesa klient chcący zamówić nowy zamek jest pytany (właściwie słusznie) o dowód osobisty i dokumenty potwierdzające, że jest właścicielem pojazdu. W dodatku okres oczekiwania na dorobienie zamka pasującego do istniejących kluczyków wynosi nawet 2 tygodnie.Inteligentne kluczyki Jeżeli powodem wymiany zamka jest jego zużycie, warto dorobić również nowy kluczyk. Oba podzespoły zużywają się bowiem jednocześnie. Większość nowych samochodów wyposażona jest jednak w immobilisery odblokowywane przy pomocy transponderów zbliżeniowych ukrytych w rękojeści kluczyka, o czym często właściciel auta nawet nie wie. "Ślusarsko" dorobiony kluczyk pozwoli co najwyżej otworzyć drzwi - o uruchomieniu silnika nie ma co marzyć. W takim przypadku trzeba zgłosić się do warsztatu, który naprawia kluczyki z transponderem (niektóre kluczyki mają również pilota do alarmu).Bardzo często istnieje możliwość wymiany samego grota, uchwyt wraz z elementem elektronicznym pozostaje oryginalny. Przy pomocy specjalistycznych urządzeń można skopiować klucz wyposażony w transponder.W przypadku samochodów najnowszej generacji potrzebna może się okazać kosztowna pomoc autoryzowanego warsztatu i zamówienie odpowiedniego kluczyka wraz z pilotem lub transponderem u producenta samochodu. Niezbędna bywa też ingerencja w elektronikę pojazdu. Nowy kluczyk zostaje wprowadzony do pamięci komputera auta, natomiast stary musi zostać z niej wykasowany. Po takim zabiegu złodziej nie uruchomi silnika samochodu kluczykiem "wykreślonym" z pamięci komputera.
Zamek do kluczyka
Przeważnie powodem uszkodzenia zamka jest próba włamania lub zwykły wandalizm. Niekiedy, szczególnie w przypadku zamków-stacyjek, powodem uszkodzenia bywa zbyt ciężki breloczek lub pęk kluczy.