- Dwutlenek węgla nie jest gazem szkodliwym dla ludzi, ale powoduje tak zwany efekt cieplarniany. Dlatego dąży się do ograniczenia jego emisji.
Konferencja w Kioto przyjęła zapis, że do roku 2008 ilość dwutlenku węgla w spalinach powinna zostać ograniczona do 140 gramów na kilometr. Dla porównania - teraz większość aut emituje 170-180 gramów CO2 na kilometr. Problem polega na tym, że im silnik nowocześniejszy i bardziej sprawny, tym emisja CO2 w spalinach jest większa.
- Co należy zrobić , aby ograniczyć emisję CO2 w spalinach?
- Silnik spalinowy ma duży zakres obrotów: od 700 na biegu jałowym do ok. 6 tysięcy, kiedy strzałka obrotomierza wchodzi na czerwone pole. Ale ekonomicznie silnik pracuje w dość wąskim przedziale obrotów, ten przedział to 3-4 tysiące obr./min. Konstruktorzy starają się więc tak projektować silniki i skrzynie biegów, aby przez większość czasu pracy obroty miały tę optymalną wartość.
Oczywiście można sobie wyobrazić sytuację, w której sam kierowca dba o utrzymywanie optymalnych obrotów. Ale to "wiąże mu ręce", powoduje, że nie może jechać np. bardzo szybko, bo wtedy obroty silnika muszą być wysokie. Na dodatek duża grupa kierowców, szczególnie mniej doświadczonych, nie potrafi optymalnie dobrać biegu do prędkości auta. Młodsi mają tendencję do utrzymywania wysokich obrotów na niskich biegach, a starsi jeżdżą na wyższych biegach, ale przy niskich obrotach silnika.
- Jakie jest zatem najlepsze rozwiązanie?
- Budować skrzynie o dużej liczbie przełożeń, np. 6-biegowe. Plus uwolnić kierowcę od konieczności dobierania przełożeń skrzyni biegów, tzn. właściwych obrotów silnika. Można to osiągnąć dzięki skrzyni automatycznej, najlepiej bezstopniowej. "Automaty" mają 4 lub 5 biegów, a w przekładni bezstopniowej przełożenie zmienia się płynnie, w zależności od obrotów silnika.
Taka przekładnia znana jest od dawna, ale dopiero ostatniozyskuje popularność. Jej szersze zastosowanie jest możliwe dzięki wykorzystaniu elektroniki dosterowania.
- A czy zmniejszenie ilości CO2 w spalinach jest możliwe poprzez zastosowanie katalizatorów?
- Tu występuje pewien paradoks. Wspomniałem na początku naszej rozmowy, że im silnik nowocześniejszy, tym emisja CO2 będzie większa. Katalizator nie zmniejsza, ale zwiększa ilość CO2, gdyż dwutlenek węgla jest produktem dopalania szkodliwych toksyn zawartych w spalinach.