Nie mogę również otrzymać do tej pory informacji o ogólnych warunkach ubezpieczenia OC i likwidacji szkod z tego ubezpieczenia.Po lekturze artykułu w Auto Świat nr 4 pt. "Kosztowny pospiech" (str. 35) rozumiem że na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mam prawo domagać się wypłaty 100% wartości samochodu w dniu zdarzenia. Dziekuję za wyjaśnienia i pomoc. A tak w ogóle to kiedy w przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy ubezpieczyciel może uznać szkodę całkowitą. Wiem, że to jest bardzo popularne rozwiązanie, ale czy zgodne z obowiązującymi przepisami?Barbara LetachowiczOdp:Szanowna Pani Barbaro,Polskie prawo nie podaje definicjitzw. szkody całkowitej. Towarzystwa Ubezpieczeniowe używają tego terminu we wszystkichprzypadkach gdy koszt naprawy uszkodzonego pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniony. Wyliczenie progu opłacalności naprawy a więc stwierdzenie tym samym czy szkoda jest całkowita jest inne w zależności od rodzaju ubezpieczenia ( AC lub OC ) z którego likwidowana jest szkoda.W ubezpieczeniu dobrowolnym AC próg opłacalności naprawy pojazdu ustalony jest na poziomie wskazanym w ogólnych warunkach tego ubezpieczenia. Zwykle jest to 70% wartości rynkowej pojazdu. Natomiast w ubezpieczeniu obowiązkowym OC było to przedmiotem wielu sporów na tle których zostało ukształtowane orzecznictwo sądowe stwierdzające, że nieopłacalność naprawy pojazdu, będąca przesłanką wystąpienia szkody całkowitej ma miejsce wówczas, gdy jej koszt przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku. Potwierdził to Sąd Najwyższy w orzeczeniu z dnia 12 stycznia 2006r. w składzie siedmiu sędziów Izby Cywilnej (sygn. akt III CZP 76/05 ). Ponieważ zgłosiła Pani szkodę swojego samochodu z ubezpieczenia OC sprawcy ma Pani pełne prawo do naprawy pojazdu do jego wartości rynkowej sprzed szkody. Tak więc w tym przypadku uzasadnienie powstania szkody całkowitej faktem iż koszt naprawy przekracza 70% wartości pojazdu jest niezgodne z prawem. Towarzystwo Ubezpieczeniowe mogłoby rozliczyć szkodę Pani samochodu jako tzw. całkowitą tylko wówczas gdyby koszt naprawy pojazdu przekroczył 100% jego wartości rynkowej przed szkodą. Wówczas zgodnie z Art.363§1 Kodeksu Cywilnego który stanowi, że "gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu." Towarzystwo Ubezpieczeniowe wypłaciłoby odszkodowanie w wysokości będącej różnicą pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed szkodą i jego pozostałości po szkodzie.Nie jest prawidłowe również, że pracownik Towarzystwa Ubezpieczeniowego nie poinformował Pani o ustalonej wartości rynkowej pojazdu którą musi znać ponieważ ustalił wcześniej, że koszt naprawy pojazdu przekracza 70% jego wartości. Nawet biorąc pod uwagę, że do prawidłowej wyceny nie wystarczy informacja nt. marki, roku produkcji i wyposażenia samochodu. Na wartość pojazdu istotny wpływ mają dokumenty jego pochodzenia celem ustalenia m.in. ilości właścicieli, miejsca zakupu, serwisowania itd. Powinna Pani zostać poproszona o dostarczenie tych dokumentów. Każde Towarzystwo Ubezpieczeniowe jest zobligowane do udzielenia klientom pełnej informacji na temat zasad likwidacji szkód w tym również szkód powstałych z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ogólne warunki ubezpieczenia OC zawiera Ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ( Dz.U. z dnia 16 lipca 2003r. ) są one dostępne m.in. np. w Internecie.Jerzy BiedaDyrektor ds. Likwidacji Szkód KomunikacyjnychInter Partner Assistance Polska S.A.