Dzięki zakupom przez internet można zaoszczędzić zarówno pieniądze, jak i czas. Dlatego też w sieci działa już np. większość sklepów motoryzacyjnych, a także wielu ubezpieczycieli. Ceny są nawet o kilkadziesiąt procent niższe niż w placówkach sprzedających w „realu”. W tej sytuacji mogłoby się wydawać, że trzeba być wręcz rozrzutnym, żeby nadal kupować w tradycyjny sposób. Jednak wiele osób wciąż zniechęca do tej formy zakupów ryzyko natknięcia się na oszustów lub problemy ze zwrotem towarów. Ostrożność to podstawa - Aby nie stać się ofiarą oszustów internetowych, należy przestrzegać kilku prostych zasad. Przede wszystkim zanim dokonamy zakupów, dowiedzmy się jak najwięcej o danym sklepie. Informację znajdziemy na forach, a także np. w komentarzach porównywarek cenowych. Pamiętajmy też o dokładnym skontrolowaniu podstawowych danych, takich jak: nazwa i fizyczny adres firmy, jej forma prawna oraz numer, pod jakim przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane (dzięki niemu można sprawdzić, czy faktycznie istnieje taka firma). Po zweryfikowaniu danych sprzedającego należy przyjrzeć się ofercie. Zwróćmy uwagę, czy ceny są wartościami brutto, czy netto. Sprawdźmy też koszty przesyłki i wybierzmy formę płatności. Jeśli jest to możliwe, najbezpieczniej zdecydować się na płatność za pobraniem.

Poznaj swoje prawo gdy kupujesz w internecie Foto: Auto Świat
Poznaj swoje prawo gdy kupujesz w internecie

Jak zrezygnować z towaru? - W przypadku zakupów na odległość – w odróżnieniu od sklepów tradycyjnych – mamy możliwość zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania bez podawania przyczyn, oczywiście pod warunkiem, że towar nie nosi śladów użytkowania. W tym terminie należy wysłać do sprzedawcy listem poleconym oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a w ciągu 14 dni odesłać towar (w tym przypadku koszty pokrywa kupujący). Sprzedawca powinien nas poinformować wcześniej o tej możliwości. Jeśli tego nie zrobił, na odstąpienie od umowy mamy aż 3 miesiące.Jak reklamować towar? - Przedmioty kupione w sklepach internetowych są objęte 2-letnią odpowiedzialnością sprzedającego za zgodność towaru z umową (niezależnie od okresu gwarancji producenta). Jednak aby móc skorzystać z przysługujących nam praw, warto zachować należytą ostrożność wcześniej – już przy odbiorze przesyłki. Wiele osób popełnia błąd, nie sprawdzając jej zawartości w obecności kuriera. Spisanie protokołu uszkodzenia przesyłki bardzo ułatwi dochodzenie swoich praw.

Piotr Karczmarczyk