- Pierwszą najważniejszą rzeczą, którą należy sprawdzić przed zakupem opon jest ich rozmiar. Chodzi o szerokość, wysokość profilu i średnicę. Nie można zapomnieć również o indeksie prędkości – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Bardzo istotny jest również dobór marki opony, co często decyduje o tym, jak ta opona będzie się sprawowała w warunkach zimowych. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – dodaje.

Jak długo używamy jednego kompletu opon zimowych? Foto: Allegro.pl
Jak długo używamy jednego kompletu opon zimowych?

Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Ponad dwie trzecie ankietowanych używa jednego kompletu od czterech do sześciu lat. Głównym powodem zakupu nowego kompletu ogumienia jest dla 80 procent zapytanych, zużycie poprzedniego zestawu. Natomiast 28 procent badanych stwierdziło, że wymienia opony, gdy ich wiek przekroczy 5 lat.

- Polacy coraz częściej kupują nowe opony zimowe. Jeszcze parę lat temu udział opon używanych w serwisie Allegro.pl wynosił niespełna 40 proc. Najświeższe dane wskazują, że już 90 proc. kierowców wybiera właśnie opony nowe – dodaje Krotoski – To wskazuje, że coraz więcej naszych użytkowników przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa.

Przy wyborze opon zimowych Polacy kierują się nie tylko ceną. Wśród najważniejszych kategorii ankietowani wskazali również parametry zapewniające bezpieczeństwo. Aura zimowa stwarza w ogólnym mniemaniu o wiele więcej niebezpiecznych sytuacji, więc w miarę możliwości większość decyduje się na zakup opon, które mogą zapewnić najlepsze właściwości jezdne.

Nie każdego stać na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon zimowych. Dlatego część kierowców wybiera opony używane.

- Decydując się na zakup opony używanej należy przede wszystkim sprawdzić grubość bieżnika. Zgodnie z polskim prawem nie może on być mniejszy niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon zimowych te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony zimowe wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy opona przestaje spełniać swoje zadanie – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Powinniśmy zwrócić również uwagę na ewentualne uszkodzenia. Stan techniczny opony, brak wybrzuszeń, wszystko to wpływa na zachowanie się naszego samochodu na drodze. Bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia.

Co jest najważniejsze dla kierowców przy wyborze opon zimowych? Foto: Allegro.pl
Co jest najważniejsze dla kierowców przy wyborze opon zimowych?

Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających „termin ważności”, ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania. Opony zimowe składowane w złych warunkach, wystawione na działanie promieni słonecznych, niekonserwowane, dużo szybciej tracą swoje właściwości jezdne stając się zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa.

- Oprócz grubości bieżnika bardzo istotny jest także wiek opony. Granica nowości nieużywanej opony określona jest na trzy lata od daty produkcji. Niezależni specjaliści zaznaczają, że po pięciu latach od daty produkcji opona zaczyna gwałtowniej tracić swoje właściwości. Eksperci radzą więc, aby nie używać opon mających więcej niż 6 lat.

Gdzie kupujemy opony zimowe? Foto: Allegro.pl
Gdzie kupujemy opony zimowe?

Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl  wynika, że Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Zakupy „online” wybrało 67 proc. zapytanych, to o prawie 20 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Wyniki ankiety pokazały, że kupujący raczej omijają ASO. Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2 proc.).