- Pas rozbiegowy służy do płynnego włączania się do ruchu poprzez stopniowe zwiększanie prędkości
- Kierowca na pasie rozbiegowym musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom na głównym pasie oraz wjeżdżającym z prawej strony
- Za tamowanie ruchu na pasie rozbiegowym grozi mandat do 500 zł
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Pas rozbiegowy nie służy do zatrzymywania się i oczekiwania na wolne miejsce w ruchu. Jego głównym celem jest umożliwienie płynnego włączenia się do ruchu poprzez stopniowe zwiększanie prędkości. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że zatrzymanie się na tym pasie jest błędem, który może prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Czy na rondzie trzeba włączać lewy kierunkowskaz? Jest wyrok sądu
Do czego służy pas rozbiegowy?
Zgodnie z przepisami, pas rozbiegowy nie posiada odrębnych regulacji dotyczących pierwszeństwa. Jego funkcja została określona w przepisach dotyczących budowy dróg, natomiast zasady zmiany pasa ruchu opisuje art. 23 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kierowca, który zamierza zmienić pas, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom już poruszającym się po pasie, na który chce wjechać, a także pojazdom wjeżdżającym z prawej strony. W praktyce oznacza to, że osoba jadąca pasem rozbiegowym powinna przepuścić zarówno auta na głównym pasie, jak i te, które włączają się z prawej strony.
Jakie są najważniejsze zasady korzystania z pasa rozbiegowego?
W świetle prawa pas rozbiegowy służy wyłącznie do zmiany pasa ruchu, a nie do rozpoczęcia jazdy po zatrzymaniu. Kierowca powinien wykorzystać całą długość pasa, by osiągnąć prędkość zbliżoną do tej, która obowiązuje na drodze głównej. Niezbędne jest także użycie kierunkowskazu, by odpowiednio wcześnie zasygnalizować zamiar zmiany pasa. Zbyt wczesne wykonanie tego manewru może prowadzić do kolizji. Dlatego właśnie bardzo ważne jest zachowanie ostrożności przy wykonywaniu tego manewru.
Art. 23 ust. Prawa o ruchu drogowym jasno to wszystko określa:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, [...] oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Jak się zachować, kiedy pas rozbiegowy przechodzi w pas do skrętu?
Szczególną uwagę należy zachować w sytuacji, gdy pas rozbiegowy kończy się i przechodzi w pas do skrętu w prawo. Wówczas obok może poruszać się pojazd jadący prosto, a kierowca musi ustąpić mu pierwszeństwa. Przepisy jasno wskazują, że zmieniając pas, należy zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać ruchu innym uczestnikom drogi.
Jaki mandat można dostać za wykroczenia na pasie rozbiegowym?
Warto pamiętać, że pas rozbiegowy nie jest miejscem do zatrzymywania się. Jego nazwa wskazuje, że służy do rozpędzania pojazdu, a nie do hamowania. Zatrzymanie się na tym odcinku drogi może zostać uznane za tamowanie ruchu, co zgodnie z art. 90 Kodeksu wykroczeń grozi mandatem do 500 zł lub naganą, o czym zresztą jasno mówi art. 90. Kodeksu wykroczeń:
Kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, podlega karze grzywny do 500 złotych lub karze nagany.
W przypadku wątpliwości dotyczących zasad korzystania z pasa rozbiegowego warto sięgnąć do przepisów — np. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Prawidłowe korzystanie z tego odcinka drogi zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i pozwala uniknąć niepotrzebnych mandatów.