Zadania te polegają na ustaleniu i opisaniu wielu parametrów oraz cech charakteryzujących pojazd, m.in. takich jak: marka, typ, model pojazdu, jego miesiąc i rok produkcji, numer identyfikacyjny pojazdu, kompletacja i stan techniczny wyposażenia standardowego i wyposażenia dodatkowego pojazdu, rodzaj nadwozia i liczba drzwi, rodzaj i marka ogumienia oraz stopień jego zużycia, dane dotyczące daty pierwszej rejestracji pojazdu, przebiegu w kilometrach, informacje o wymienionych zespołach i głównych częściach pojazdu oraz o przeprowadzonych naprawach, rodzaj i stan powłoki lakierowej oraz stopień korozji nadwozia, stan techniczny pojazdu – w tym wszystkich zespołów mechanicznych, informacje o liczbie dotychczasowych użytkowników, informacje o pochodzeniu pojazdu (zakupienie nowego pojazdu w salonie, import prywatny) oraz informacji o sposobie dotychczasowej eksploatacji i dbałości o pojazd.Wycieraczki samochodowe nie są głównym zespołem lub częścią pojazdu dlatego też ich wymiana na nowe nie zwiększa wartości rynkowej pojazdu. Nie dotyczy to opon. Przy określaniu wartości bazowej pojazdu przyjmuje się zużycie ogumienia w 50%.W przypadku gdy przed szkodą zamontował Pan w samochodzie nowe opony – przy wycenie wartości pojazdu powinien zostać przyjęty ich stopień zużycia w wysokości 10% wartości uwzględniający ich spadek wartości za pierwszy montaż.Tak więc po udokumentowaniu fakturą wymiany opon na nowe ma to wpływ ma podniesienie wartości pojazdu.Bez analizy już wykonanej wyceny wartości Pana samochodu nie można dokładnie odpowiedzieć na pytanie jaki ubytek wartości przyjął rzeczoznawca z tytułu naprawy całego boku pojazdu. Naprawy powypadkowe samochodów użytkowanych krócej niż 6 lat zwykle powodują obniżenie wartości tych pojazdów w odniesieniu do ich stanu sprzed naprawy. Natomiast wykonana naprawa nadwozia w samochodach eksploatowanych dłużej niż 6 lat najczęściej nie powoduje spadku jego wartości. W przypadkach gdy naprawa nadwozia lub innych zespołów pojazdu jest połączona z wymianą lub naprawą części znacznie skorodowanych lub zużytych, wartość pojazdu po naprawie może ulec nawet zwiększeniu.Jednak naprawy wykonane niewłaściwie zawsze powodują obniżenie wartości pojazdu.Przy ustalaniu wielkości procentowej korekty z tytułu uszkodzeń nadwozia należy brać pod uwagę takie czynniki jak: rozległość uszkodzeń nadwozia w stosunku do całej jego powierzchni, charakter uszkodzeń(deformacje głębokie, płytkie czy tylko uszkodzenia powłok lakierowych), umiejscowienie uszkodzeń (główne elementy, odejmowane czy też nie) oraz jakość naprawy (brak widocznych śladów naprawy, przestrzegania technologii producenta).Korekta wartości z tytułu wcześniej wykonanych napraw pojazdu stosowana jest najczęściej w granicach od minus 15% do plus 5%.Kolejne pytania zawarte w Pana piśmie dotyczą szkody osobowej. Na zgłoszenie szkody osobowej z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia drogowego ma Pan 3 lata od daty tego zdarzenia. Sugeruję jednak nie zwlekać tak długo. Nie czekać nawet do zakończenia leczenia ponieważ przy szkodzie osobowej jednym z podstawowych roszczeń jest żądanie pokrycia kosztów leczenia. Istotne w tym przypadku jest to, że o pieniądze na ten cel można wystąpić przed poniesieniem tych kosztów zgodnie z Art.444§1 Kodeksu Cywilnego.Aby odzyskać zwrot utraconych zarobków w okresie trwania zwolnienia lekarskiego musi Pan przedstawić zakładowi ubezpieczeń zaświadczenie od swojego pracodawcy zawierające rozliczenie kwoty nie wypłaconego wynagrodzenia z tytułu niezdolności do pracy związanej z wypadkiem drogowym. Jeśli we wspomnianym wypadku drogowym doznał Pan uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, ma Pan również prawo zgodnie z Art.445 KC w związku z Art.444 KC wystąpić do ubezpieczyciela sprawcy o zadośćuczynienie. Wypłacane jest ono jako jednorazowa kwota pieniężna. Ma na celu naprawienie krzywdy, czyli złagodzenie cierpień fizycznych i moralnych poszkodowanemu. Przy ustalaniu wysokości zadośćuczynienia powinny być uwzględnione wszystkie elementy krzywdy, łącznie z tymi, które mogą się ujawnić w przyszłości. W tym celu oceniane są m.in. takie czynniki jak: okres leczenia i ewentualnej późniejszej rehabilitacji, wiek i płeć osoby poszkodowanej, dolegliwość procesu leczenia, stopień ustalonego trwałego uszczerbku na zdrowiu, zmiany w możliwości realizacji życiowej i zawodowej poszkodowanego po wypadku oraz jego sytuacja materialna.Zadośćuczynienie ma charakter wybitnie indywidualny dlatego też ustalenie ostatecznej jego wysokości powinno być poparte dokładną oceną sytuacji osoby poszkodowanej. Niestety praktyka likwidacyjna zakładów ubezpieczeń odbiega czasami w sposób rażący od nakreślonego sposobu ustalenia zadośćuczynienia przez orzecznictwo ograniczając się wyłącznie do bazowania na stopniu trwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego mnożonego przez określoną kwotę z pominięciem innych wskazanych powyżej czynników.Zanim wystąpi Pan o zadośćuczynienie, należy wcześniej zażądać aby zakład ubezpieczeń skierował Pana na komisję lekarską celem ustalenia trwałego uszczerbku na zdrowiu. Najczęściej przeprowadza się je po zakończeniu leczenia, a jego wynik ułatwi ocenę wymiaru kwotowego zadośćuczynienia zarówno Panu jak i zakładowi ubezpieczeń.Jerzy BiedaInter Partner Assistance S.A.